روف گاردن تهران

روف گاردن

روف گاردن یا باغ روی پشت بام چیست؟

امروزه پشت بام دیگر فقط یک بام عادی نیست … بلکه مکانی برای تازه شدن و وقت گذرانی و لذت بردن از مناظر اطراف است. در گذشته اغلب از پشت بام ها غفلت می شد زیرا به راحتی قابل رویت نبودنند و مردم هم نمی دانستند چه استفاده ای از آن داشته باشند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید با فضای پشت بام انجام دهید، ایجاد یک روف گاردن است.

پشت بام صرفا برای جلوگیری از بارش باران به درون ساختمان و محافظت در برابر حرارت و نور خورشید و خنک نگه داشتن خانه مورد استفاده بود.

اما امروزه، می توان از آن بعنوان منبعی برای جلوگیری از جاری شدن سیل کمک گرفت. سبز و قابل استفاده بودن پشت بام نیز، به ارزش ملک شما می افزاید.

ما روی پروژه های متعددی کار کرده ایم که کارفرما نسبت به کاشت و پرورش گیاهان مناسب باغ پشت بام یا روف گاردن در تهران ، فضای سبز پروژه را توسعه دهد.

ما دارای دانشی تخصصی و سالها تجربه برای ساخت، تزئین و طراحی روف گاردن های آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی و تجاری در تهران و ایران بوده ایم و مفتخر هستیم که بهترین توصیه ها را برای توسعه پشت بام خانه های شما ارائه دهیم.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

روف گاردن و نمای سبز

از آنجا که در محیط های شهری، فضای کمتری برای درختان و سایر گیاهان وجود دارد، بام ها و نماهای ساختمان ها بهترین راه برای پیوندی دوباره با طبیعت به شمار می آیند.

این باغ ها نقش بسزایی در مقابله با ریزگردها، اکولوژی و کاهش اثرات جزیره حرارتی شهری دارند. به طور قطع، برای ذینفعان اهمیت دارد که ساختمانی انتخاب کنند که از پشت بامش نیز بهره ببرند.

همچنین، لازم است که سیسستم های آبیاری و بسترهایی مناسب برای کاشت و پرورش گلها و گیاهان در نظر گرفته شوند.  

تاریخچه باغ های پشت بام

داستان از زمان تهیه عایق برای بام های سدوم شروع شد. امروزه، باغ های پشت بام یا روف گاردن ها در مقیاس بزرگ تری اجرا می شوند و حتی پارک های بام نیز با درنظر گرفتن فضای سبز بزرگ و پرورش خلاقانه گیاهان و درختان در بالای ساختمان در شرف شکل گیری هستند.

اما آیا جنبه های مثبت این باغ ها بر جنبه های منفی اش برتری دارد؟ در این باره باید به شرح مسائلی در مورد باغ های پشت بام بپردازیم:

درختان در پشت بام، از رشد خوبی برخوردار نیستند و صرفا می توانید آنها را زنده نگه دارید.

البته رشد درختان در پشت بام متوقف نمی شود، اما با رشد آنها در محیط های شلوغ و آلوده شهری تفاوتی ندارد.

در واقع آنها در کانتینرهای خیابانی فضای محدودی برای بالندگی دارند.

در  رابطه با کاشت درختان در روف گاردن ، لازم است که گونه هایی مناسب را درنظر بگیرید.

درختان سنگین را نباید روی پشت بام قرار داد، زیرا ریشه های قدرتمند آنها نهایتا به سقف آسیب می رساند و آنرا می شکافد.

محافظت از درختان بلند نیز، در برابر هجوم باد دشوار است. شکستن تاج برخی درختان باعث عدم تعادل آنها می شود حال آنکه درختانی که چندین تنه دارند، می توانند ثبات خود را حفظ کنند حتی اگر یکی از تنه های بزرگشان شکسته شود.

هرس سالانه، به تجدید حیات درختان کمک می کند و به معنای واقعی فرم آنها را حفظ می نماید.

از طرفی، درختچه های بونسای بسیار مناسب برای قرار گیری در روف گاردن ها هستند. این گیاهان به فضای رشد محدودی نیاز دارند.

لازم به ذکر است که شرایط آب و هوایی در ارتفاعات بالا با شرایط در روی سطح زمین تفاوت دارد. در واقع هر چه بالاتر می رویم، گیاهان بیشتر تحت تاثیر وزش باد قرار می گیرند.

با این حال ناامید نباشید، زیرا هنوز کارهای خلاقانه بسیاری را می توانید برای پشت بام و روف گاردن ها انجام دهید. در نظر داشته باشید که رشد یا عدم رشد یک درخت، کاملا به شرایط محل رشدش وابسته است.

در سقف های پارکینگ که وزن بیشتری را می توانند تحمل کنند، می توان یک لایه رشد عمیق تر ایجاد کرد.

درختان در اینجا رشد بهتری نسبت به بام های بلند با لایه های رشد نازکتر دارند.

البته بعید نیست که یک درخت رشد کاملی در روف گاردن داشته باشد. به هر حال، توصیه می کنیم که گیاهان را متناسب با وضعیت نهایی باغ بکارید و سپس با دقت از آنها مراقبت کنید.  

مدیریت و طراحی روف گاردن یک کار تخصصی است

مدیریت تخصصی روف گاردن

مدیریت باغ های پشت بام، قطعا به مهارتی ویژه احتیاج دارد و نکات بسیاری لازم است بدانید.

مواردی پیش آمده که برای کاشت و نگهداری و جایگذاری درختان در روف گاردن، از دریل کردن سطح پشت بام کمک گرفته شده و درختان محکم شده بودند، اما در نهایت این امر به سقف آسیب زد.

بسیاری از مردم از مشکلات مدیریتی باخبر نیستند و زیر ساخت های یک روف گاردن را درک نمی کنند.

برخی دانشجویان تصور می کنند که چادر زدن و میخ کوبیدن در باغ بام دانشگاهشان، کار جالبی است و اینجاست که مدیران نقشی مهم در آموزش افراد بازی می کنند.

در واقع، اصل کار با یک طراحی خوب شروع می شود. اگر گیاهان مناسب را در جایی مناسب بکارید، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهید کرد.

شما ملزم هستید شرایطی بوجود آورید که تا حد ممکن طبیعی باشد بدین معنا که از وجود آب کافی، فضا برای ریشه دواندن گیاهان، اکسیژن و مواد مغذی برای گیاهان اطمینان حاصل کنید.

به جز اینها، مدیریت یک روف گاردن تفاوت چندانی با باغ های روی سطح زمین ندارد.

توجه کنید که درختان باغ های پشت بام باید ظریف باشند تا تاجشان سنگین نشود. در این رابطه داشتن دانش مناسب در زمینه هرس نیز می تواند موفقیت زیادی نصیبتان کند.

روف گاردن در دراز مدت باعث نشتی و شکاف سقف می شود

البته لزوما این اتفاق نمی افتد، اما در بعضی اوقات به وقوع می پیوندد. علت این امر به کمبود تخصص در ایجاد روف گاردن برمی گردد. برخی بام ها در حمل وزن اضافی دچار محدودیت هستند.

حتی اگر همه کارها و آزمایشات لازم را به درستی انجام داده باشید، اگر گیاهانی با ریشه های قوی و تهاجمی در باغ بکارید و یا فضای رشد بیش از حد کوچک باشد، ممکن است مشکلاتی برایتان ایجاد شود.

در واقع اگر درخت فضای کمی برای رشد داشته باشد، برای زنده ماندن ناچار است که فضای بیشتری جستجو کند و ریشه ها به دنبال بخش های ضعیف تر در سقف می گردند تا آنرا بشکافند و جلو بروند.

روف گاردن ها لزوما همیشه منجر به نشتی و شکاف نمی شوند، اما مثال های متعددی در این رابطه وجود دارد.

به هر حال همه چیز به ساخت و ساز صحیح برای سقف بازمی گردد.

اگر سقف امکان نشتی داشته باشد، با یک شناسایی دقیق و مشاهده نشانه هایی هر چند جزئی در بدو امر، می توانید متوجه این ضعف شوید. اغلب در شروع ساخت و ساز، می توان ارزیابی کرد که آیا سقف قابلیت این امر را داراست یا خیر.

در ابتدا، لازم است که بام به طور کامل تخلیه شود و هر متر مربع آن توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. سپس این محدوده، باید از نظر تحمل جریان آب مورد آزمایش قرار گیرد.

اگر کیفیت ساخت و ساز بالا باشد و یک مدیر آگاه و متخصص برای احداث روف گاردن در نظر گرفته شود، هیچ غافلگیری ناخوشایندی پیش نخواهد آمد.

آبیاری گیاهان روف گاردن هزینه نسبتا بالایی دارد

آبیاری روف گاردن

لازم است که یک بافر آب، در فاصله پنج تا هفت سانتی متر سطح بام لحاظ شود. این بافر، برای جمع آوری آب باران و تغذیه گیاهان بکار می رود.

شما باید شرایطی فراهم کنید تا از عوامل طبیعی، بیشتری بهره برداری را داشته باشید و باغ را به طبیعت نزدیک کنید. در فضای طبیعی و در خاک نیز یک بافر آب لازم است.

اگر باغ پشت بام طوری طراحی شود که آب باران بلافاصله تخلیه شود، آن وقت برای زنده نگه داشتن گیاهان مجبور به آبیاری بیش از حد خواهید بود.

امروزه نیاز روز افزونی برای ذخیره آب در شهرهای بزرگ احساس می شود، بنابراین لازم است که هکتارها روف گاردن در این شهرها ایجاد شود.

برای احداث یک باغ  پشت بام، زمانی که می خواهید حداکثر فشار بار قابل تحمل بام را محاسبه کنید، حتما وزن ذخیره آب را نیز در محاسباتتان در نظر داشته باشید.

در واقع یک باغ  پشت بام عالی، بر اساس حداکثر اشباع آب حتی هنگام یخزدگی طراحی می شود. لازم است به تغییرات آب و هوایی نیز توجه کنید.

همانطور که شاهدید ساختمان های جدید، علی رغم اینکه بیشتر در معرض باران و برف هستند، اما در راستای کاهش هزینه های ساخت از مقاومت کمتری برخوردارند.

اگر یک بام را بر اساس حداکثر اشباع آب در مواقع یخبندان و ریزش برف زیاد طراحی کرده اید، می توانید به کارآمدی محاسباتتان امیدوار باشید.

روف گاردن می تواند اثرات جزیره حرارتی شهری را کاهش دهد

نگرانی ها و دانش ناکافی، باعث می شود که اشخاص در ساخت باغ پشت بام دچار تردید شوند. اما واقعیت این است که اگر شروع نکنید به نتیجه نخواهید رسید.

لازم است احداث باغ های پشت بام انبوه و متعدد، در توسعه ساختمان های جدید اجباری شود. این امر به افزایش فضای سبز شهری کمک می کند.

مایلیم که پارک هایی را در پشت بام در ساختمان های اداری شاهد باشیم. این فناوری را به راحتی و با موفقیت، می توان با سایر فضاهای سبز ادارات و گلخانه ها و زمین های بازی ترکیب کرد.

متاسفانه در ساختار شهری، بیشتر سطح زمین با سنگ و آسفالت پوشیده شده بنابراین فضای کمی برای درختان وجود دارد.

از طرفی باغ های پشت بام یا روف گاردن ها، می توانند سهم مهمی در کاهش اثرات جزیره حرارتی شهرها داشته باشند.

لازم است که شرکت ها، این باغ ها را بعنوان ارزش افزوده ای برای خود در نظر بگیرند تا متقاعد به احداث آنها شوند. در این راستا باید باغ های پشت بام چند منظوره درنظر گرفته شوند.

رای برخورداری از حداکثر کارایی، لازم است که حفاظت های لازم را برای باغ اعمال کنید. همچنین برای راحتی مدیریت این باغ ها، مطمئن شوید حفظ و نگهداری شان آسان است و تمهیدات لازم را در این رابطه مدنظر داشت باشید.

البته این نکته در همه موارد، از روف گاردن گرفته تا دستگاه قهوه ساز صدق می کند.

روف گاردن به اکولوژی کمک می کند

پرندگان و حشرات، این باغ ها را دوست دارند. از طرفی ظرفیتی که این باغ ها برای ذخیره آب دارند، نیز بسیار حائز اهمیت است.

در واقع، آب باران فیلتر می شود و تبخیر آن باعث خنک شدن فضای اطراف می شود.

به عبارت دیگر شهری که باغ های پشت بام بیشتری دارد، خنک تر است.

همانطور که شاهدید، نسل جوان آگاهی بالاتری نسبت به محیط زیست دارند و نقش اکولوژی در باغ های پشت بام چند منظوره هر روز افزایش می یابد.

در واقع روزانه به تعداد افرادی که مایلند میوه ها و سبزیجات موردنیازشان را خودشان پرورش دهند، افزوده می شود.

یک روف گاردن که از ساخت و سازی حرفه ای و صحیح برخوردار باشد، بسیار مناسب این کار است. بنابراین این فناوری، در راستای اهداف مختلفی به کارتان خواهد آمد.

باغ های سبزیجات از طریق تبلیغات رسانه ای بسیار پرطرفدار شده اند، اما بطور کلی ایده بسیار خوبی است که سبزیجاتتان را در روف گاردن پرورش دهید.

کاشت در بام، سهم مهمی در اکولوژی و بهبود اوضاع میکرو اقلیم دارد. با این حال لازم است که جلوی اغراق هایی که در مورد باغ های سبزیجات در پشت بام می شود را نیز بگیریم.

در حال حاضر هیاهوی زیادی در زمینه زندگی سالم و بازگشت به طبیعت وجود دارد.

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، می بینیم که این جریانات همیشه در زمان هایی که شرایط اقتصادی ضعیف بوده، شکل گرفته اند.

در این شرایط، محیط زیست اهمیت بالایی می یابد و کشاورزان به قهرمانان مان بدل می شوند.

اما به محض اینکه اقتصاد دوباره رونق می گیرد و به اوج خود می رسد، همه چیز فراموش می شود. و ما می مانیم و کانتینرهای سبزیجاتمان روی پشت بام.

البته ما باور داریم که باغ های سبزیجات روی پشت بام عمر، طولانی تری دارند.

اما لازم است که سایر درختان و گیاهان ماندگار نیز به این باغ افزوده شوند. در غیر اینصورت در زمستان باغ شما کاملا خشک و برهنه خواهد شد.

به هر حال، ما هر روز آگاهی بیشتری راجع به این باغ ها بدست می آوریم. و تعداد کسانی که وقت و علاقه کافی برای ایجاد یک باغ سبزیجات در پشت بام شان دارند رو به افزایش است.

از نظر من، این امر لزوما به شرایط اقتصادی مربوط نمی شود. و بیشتر با مقوله شهرنشینی و تمایل برای ایجاد فضای سبز در شهر ارتباط دارد.

به هر حال روف گاردن، باید کاربردی و دارای ساختاری مناسب باشد. این شما هستید که باید به آن زندگی ببخشید، در غیر اینصورت به مرور زمان خواهد مرد.

یک باغ سبزیجات، نیاز به نگهداری مکرر دارد و نمی توان صرفا به تماشای آن نشست.

اگر یک باغ سبزیجات می خواهید باید ترکیب مناسبی با سایر گیاهان را برایش لحاظ کنید. در عین حال پرندگان نیز باید بتوانند از گیاهان باغ تغذیه کنند. تا مشکلی ایجاد نشود و زباله و مواد زایدی شکل نگیرد.

روف گاردن: نعمت یا نفرین؟

البته که این باغ ها و باغچه ها نعمت هستند. ایجاد سرسبزی حتی در عجیب ترین آثار انسان نظیر باغ های معلق بابل به چشم می خورد. و گویی این استعداد، در ژن های بشر نهفته است.

واقعیت این است که ما به پوشش گیاهی نیاز داریم. و محیط بی روح و جمعیت خاکستری، به فضای سبز بیشتری احتیاج دارد!

مردم برای زندگی و سلامتی، محیطی سبز می خواهند. روف گاردن ها، به این سرسبزی می افزایند و به ما امکان می دهند که فصول را بهتر تجربه کنیم.

آنها میکرو اقلیم را بهبود می بخشند و ارزش های انسانی را به محیط های شهری بازمی گردانند. ارزش ساختمان ها نیز با ایجاد این سرسبزی، افزایش می یابد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است.

اما در کنار همه این دلایل فراموش نکنیم که مردم اساسا از روف گاردن ها لذت می برند. حتی اگر دلیلش را ندانند و این امر، یک تجربه کاربردی بسیار مهم به شمار می آید.

برای طراحی، ساخت، اجرا و نگه داری از روف گاردن تهران در ساختمان های تجاری و شرکت ها و یا آپارتمان های مسکونی با تیم متخصص و زبده کشاورزی تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

روف گاردن

بامپشت بامرشد گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *