تیپ آبیاری قطره ای

نوار آبیاری قطره ای

تیپ آبیاری قطره ای یک روش کاملاً کارآمد برای آبیاری محصولات است که کاربرد یکنواخت، به موقع و دقیق آب را نسبت به سایر روش های آبیاری فراهم می کند. این روش شامل ساخت شبکه ای از نوار تیپ آبیاری قطره ای است که آب را به پایه گیاهان، چه در سطح خاک و چه در زیر آن ، مستقیماً در منطقه ریشه می رساند. با استفاده از تیپ آبیاری قطره ای به جای جریان سنتی که توسط شلنگ یا آب پاش تولید می شود، قطرات آب مداوم در طول زمان را ارائه می دهد. استفاده از تیپ آبیاری قطره ای مزایای بسیاری را به همراه دارد و نتیجه این مزایا رشد سریعتر و برداشت زودتر، محصولات با کیفیت بالاتر با بازده بالاتر و همچنین صرفه جویی در هزینه همراه با کاهش بسیار بالا در مصرف آب است.

نوار یا تیپ آبیاری قطره ای چیست؟

نوار آبیاری قطره ای چیست؟

نوار تیپ آبیاری قطره ای در واقع یک لوله رزین پلی اتیلن با کیفیت بالا است. نوارهای آبیاری با ضخامت دیواره مختلف به بازار عرضه می شوند. نوار به صورت رول مسطح است تا زمانی که با آب تحت فشار قرار گیرد و گرد شود، معمولاً با فشار عملیاتی 10 PSI یا کمتر. از آنجایی که تیپ آبیاری قطره ای به صورت مسطح پیچیده می شود، حمل و نقل و نگهداری آن آسان تر است.

با استفاده از تیپ آبیاری قطره ای چه محصولاتی را می توانم پرورش دهم؟

سیستم های تیپ آبیاری قطره ای بیشتر برای محصولات ردیفی استفاده می شوند، اما می توان از آنها در صنعت گل کاری نیز استفاده کرد. تیپ آبیاری قطره ای برای پرورش بسیاری از محصولات خانواده توت و سبزیجات که با فاصله نزدیک کاشته می شوند مانند توت فرنگی، کاهو، کلم، گل کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و حتی پنبه ایده آل است. همچنین از سیستم های نوار آبیاری قطره ای مدفون شده زیر خاک به صورت دائمی می توان برای پرورش محصولاتی مانند ذرت، دانه های سویا و یونجه استفاده کرد.

سیستم های تیپ آبیاری قطره ای می توانند برای یک عملیات تجاری در مقیاس بزرگ کار کنند، اما برای یک پرورش دهنده کوچکتر در حیاط خانه نیز ایده آل هستند. شما می توانید سیستم نوار تیپ آبیاری قطره ای را به اندازه مورد نیاز خودتان و همچنین بر اساس نیازهای خاص محصولاتی که در حال پرورش آنها هستید، کوچک یا بزرگ طراحی کنید.

دلیل محبوبیت سیستم های نوار تیپ آبیاری قطره ای چیست؟

سیستم های تیپ آبیاری قطره ای امکان کنترل بهتر میزان آب مصرفی را فراهم می کنند، این بدان معنی است که محصولات سالم تر خواهند بود و آب کمتری هدر می رود. روش های آبیاری جایگزین معمولاً منجر به استفاده ناکارآمد از آب می شود، این امر به دلیل آبیاری غلط در مناطقی است که دچار مسائلی همچون میزان بارش بالا یا خشکسالی، رانش باد، تبخیر و سایر بی نظمی ها هستند.

از تیپ آبیاری قطره ای می توان برای رساندن دقیق کودها و مواد شیمیایی کشاورزی که از گیاه در برابر حشرات و بیماری ها محافظت می کنند، استفاده کرد. دریافت بیش از حد یا کم این مواد شیمیایی برای محصولات شما می تواند خطرناک باشد. این کنترل دقیق با استفاده از نوار تیپ آبیاری قطره ای از کاربرد نادرست این مواد شیمیای جلوگیری می کند.  

با استفاده از نوار آبیاری قطره ای چه محصولاتی را می توانم پرورش دهم؟

به این ترتیب از آنجایی که تمام گیاهان شما به میزان کافی آب و کود دریافت می کنند، گیاهان سریعتر بالغ می شوند و از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود. این بدان معناست که شما می توانید زودتر محصول را برداشت کرده و محصولات خود را زودتر از رقبا به بازار عرضه کنید که این باعث افزایش سود شما خواهد شد. سایر مزایای استفاده از تیپ آبیاری قطره ای مربوط به هزینه این است که انرژی کمتری برای آبیاری استفاده خواهد شد و فشار کم آب مورد نیاز برای سیستم های تیپ آبیاری قطره ای، کاهش چشمگیر مصرف آب را به دنبال خواهد داشت. منافع استفاده از یک سیستم تیپ آبیاری قطره ای بسیار بیشتر از سرمایه اولیه آن است و خیلی زود هزینه های خود را جبران می کند.

طول عمر تیپ آبیاری قطره ای چقدر است؟

مدت زمان استفاده یا استفاده مجدد از سیستم نوار تیپ قطره ای شما به موارد مختلفی بستگی دارد. اگر از نوار آبیاری با ضخامت 4 یا 5 میل استفاده می کنید، عمر تیپ آبیاری شما ممکن است فقط یک فصل باشد. اما اگر از نوار 8 یا 10 میلی استفاده کنید، می توان آن را بازیابی کنید و برای چند فصل دوباره استفاده کنید. اگر قصد دارید تیپ آبیاری را در پایان فصل بازیابی کنید، باید آن را روی سطح خاک بگذارید یا در عمق کمتر از 30 سانتی متر دفن کنید. به راحتی می توانید 6 تا 8 بار از نوار تیپ آبیاری قطره ای استفاده کنید، اما بسیاری از آنها مردم ترجیح می دهند هر سال را با نوار آبیاری جدید شروع کنند.

قبل از نصب تیپ آبیاری چه مواردی را باید در نظر بگیرم؟

بسیار مهم است که سیستم تیپ آبیاری شما به خوبی نصب شود تا وقت و هزینه خود را هدر ندهید و همچنین از نتیجه نهایی ناامید نشوید.

ابتدا باید طول ردیف ها، عرض ها و سایر تغییرات ناحیه ای را که قصد پررش گیاه در آن را دارید ارزیابی کنید تا بدانید دقیقاً چقدر نوار تیپ آبیاری قطره ای برای پوشاندن آن نیاز دارید. همچنین باید هرگونه شیب یا زهکشی قطعه زمین و اینکه چگونه این امر روی آبیاری تأثیر می گذارد را نیز در نظر بگیرید. سایر موارد مهمی که باید بدانید، بذر ها یا نهال های متنوعی است که قصد دارید پرورش دهید و میزان نیاز هر یک از آنها به آب و کود و همچنین اطلاعات خاک و خواص شیمیایی آن. سرانجام باید بدانید که کیفیت آب منطقه چگونه است و آیا استفاده از آن به صورت مداوم ممکن است یا خیر.

یکی دیگر از جنبه های مهم فرآیند برنامه ریزی نصب تیپ آبیاری این است که بدانید چگونه می خواهید از سیستم نوار تیپ آبیاری قطره ای برای آینده استفاده کنید. سیستم شما باید طوری طراحی شود که با تغییرات نیاز شما تغییر کند، بنابراین عرض و پیکربندی ردیف باید تا حدی انعطاف پذیر باشد. باید سوابق و اطلاعات مربوط را یادداشت و حفظ کنید تا بتوانید میزان کارآیی سیستم خود را ارزیابی کرده و اقدامات نگهداری را پیگیری کنید و انجام دهید.

نحوه نصب نوار تیپ آبیاری قطره ای

نصب این سیستم نسبتاً آسان است. اجزای مورد نیاز برای نصب و راه انداری نوار تیپ آبیاری قطره ای عبارتند از:

1. منبع آب: شما به یک منبع آب نیاز خواهید داشت. اگر به چاه یا حوضچه یا تانکر متصل هستید، از پمپ استفاده کنید.

2. دستگاه پیشگیری از برگشت جریان: این وسیله برای جلوگیری از آب برگشتی و آلوده سازی نهایی منبع آب استفاده می شود.

3. فیلتر: شما به یک فیلتر متصل به سیستم جلوگیری از برگشت جریان جهت جلوگیری از ورود آشغال و پسماند به منبع دارید.

4. دستگاه تنظیم فشار: این وسیله برای اطمینان از اینکه جریان آبی که به گیاهان شما می رسد بیش از حد زیاد نیست استفاده می شود.

5. آداپتور: حالا آماده اتصال تیپ آبیاری به دستگاه تنظیم فشار هستید، اما برای اتصال این قطعات به یک آداپتور نیاز خواهید داشت.

6. نوار تیپ آبیاری قطره ای: هر قطره چکان در طول مسیر تیپ آبیاری قطره ای باید حداقل 30 سانتی متر با قطره چکان بعدی فاصله داشته باشد.

7. دریچه های شستشو: این شیرها باید در انتهای هر خط نوار آبیاری قطره ای قرار بگیرند تا آب راکد را از سیستم خارج کرده و به شما این امکان را بدهند که سیستم خود را برای فصل زمستان آماده کنید.

تفاوت نوار آبیاری درزدار و پلاک دار

تفاوت تیپ آبیاری درزدار و پلاک دار

در نوار تیپ آبیاری قطره ای درزدار ، سرتاسر تیپ درزی شبیه به زیپ قرار دارد که آب از میان آنها به بیرون نفوذ کرده و گیاهان را آبیاری می کند، در حالی که تیپ آبیاری پلاک دار دارای پلاک ها یا محفظه های مشخصی است که آب از آنها به بیرون جریان پیدا می کند. کنترل آب با استفاده از نوار تیپ آبیاری قطره ای بسیار دقیق تر است.

سایر

تیپ آبیاریتیپ پلاک دارتیپ درز دارتیپ درزدارنتافیمنوار آبیارینوار آبیاری قطره اییورودریپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *