کشاورزی مدرن و تاثیرات آن

کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن و به طور کلی کشاورزی، منبع مهمی در تامین مایحتاج غذایی به شمار می آید. بعلاوه روش های به روز آبیاری نیز، تاثیر زیادی بر محیط زیست دارند.

در این مقاله، به اجمال در مورد کشاورزی مدرن و تاثیر آن بر محیط زیست صحبت خواهیم کرد.

این موضوع برای آمادگی در آزمون های رقابتی نظیر UPSC ، SSC  و خدمات دولتی بسیار به کمکتان خواهد آمد.

کشاورزی منبع مهمی در تامین مایحتاج غذایی محسوب می شود زیرا فرآیند تهیه غذا، خوراک، فیبر و بسیاری از محصولات مورد نظر دیگر با کاشت گیاهان و پرورش حیوانات اهلی و دامها تحقق می یابد.

در واقع کشاورزی، هنر مدیریت رشد و پرورش گیاهان و حیوانات برای استفاده توسط انسان است.

بیایید در ادامه، به بررسی این مقوله بپردازیم که چگونه پیشرفت متدهای کشاورزی بر محیط زیست و اکوسیستم تاثیر گذار بوده است.

کشاورزی مدرن چیست ؟

کشاورزی مدرن چیست؟

کشاورزی مدرن، رویکردی تکاملی در روش های نوآورانه و متدهای کشاورزی است که به کشاورزان در افزایش بهره وری کمک می کند.

تا در نتیجه مصرف منابع طبیعی نظیر آب، زمین و انرژی های لازم برای تامین مایحتاج غذایی، سوخت و فیبر را در جهان کاهش دهند.

کشاورزی مدرن با عناوین دیگری نظیر کشاورزی تجاری، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار نیز مطرح می شود.

تاثیرات کشاورزی مدرن بر محیط زیست

تاثیر کشاورزی مدرن بر محیط زیست

همانطور که می دانید، کشاورزی مدرن باعث بهبود توانایی ما در تولید مواد غذایی و رشد این تولیدات شده و همچنین ایمن بودن مواد غذایی را تضمین می کند.

بعلاوه پایداری را افزایش داده و سوخت های زیستی بیشتری تولید می نماید.

اما درعین حال این امر به مشکلات زیست محیطی دامن می زند، زیرا کشاورزی مدرن مبتنی بر روش ورودی و خروجی بالا است.

در این روش، از بذرهای ترکیبی پربازده و آبیاری، کوددهی و سموم دفع آفات فراوان استفاده می شود. در ادامه، به بررسی اثرات کشاورزی مدرن بر محیط زیست اشاره خواهیم کرد:

برای راه اندازی و یا گسترش زراعت و کشاورزی زیر نظر متخصصین سایت کشاورزی و خرید انواع مختلف تجهیزات ،لوازم آبیاری قطره ای و بارانی، خرید سم، کود و بذر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

فرسایش خاک و کشاورزی مدرن

فرسایش خاک

خاک حاصلخیز زمین زراعی، به دلیل آبیاری زیاد در معرض خطر نابودی قرار می گیرد.

این امر منجر به از بین رفتن مواد مغذی خاک شده و مانعی برای بهره وری به شمار می آید.

همچنین باعث گرم شدن کره زمین می شود زیرا گل و لای، کربن خاک را از ریز ذرات ارگانیک جدا می کند.

آلودگی آبهای زیرزمینی و کشاورزی مدرن

آلودگی آبهای زیرزمینی

در موضوع کشاورزی مدرن ،آبهای زیرزمینی، از منابع مهم آب برای آبیاری محسوب می شوند.

کودهای نیتروژنی مزارع کشاورزی، به درون خاک وارد شده و در نهایت منجر به آلودگی آبهای زیرزمینی می شوند.

رسیدن سطح نیترات آب زیرزمینی به بالای 25 میلی گرم در لیتر، خطری جدی برای سلامتی ایجاد می کند که به “سندرم کودک آبی” شهرت دارد .

این مشکل ، عمدتا نوزادان را تحت تاثیر قرار داده و حتی منجر به مرگ و میر آنها می شود.


بیشتر بخوانید : 6 نوع سیستم آبیاری مرسوم در کشاورزی


باتلاقی شدن و شوری زمین و کشاورزی مدرن

باتلاقی شدن و شوری

شوری خاک، یکی از دلایل بهره وری پایین کشاورزی است که در کشاورزی مدرن سعی در کاهش شوری خاک دارد.

این شوری، فقط به خاطر مدیریت نامناسب زهکشی مزرعه ایجاد می شود.

در این شرایط، ریشه گیاهان با فقدان هوای کافی برای تنفس روبرو می شوند و این امر منجر به کاهش بهره وری و همچنین مقاومت مکانیکی پایین می شود.

این شوری، به افزوده شدن مواد مصنوعی یا غیر مصنوعی مانند نیترات و فسفات اشاره دارد. که از طریق کودها یا فاضلاب به سیستم آب شیرین وارد می شوند.

این امر منجر به افزایش بهره وری اولیه بدنه آب یا فعال شدن فیتوپلانکتون ها می شود.

استفاده بیش از حد از کودهایی که از نیتروژن و فسفر تشکیل شده اند، باعث سر ریز شدن به دریاچه ها و منابع آبی می شود. و پدیده اوتریفیکاسیون رخ می دهد (EU = more, trophication= nutrition).

استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات و کشاورزی مدرن

استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات

سموم دفع آفات بسیاری وجود دارند که در کشاورزی مدرن برای از بین بردن آفات و تقویت پرورش محصولات زراعی مورد استفاده قرار می گیرند.

 سابقا از آرسنیک، گوگرد، سرب و جیوه برای از بین بردن آفات استفاده می شد.

به عنوان مثال از سمومی که شامل دی کلرو دیفنیل تری کلرواتان (DDT) استفاده می شد. اما متاسفانه این سموم، آفات مفید را نیز هدف قرار می دادند.

از همه مهمتر اینکه، بسیاری از سموم دفع آفات از نظر زیست محیطی قابل تجزیه نیستند. و با زنجیره های غذایی مضر برای انسان مرتبط هستند.

واقعیت این است که از ابتدای صنعتی سازی در سال 2006، اهمیت کشاورزی به طور نسبی کاهش یافت. و خدمات از کشاورزی سبقت گرفت و بیشتر افراد در سراسر جهان در بخش اقتصادی بکار گرفته شدند.

در چنین شرایطی ما فراموش می کنیم که اگر برای زنده ماندن به غذا نیاز داریم، پس به کشاورزی مدرن هم نیازمندیم.

برای خرید لوازم و تجهیزات کشاورزی و یا راه اندازی زراعت خود با تیم سایت کشاورزی تماس بگیرید و پس از دریافت کاتالوگ محصولات و مشاوره رایگان خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

کشاورزی مدرن در ایران

کشاورزی مدرن در ایران

امروزه کشاورزی به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد ملی در کشورهای مختلف جهان نقش اساسی و برجسته‌ای را ایفا می‌کند. کشاورزی سنتی که با اتکا به ماشین آلات و ادوات ابتدایی یا سنتی نیز انجام می‌گرفت، دارای معایب و مشکلات بیشماری بود که به تدریج و با ظهور انقلاب صنعتی در اروپا وارد مرحله نوینی گردید.

نمونه‌های اولیه اغلب ادوات کشاورزی مدرن در همان زمان تولید شده و مورد استفاده قرار گرفتند. نباید فراموش کرد که به موازات بهره‌برداری از زمین و نیز حاصلخیزی بستر کشت یا خاک استفاده از انواع ادوات کشاورزی نیز می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت مراحل مختلف کشاورزی نماید.

بازار ادوات کشاورزی که در آن انواع  وسایل کشاورزی و ادوات کشاورزی مدرن عرضه می‌شود، بدون تردید یکی از پردرآمدترین بازارهای ایران و جهان برشمرده می‌شود که در هر کشور یا به صورت منطقه‌ای و بین المللی دایر بوده و جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در آن‌ها ارائه می‌گردد.

در ایران نیز طی سالیان اخیر گام‌های موثری در زمینه دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی برداشته شده است. تولید این محصولات در کارخانه‌های ماشین آلات کشاورزی تبریز، همدان و تهران انجام می‌گیرد.

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

کشاورزی مدرن در خانه

در میان راهکارهای کشاورزی مدرن در خانه می توان به کشاورزی هیدروپونیک ، آبیاری قطره ای و کشاورزی روی پشت بام اشاره کرد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبیاری قطره ای

کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشاورزی روی بام و روف گاردن

کشاورزی هیدروپونیک

کشاورزی هیدروپونیک

 هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. در ایران، ده ها گلخانه به این روش راه اندازی شده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند. با این روش، در هر نقطه ای از ایران می توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد. با این روش، می توان اشتغال زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای  تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز افزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ است، بهره برد.

کشاورزی مدرن در امریکا

در نتیجه تکنیکهای کشاورزی مدرن،دامداران و کشاورزان امریکایی ،مواد غذایی بیشتری را در سطوح کمتر تولید می کنند و فضاهای بیشتری را برای حیات وحش آزاد می گذارند.فعالیتهای کشاورزی مدرن،میلیونها هکتار زمین را برای سکونت و رستنگاه حیات وحش آزاد گذاشته است. فعالیتهای کشاورزی مدرن، میلیونها هکتار را برای زندگی و زاد و ولد حیات وحش،آزاد گذاشته است.

فعالیتهای کشاورزی دقیق، حاصلخیزی محصولات را ارتقا داده و ضایعات، بواسطه استفاده از نقشه های هواشناسی و کامپیوترها برای محاسبه بذر،کودهای شیمیایی و کاربرد  حفاظت محصول متناسب با شرایط خاک محل،کاهش یافته است.

جامعه کشاورزی مدرن در آمریکا در جهت حمایت از تکنیکهایی است که تولید را بهبود می بخشند و کمک می کنند تا مواد غذایی ارزانتری به مشتریان برسد. مثلا،گیاهان و دامها که در طی قرنها،  برای تولید نسل انتخاب می شده اند،منجر به افزایش مقاومت به بیماریها شده و عملکرد بیشتری دارند.بیوتکنولوژی ،ابزارهای سرعت بخشی به این پروسه ها را در اختیار کشاورزان می گذارد.

مصرف کنندگان و محیط زیست، منفعت بران نهایی پیشرفتهای جدید در بیوتکنولوژی هستند. پیشرفتهای بیوتکنولوژی که وارد مزرعه شده ،اطمینان بوجود آورده که قیمت مواد غذایی امریکا در داخل و خارج از امریکا،کاملا رقابتی شود.تحقیقات بیوتکنولوژی از نزدیک ، توسط بنگاه های فدرال و ایالتی از قبیل EPA, USDA، و FDA نظارت می شود.

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

مزارع کشاورزی مدرن

چین و ایالات متحده دارای بیشترین و وسیع ترین مزارع کشاورزی مدرن در جهان هستند.

کشاورزی مدرن در چین
کشاورزی مدرن در امریکا

کشاورزی مدرن در هلند

داستان توسعه و پیشرفت کشاورزی هلند پر از درسهایی است که جهان باید فرا گیرد. هلند، کشوری کوچک، با 17 میلیون جمعیت به دومین صادرکننده محصولات غذایی جهان تبدیل شده است.

این کشور تقریباً از تمامی منابع سرزمینی و خاک که برای کشاورزی در مقیاس بزرگ لازم است محروم است.

آمریکا به عنوان اولین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان 270 برابر بیشتر از هلند زمین کشاورزی دارد اما هلند دومین صادرکننده محصولات کشاورزی بعد از آمریکا است و درعین حال بزرگترین صادرکننده گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز و دومین صادرکننده سبزیجات در دنیا است.

یک سوم تجارت جهانی دانه های سبزیجات خوراکی از هلند سرچشمه میگیرد.

این موفقیتها فقط در 94 کیلومترمربع گلخانه به دست آمده است. در مقایسه باید گفت؛ مساحت شهر تهران 730 کیلومترمربع است.

راز موفقیت در چیست؟

راز موفقیت هلند استفاده از تکنولوژیهای برتر و گلخانه های پیشرفته کشاورزی است. این تکنولوژیها برداشت در سطح هکتار را به شدت افزایش داده است.

نمونه ای از تکنولوژیهای کشاورزی مدرن در هلند

با استفاده از سنسورهای حساس، در مصرف آب برخی از محصولات کلیدی تا 90 درصد صرفه جویی میشود.

در هلند 15 نوع گوجه فرنگی با ارتفاع 6 متر پروش داده میشوند که ریشه آنها نه در خاک بلکه در محلولهای مغزی قرار دارد

هلند به طور کامل استفاده از آفت کشهای شیمیایی را کنار گذاشته است. همچنین در عرصه پرورش طیور و از سال 2009، مرغداران و دامداران استفاده از آنتی بیوتیک را حدود 60 درصد کاهش داده اند.

کشاورزان برای تنظیم دمای گلخانه ها از انرژی زمین گرمایی (geothermal) استفاده میکنند.

کشاورزی هیدروپونیک که در آن محصولات بدون خاک و با استفاده از محلولهای مغذی رشد میکنند، مصرف آب و هزینه ها را به شدت کاهش داده است.

راز پیشرفتها در تحقیقاتی است که در دانشگاه واخنینگن (Wageningen) هلند صورت میگیرد.

شاید بتوان گفت که این دانشگاه بهترین موسسه تحقیقاتی جهان درزمینهٔ کشاورزی است.

اگر آمریکا سیلیکون ولی (Silicon Valley) کالیفرنیا را به عنوان مرکز نوآوریهای تکنولوژیکی دنیا در اختیار دارد، هلند نیز مرکز تحقیقات کشاورزی غذایی فوود ولی (Food Valley) را به کشاورزی جهان معرفی میکند.

اگر دانشگاه کالیفرنیا مرکز ثقل سیلیکون ولی آمریکاست، دانشگاه واخنینگن نیز مرکز ثقل «فوود ولی» هلند است.

کشاورزی مدرن در هلند؛ وقتی فناوری جای خالی خاک را پر میکند

هلند کشوری کوچک است که رتبه ی دوم صادرات محصولات کشاورزی و عنوان بزرگترین تولیدکننده ی سیب زمینی در جهان را در اختیار دارد؛ اما چگونه این کشور کوچک کم خاک به چنین جایگاه بالایی دست پیداکرده است؟

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

همانطوری که گفته مساحت آمریکا 270 برابر هلند است یعنی آمریکا 9 میلیون و 843 هزار کیلومترمربع وسعت دارد درحالیکه مساحت هلند 41 هزار و 543 کیلومترمربع است و طبعاً این پرسش مطرح میشود هلند چگونه توانست در یک رقابت جهانی اینگونه به مقامی برتر از دیگر کشورها دست یابد؟ صاحبنظران میگویند این جایگاه هلند حاصل ترکیبی کارآمد از همکاری و همفکری میان مراکز علمی شرکتهای تولیدکننده و کشاورزان میباشد البته رابطه بلاواسطه و سازماندهی شده میان این سه نهاد شرط لازم بوده است تحقیقات و نتایج آن در قفسه ها و گنجه های مؤسسات تحقیقاتی و علمی باقی نمیماند و بلافاصله به دست کشاورزان میرسد و چه بسا در فرایند تحقیق خود کشاورزان به نوعی حضور دارند.

کشت گلخانه ای گسترده در هلند؛ سازوکار صنعت کشاورزی هلند

مهندسی بینهایت: کشاورزی هوشمند و تغذیه پایدار

هلند آخرین کشور غربی است که دچار قحطی شدید شده است؛ در واپسین سال جنگ جهانی دوم، کمبود مواد غذایی موجب شد 10 الی 20 هزار هلندی جان خود را از دست بدهند. این تجربه ی تلخ، توأم با پیش بینی های نه چندان روشن در رابطه با آینده ی تأمین مواد غذایی در جهان، هلندیها را بر آن داشت تا به دنبال راهکارهایی برای حل معضل کمبود مواد غذایی باشند. حدوداً سه دهه پیش، دولت هلند برنامه ای ملی و جامع را برای توسعه ی کشاورزی پایدار در این کشور در برنامه توسعه خود قرارداد. هدف این برنامه، دو برابر شدن تولیدات کشاورزی و کاهش استفاده از منابع به یک دوم بود.

قلب صنعت کشاورزی هلند، دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن (Wageningen) است که به اختصار WUR (Wageningen University and Research) نامیده میشود. این دانشگاه که پیشینه ی آن به سال 1876 بازمیگردد، در قلب مجموعه ای از شرکتهای تولیدی و کسب وکارهای نوپای کشاورزی قرار دارد که اصطلاحاً «دره ی غذا» یا Food Valley نامیده میشود. همچون دانشگاه استنفورد که متخصصین زیادی را برای «دره ی سیلیکون» یا همان Silicon Valley پرورش میدهد، واخنینگن نیز به تربیت دانشجویانی میپردازد در دره ی غذا مشغول به کار میشوند. تنها تفاوت این است که دانشجویان استنفورد در خط مقدم توسعه ی فناوریهای رایانه ای و ارتباطی به فعالیت میپردازند؛ اما تمرکز دانشجویان واخنینگن بر توسعه ی فناوریهای کشاورزی معطوف شده است.

کشاورزی مدرن در هلند

دانشگاه واخنینگن (WUR)

رمز موفقیت کشاورزی هلند: تحقیقات روی کاغذ نمیماند

اساتید و دانشجویان واخنینگن به تحقیق در حوزه هایی همچون توسعه و اصلاح روشهای آبیاری، مدیریت انرژی، علوم زیستی، سیستمهای هوشمند و شیمی میپردازند. اما وجود چنین دانشگاهی صرفاً ضامن توسعه ی کشاورزی در هلند نیست. تحقیقات کشاورزی در دیگر دانشگاههای جهان نیز صورت میگیرند؛ اما یافته های پژوهشی آنها معمولاً برای سالیان متمادی روی کاغذ باقی میمانند و به محصولات نهایی تبدیل نمیشوند.

قلب صنعت کشاورزی هلند، دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن است

یکی از مواردی که واخنینگن را از دیگر دانشگاهها متمایز میکند، انجام «تحقیقات تجاری قراردادی» است. این تحقیقات در قالب پروژه هایی صورت میگیرند که در آن دانشگاه واخنینگن، شرکتهای تجاری و کشاورزان به همکاری با یکدیگر میپردازند؛ هدف از انجام چنین تحقیقاتی دستیابی به راههایی برای حل مشکلات در مزارع یا توسعه ی محصولات و راهکارهای جدید برای افزایش بهره وری در کشاورزی است. با کمک این مدل، دستاوردهای تحقیقاتی به سرعت به محصولات نهایی و راهکارهای عملی برای کشاورزان و شرکتها تبدیل میشوند. ارنست واندناند، مدیر گروه علوم گیاهی در واخنینگن میگوید:

نیمی از [وظائف] من مربوط به اداره ی گروه علوم گیاهی است؛ نیم دیگر [وظائف] من نیز به نظارت بر 9 شرکتی مربوط میشوند که درزمینه ی انجام تحقیقات تجاری قراردادی فعالیت دارند. تنها ترکیبِ [تحقیقات] علم محور و بازار محور است که میتواند برای فائق آمدن بر چالشهای پیش رو کارآمد باشد.

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

دهها شرکت بزرگ غذایی و کشاورزی اقدام به تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در هلند کرده اند و حدود 15 هزار متخصص در دره ی غذا مشغول به کار هستند؛ شرکتهای از آلمان، Cargill از کانادت و Kikkoman از ژاپن ازجمله ی این شرکتها هستند. همسایگی و همکاری این شرکتها با واخنینگن ازجمله دلائلی است که باعث شده این دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به برترین مرکز پژوهشهای کشاورزی در جهان تبدیل شود. رودی رابینج که یکی از اساتید پیشین واخنینگن است، در رابطه با گسترهی جهانی فعالیتهای این دانشگاه میگوید:این دانشگاه صرفاً دانشگاهی برای هلندیها نیست؛ بلکه دانشگاهی برای تمام جهان است.

حضور دانشجویانی از کشورها و ملیتهای مختلف نیز ازجمله مواردی است که بازتاب دهنده ی رویکرد جهانی واخنینگن است. برخی از این دانشجویان از کشورهای درحال توسعه و حتی کشورهای جهان سوم به این دانشگاه آمده اند تا پس از کسب دانش و مهارت لازم، آموخته های خود را در کشور زادگاهشان به کارگیرند.

محصولات کشت شده در شرایط آزمایشگاهی / دستاوردهای صنعت کشاورزی در هلند

بدون شک، اصلی ترین دستاورد صنعت کشاورزی هلند، دستیابی به رتبه ی اول صادرات محصولات کشاورزی در اروپا و رتبه ی دوم در جهان است. استفاده از راهکارهای مدرن کشاورزی، عامل موفقیت هلندیها در این زمینه است. هلندیها در زمینه هایی همچون صادرات محصولات کشاورزی و بسته بندی و حملونقل مواد غذایی نیز موفقیتهای قابل توجهی کسب کرده اند.

صادرات گسترده محصولات کشاورزی پرمصرف

هلند؛ بزرگترین صادرکننده سیب زمینی و گوجه فرنگی در جهان

گندم، برنج، سیب زمینی و گوجه فرنگی ازجمله مواد غذایی رایج و پرمصرف هستند. هلندیها نیز با آگاهی از این مسئله، تلاش کرده اند تا به پرچمدار تولید برخی از این مواد غذایی تبدیل شوند. برای مثال، سیب زمینی یکی از 10 مادهی غذایی پرمصرف در جهان است و هلندیها در سال 2017 توانسته اند با کسب سهم 19.4 درصدی، رتبه ی اول را در صادرات این محصول اختیار داشته باشند. این در حالی است که سهم کشورهای پهناوری همچون چین و ایالات متحده از صادرات سیب زمینی به ترتیب 6.8 و 5.8 درصد بوده است. جالب است بدانید که میانگین برداشت سیب زمینی برای هر چهار هزار مترمربع در حدود 9 تن است؛ اما در برخی مزارع این کشور رقم برداشت به 20 تن میرسد.

رتبه ی اول صادرات گوجه فرنگی نیز با سهم 22.2 درصدی در اختیار هلند است؛ این کشور در سال 2017 مجموعاً 2 میلیارد دلار گوجه فرنگی به خارج از کشور صادر کرده است. سیب زمینی شیرین (Sweet Potato)، بادام و پسته نیز ازجمله ی دیگر محصولات غذایی صادرشده توسط هلندیها هستند. در نمودار زیر میتوانید 6 گروه از محصولات کشاورزی اصلی صادرشده توسط هلند را مشاهده میکنید؛ این حجم از صادرات باعث شده تا محصولات کشاورزی در میان 10 مورد از برترین محصولات صادراتی هلند قرار گیرند.

صادرات کشاورزی هلند در سالهای 2016 و 2017

هلندیها به کمک فناوریهای مختلفی همچون نورافشانی مصنوعی و راهکارهای آبکشتی و هواکشتی توانسته اند برخی از محصولات که با اقلیم و خاک هلند سازگاری ندارند را هم به شکل انبوه تولید کنند. انواع مختلف فلفل که اساساً بومی کشورهایی همچون مکزیک هستند ازجمله ی این محصولات هستند. استفاده از محیطهای کشت کنترل شده، روشهای مدرن نظارت و پایش دائمی محصولات از طریق سنسورها ازجمله عوامل موفقیت هلندیها در صادرات محصولات کشاورزی هستند.

کاشت توت فرنگی به روش هواکشتی در هلند/ کاهش مصرف آب، انرژی و مواد شیمیایی

بالغ بر 50 درصد محصولات کشت شده در هلند به صورت گلخانه ای پرورش می یابند. این بدین معنی است که کشاورزان هلندی کنترل قابل توجهی روی منابع مصرفی ازجمله آب دارند. هلندیها توانسته اند مصرف آب را برای محصولات کلیدی، همچون گوجه فرنگی و سیب زمینی تا 90 درصد کاهش دهند. هلندیها این کاهش را مدیون استفاده از سیستمهای آبیاری مدرن هستند که به طور هوشمند و توسط رایانه ها کنترل میشوند.

هلندیها توانسته اند مصرف آب را برای محصولات کلیدی تا 90 درصد کاهش دهند

علاوه بر آب، مصرف انرژی هم در کشاورزی هلند بهینه شده است. گلخانه ها بستری مناسب هستند تا از انرژی خورشید بهصورت بهینه استفاده شود؛ اما آنها تنها به بهینه سازی مصرف انرژی از طریق گلخانه ها بسنده نکرده اند. سفره های آب زیرزمینی بیش از نیمی از سطح زیرین خاک هلند را در برمیگیرند؛ متخصصان هلندی با بهره برداری از انرژی گرمایی این سفره های آب زیرزمینی، گرمای لازم را برای گلخانه ها تأمین میکنند. کشاورزان هلندی مصرف آفت کشها و بارور کننده های شیمیایی را هم به میزان 60 درصد کاهش داده اند. آنها از راهکارهای زیستی به عنوان جایگزینی برای مواد شیمیایی استفاده میکنند.

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

صادرات فناوری کشاورزی

هلندیها تنها به صادرات محصولات کشاورزی بسنده نکرده اند و تجهیزات کشاورزی، مواد مصرفی و دانش کشاورزی را هم در جمله ی صادرات خود قرار داده اند. رشد صادرات فناوری کشاورزی از هلند بسیار سرسام آور است. به طوریکه در بازه ی 1996 تا 2014، صادرات فناوری کشاورزی از هلند چهار برابر شده بود و از کمتر از 500 میلیون دلار به 1.95 میلیارد دلار رسیده بود. در بازهی 2014 تا 2017 نیز رشد صادرات فناوری کشاورزی از هلند حدوداً پنج برابر شده و به بیش از 10 میلیارد دلار (9.1 میلیارد یورو) رسیده است؛ در سال 2017 مواد اولیه و فناوری رتبه ی نخست در صادرات کشاورزی و غذایی هلند را در اختیار داشته اند.

علاوه بر ماشین آلات، گلخانه ها، سیستمهای تابش نور، راهکارهای آبرسانی و بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی ازجمله مواردی هستند که در بازار جهانی با استقبال خوبی روبه رو شده اند. شرکتهای هلندی، همچون شرکت Koppert که درزمینه ی آفت کش های زیستی فعالیت دارد، محصولات خود را به دهها کشور مختلف صادر میکنند.

مواد اولیه و فناوری جایگاه اول صادرات کشاورزی و غذایی هلند را دارند / منبع: وبسایت رسمی دولت هلند

برخی کشورها ازجمله ایران و عربستان سعودی، به واسطه ی مواجهه با مشکلاتی همچون کمبود آب، انرژی و دیگر منابع اقدام به وارد نمودن فناوریهای کشاورزی از هلند میکنند. برای مثال، در آذرماه 1394 و اردیبهشت ماه سال 1397 اسنادی در راستای همکاری ایران و هلند درزمینه ی صنایع کشاورزی به امضای نمایندگان دو کشور رسیده است. استفاده از فناوریهای مدرن آب، توسعه ی مراکز باغبانی و تولید بذرهای متناسب با خاک و اقلیم ایران ازجمله اهداف همکاری دو کشور است.

استفاده از فناوریهای مدرن آب ازجمله اهداف همکاری ایران و هلند است

در مقابل، برخی کشورها نیز باهدف کاهش وابستگی به کشورهای خارجی اقدام به واردات فناوری کشاورزی از هلند کرده اند. برای مثال، در پی تنش های سیاسی میان روسیه و کشورهای غربی، روسها اقدام به تحریم برخی از محصولات کشاورزی غربی نمودند. این تحریمها باعث شده است تا صادرات فناوری کشاورزی از هلند به روسیه افزایش یابد؛ چراکه فناوریهای مدرن میتوانند برای کاهش وابستگی غذایی روسیه به دیگر کشورها مفید باشند.

توسعه و به کارگیری روشهای نوین در بسته بندی و انتقال محصولات

در کنار استفاده از فناوریهای مدرن برای تولید محصولات کشاورزی، هلندیها به فکر توسعه ی راهکارهای مدرن و پایدار برای بسته بندی و انتقال محصولات کشاورزی نیز بوده اند. برای مثال، درگذشته بخش عمده ای از برگها، ساقه ها و پوششهای گیاهی به عنوان مواد ناخواسته قلمداد میشدند؛ اما کنون از این مواد برای تولید بسته بندیهای سازگار با محیطزیست استفاده میشود. کشاورزان علاوه بر فروش محصولات کشاورزی، این مواد به ظاهر ناخواسته را هم به شرکتها میفروشند تا در بسته بندی از آنها استفاده شود.

کشاورزی مدرن در اسرائیل

کشاورزی مدرن در اسراِئیل

قیمت آبیاری کشاورزی در اسرائیل بسیار بیشتر از آن چیزی است که کشاورزان سایر مناطق دنیا می پردازند. قیمت آب تازه در این رژیم برابر با ۰.۲۲ دلار تا ۰.۷ دلار در هر متر مکعب است. قیمت آب شور هم بسته به میزان شوری از ۰.۲۴ تا ۰.۴۳ دلار در هر متر مکعب متغیر است.

قیمت آب حاصل از تصفیه پساب فاضلاب ۰.۲۲ تا ۰.۳۴ دلار در متر مکعب است تا انگیزه ای برای کشاورزان برای استفاده کمتر از آب تازه در کشاورزی باشد.

از سویی با اصلاح کشاورزی، با اینکه میزان آب موجود افزایشی نداشته است اما تولید محصولات کشاورزی ۷ برابر شده است. روش های کشاورزی مدرن در اسرائیل ، آبیاری نوین و بهره وری کشاورزی، متوسط آب مصرفی ۷۰۰۰ مترمکعبی کشاورزی در یک هکتار سال ۱۹۹۰ را به ۵۰۰۰ متر مکعب در هکتار سال ۲۰۰۰ رساند.

برای مشاوره در زمینه کشاورزی و یا سفارش و خزید تجهیزات و لوازم کشاورزی و آبیاری با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

کشاورزی

پرورش گیاهاندفع آفتزمین کشاورزیکشاورزی مدرنکشاورزی مدرن چیست ؟کشاورزی مدرن در اسرائیلکشاورزی مدرن در امریکاکشاورزی مدرن در ایرانکشاورزی مدرن در خانهکشاورزی مدرن در هلندمدرنمزارع کشاورزی مدرنمزرعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *