فیلتر آبیاری قطره ای

فیلتر آبیاری قطره ای

نصب فیلتر آبیاری قطره ای بر روی سیستم آبیاری قطره ای از گرفتگی سیستم های انتشار و قطره چکان ها جلوگیری می کند و باعث کاهش فرسودگی سیستم می شود. شن و ماسه و مواد آلی موارد اصلی هستند که باید از جلوگیری آنها به سیستم آبیاری قطره ای جلوگیری کرد. فیلتر آبیاری قطره ای به نگهداری جزئی احتیاج دارد و بسیار ارزان قسمت ایت و به استفاده قابل اعتماد از سیستم آبیاری در هر فصل کمک می کند.

چگونه فیلتر آبیاری قطره ای مناسب را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب فیلتر برای سیستم آبیاری قطره ای چند فاکتور باید در نظر گرفته شود.:

  • منبع آب
  • ساطع کننده ها
  • سهولت نظافت
  • فضای موجود اطراف منبع آب
  • نوع فیلتر

منبع آب

مهمترین عامل هنگام انتخاب فیلتر آبیاری قطره ای، منبع آب است. منابع آب به 2 دسته تقسیم می شوند: آب کثیف و آب تمیز.

 آب کثیف هر آبی است که از منبع تمیز مانند آب شهری یا چاه تأمین نشود. به عنوان مثال می توان به این موارد اشاره کرد: آب استخر، تانکر باران و کانال های آبیاری. با توجه به اینکه ممکن است این آب پر از آشغال و ذرات معلق باشد، بسیار مهم است که قبل از عبور از سیستم آبیاری قطره ای، این آب را فیلتر کنید. به دلیل ماهیت آب کثیف، افزایش ذرات معلق در آب منجر به تجمع بیشتر در صفحه فیلتر آبیاری قطره ای شما و در نتیجه نیاز به تمیز کردن بیشتر می شود. توجه: اگر منبع آب شما کثیف است و دریچه هایی روی سیستم آبیاری قطره ای دارید، حتما باید یک فیلتر بزرگ قبل از منیفولد و دریچه های خود نصب کنید. در غیر این صورت ذرات معلق در آب باعث از کار افتادن دریچه های شما می شود.

فیلتر آبیاری قطره ای

در فیلتراسیون سطح بسیار مهم است. برای داشتن زمان بیشتر بین تمیز کردن ها، یعنی فیلتراسیون بیشتر، به سطح بیشتری نیاز دارید. اگر فیلتر کوچک تری دارید که وظیفه فیلتر کردن آب کثیف را بر عهده دارد، بیشتر از یک فیلتر بزرگتر با مساحت بیشتر نیاز به تمیز کردن آن خواهید داشت. بسته به مقدار ذرات موجود در آب، ممکن است یک فیلتر آبیاری قطره ای کوچک هر دو روز یکبار به تمیز کردن احتیاج داشته باشد زیرا صفحه فیلتر مملو از آشغال است. در حالی که، یک فیلتر بزرگ تر با سطح بیشتر فقط ممکن است هر دو هفته یکبار به تمیزکاری نیاز داشته باشد. هنگام انتخاب فیلتر برای آب کثیف، باید فیلتری را انتخاب کنید که با نیازهای فیلتراسیون و همچنین چرخه های تمیز کردن مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

فیلتر آبیاری قطره ای

آب پاک هر آبی است که از منبع آب شهری یا چاه تأمین شود. حتی اگر این آب کاملا تمیز به نظر برسد، هنوز هم می تواند ذرات ریزی درون خودس داشته باشد. در این شرایط نیازی به خردی یک فیلتر آبیاری قطره ای بزرگ و گران قیمت نیست. در واقع در این شرایط، فیلتر برای محکم کاری نصب شده و به عنوان منبع اصلی فیلتراسیون عمل نمی کند. حتی در صوردت برخورداری از منبع آب تمیز هم نباید استفاده از فیلتر آبیاری قطره ای را خود را فراموش کنید. بخاطر داشته باشید که باید صفحه فیلتر خود را ماهیانه چک کنید تا مسدود نشده باشد. تمیز کردن ماهانه صفحه فیلتر فقط چند دقیقه طول می کشد و یک سیستم آبیاری قطره ای بدون دردسر را برای مدت طولانی تضمین می کند.

ساطع کننده ها

محصولات مختلف آبیاری نیازهای مختلف فیلترینگ دارند. سیستم های اسپرینکلر، روتورهای چرخ دنده ای و سر اسپری ها به حداقل فیلتر 80 مش نیاز دارند. قطره چکان های آبیاری قطره ای، سم پاش ها و خطوط قطره ای دهانه های کوچکتری دارند بنابراین فیلتراسیون باید حداقل 120 مش باشد. نوار آبیاری قطره ای به حداقل 155 مش نیاز دارد.

ساطع کننده ها

اگر هم آبیاری بارانی دارید و هم آبیاری قطره ای را روی یک سیستم انجام می دهید، توصیه می کنیم تا کوچک ترین روزنه فیلتر آبیاری قطره ای را انتخاب کنید. به این معنی که یک سیستم با چنین ویژگی هایی به فیلتراسیون 120 مش نیاز دارد. یک سیستم آبیاری قطره ای با قطره چکان و نوار قطره ای حداقل به صفحه فیلتر 155 مشبک نیاز دارد.

توجه: تعداد مش بیشتر با تصفیه دقیق تر ارتباط مستقیم دارد.

نوع محصول آبیاریحداقل فیلتراسیون مورد نیاز
روتورها و اسپرینکلرها  80 مش
قطره چکان، سم پاش، جت اسپری120 مش
نوار آبیاری قطره ای155 مش

سهولت تمیز کردن

اکثر فیلترهای آبیاری قطره ای به گونه ای طراحی شده اند که می توان صفحه فیلتر را بدون نیاز به جدا کردن مجموعه هد برای دسترسی به صفحه، جدا کرد. با این حال، در اشکال ساده تر فیلتر آبیاری قطره ای برای سترسی به صفحه، باید فیلتر را از مجموعه هد جدا کنید. اگر می خواهید فرآیند تمیز کردن را ساده تر کنید، می توانید از نوع اول فیلترها و یا حتی از فیلترهای اتوماتیک که به صورت خودکار فرایند تمیز کردن را انجام می دهند استفاده کنید.

فضای موجود اطراف منبع آب

لازم است بدانید که بین شیر منبع آب و زمین چقدر فاصله دارید. شیر آب نقطه شروع سیستم آبیاری قطره ای خواهد بود که ممکن است شامل موارد زیر باشد: تایمر (اختیاری)، جلوگیری از برگشت جریان، فیلتر، تنظیم کننده فشار و آداپتور لوله.

این قطعات بعد از سر هم شدن، معمولاً حدود 30 سانتی متر با زمین فاصله دارند. اگر کمتر از این مقدار فاصله در اختیار دارید، یا باید برای اتصال فیلتر از سه راهی استفاده کنید و یا فیلتر کوچک تری برای خرید انتخاب کنید.

مرحله بعدی، تعیین بهترین نوع فیلتر برای استفاده در سیستم آبیاری شما است.

مقایسه فیلتر توری و فیلتر دیسکی

دو نوع اصلی فیلتر آبیاری قطره ای وجود دارد، فیلتر توری و فیلتر دیسکی. تصمیم در مورد اینکه از کدام فیلتر استفاده می کنید به نوع آلاینده های بستگی دارد که می خواهید با استفاده از فیلتر از ورود آنها به سیستم آبیاری قطره ای جلوگیری کنید.

فیلترهای دیسکی در مورد جلبک ها، خزه ها و سایر مواد آلی کارایی بیشتری نسبت به فیلترهای توری دارند. به دلیل نوع طراحی آنها، فیلترهای دیسکی همچنین برای فیلتر کردن ذرات ریز مانند باکتری ها، شن و ماسه، مواد شیمیایی و لجن نیز مجهز هستند. یک فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای مملو از دیسک های گرد روی هم قرار داده شده است که به آب اجازه عبور می دهد اما در گرفتن مواد آلی عملکرد بسیار عالی دارد.

مقایسه فیلتر توری و فیلتر دیسکی

 فیلترهای دیسکی را می توان جدا و اسپری کرد تا دیسک ها تمیز شوند. برای تمیز کردن کامل عناصر، ممکن است نیاز به جداسازی قطعات باشد. ممکن است تمیز کردن فیلترهای دیسکی سخت تر به نظر برسد، با این وجود تمیز کردن فیلتر دیسکی از خزه و باقی مانده های دیگر آسان تر از فیلتر توری است. مواد آلی روی توری خرد می شوند و به سختی پاک خواهند شد.

مزیت فیلترهای توری در کاربر پسند و مقرون به صرفه بدون آنهاستس. این فیلترها به خوبی در حذف مواد جامد، لجن یا رسوب، برگ و چوب از آب عمل می کنند. راحتی تمیز کردن فیلترهای توری از این جهت است که برای انجام این کار نیازی به باز کردن عناصر فیلتر نیست.

 اگرچه این فیلترها در از بین بردن انواع مختلف ناخالصی ها کارآمد هستند، اما اگر فیلتر (دیسکی یا توری) به سرعت پر شود، افزودن فیلتر اضافی ضروری است. در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد از چندین فیلتر آبیاری قطره ای در سیستمی که دارای آب بسیار کثیف یا پر از آشغال است استفاده شود.

مش و میکرون در فیلتر آبیاری قطره ای

مش به طور خاص به اندازه سوراخ های صفحه فیلتر اشاره دارد؛ اینکه چند سوراخ در یک اینچ مربع وجود دارد. میکرون، به اندازه ذرات مجاز برای عبور از صفحه اشاره دارد. میکرون و مش دو شکل متفاوت برای اندازه گیری سطح فیلتراسیون هستند.

نمودار تبدیل مش به میکرون و اینچ:

اینچمشمیکرون
0232.30595
0197.35500
0165.40420
0138.45354
0117.50297
0098.60250
0083.70210
0070.80177
0059.100149
0049.120125
0041.140105
0035.17088
0029.20074

انواع فیلتر آبیاری قطره ای

فیلتراسیون آب برای همه سیستم های آبیاری مهم است. فیلترها می توانند باعث افزایش طول عمر و کاهش تعمیر و نگهداری سیستم های آبیاری قطره ای و اسپرینکلر شوند.

فیلتر توری آبیاری قطره ای

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای

فیلترهای توری احتمالاً رایج ترین فیلترها هستند و کمترین هزینه را دارند. فیلتر توری برای جدا کردن شن و ماسه و ذرات ریز از آب برای آبیاری یا کاربردهای صنعتی استفاده می شود. جنس توری معمولا از نایلون، پلی پروپیلن، فولاد ضد زنگ یا پلی استر است. فیلتر توری برای فیلتر کردن مواد آلی مانند جلبک ها توصیه می شود. فیلتر توری در برابر خوردگی مقاوم است، نصب آن آسان است و همچنین به نگهداری کمی نیاز دارد.

فیلترهای توری با شستشو با استفاده از جریان آب یا باز کردن صفحه و تمیز کردن آن با دست تمیز می شوند. فیلتر توری در هر دو سیستم آبیاری قطره ای و بارانی موثر است.

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای

فیلترهای دیسکd مشابه فیلترهای توری هستند با این تفاوت که کارتریج فیلتر از تعدادی دیسک ساخته شده است که روی هم چیده شده اند. آب از شیارهای کوچک در این بین عبور می کند و ناخالصی ها پشت آنها گیر می کنند. فیلترهای دیسکی عملکرد بسیار خوبی دارند. به راحتی تمیز می شوند و در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند. حداکثر افت فشار ایمن 0.5 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

فیلترهای دیسکی آبیاری قطره ای در از بین بردن ذرات ریز مانند شن و ماسه و مواد آلی عملکرد خوبی دارند. معمولاً از این فیلترها در آبیاری قطره ای و بارانی استفاده می شود. فیلتر دیسکی می تواند در ترکیب با فیلتر توری برای نتیجه دهی عالی استفاده شود.

فیلتر شنی آبیاری قطره ای

فیلتر شنی آبیاری قطره ای

فیلترهای شنی آبیاری قطره ای برای حذف مواد آلی از سیستم آبیاری هنگامی که منبع آب حوضچه ها، رودخانه ها یا کانال ها هستند استفاده می شوند. سطح فیلتراسیون به ماسه استفاده شده در فیلتر بستگی دارد.

فیلتر هیدروسیکلون آبیاری قطره ای

فیلتر هیدروسیکلون آبیاری قطره ای

از فیلترهای هیدروسیکلون در سیستم های آبیاری برای حذف ذرات شن و ماسه و سیلت از آب آبیاری استفاده می شود. فیلتر هیدروسیکلون ساخته شده از سازه های فلزی سبک، به صورت پویا و هیدرولیکی طراحی شده تا حداکثر عملکرد گریز از مرکز را برای جدا کردن ذرات سنگین تر از آب ایجاد کند. این نوع فیلترها ذرات شن و ماسه با اندازه بالاتر از 75 میکرون و وزن مخصوص بیش از 65/2 با حداکثر فشار عملیاتی 10 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را به طور موثر حذف می کند.

آیا واقعاً به فیلتر آبیاری قطره ای نیاز دارید؟

بله. هر سیستم آبیاری نیاز به فیلتر دارد. صرف نظر از اینکه آب شما تمیز باشد یا کثیف، فیلتر برای جلوگیری از ورود اضافات به سیستم آبیاری، یک بیمه ارزان است. حتی ذرات کوچک موجود در آب می توانند باعث مسدود شدن قطره چکان های سیستم آبیاری قطره ای شوند. متأسفانه، اکثر اوقات تا زمانی که شاهد پژمرده شدن گیاه نباشیم، متوجه قطره چکان مسدود نخواهیم شد و در آن زمان ممکن است خیلی دیر باشد. اکیداً توصیه می کنیم حد اقل یک فیلتر آبیاری قطره ای به سیستم خود اضافه کنید.

برای دریافت مشاوره و خرید فیلتر آبیاری قطره ای مناسب یا دریافت کاتالوگ فیلترها و لوازم آبیاری قطره ای و بارانی با شماره تلفن های 02155212162   – 09127337549 تماس بگیرید.

آبیاری قطره ای و بارانی

آبیاری قطره ایفیلتر آبیاری قطره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *