آموزش استفاده از گلخانه برای مبتدیان

استفاده از گلخانه

خیلی ها به دنبال راه اندازی گلخانه هستند، یک روش جذاب برای رشد میوه و سبزیجات و کسب درآمد در این مقاله به آموزش نحوه استفاده از گلخانه برای افراد مبتدی می پردازیم.

آیا اخیرا به فکر افتاده اید برای هزینه های بالای مواد غذایی فکری بکنید و به پرورش میوه های تازه و محصولات گیاهی و سبزیجات علاقمند شده اید؟

ممکن است چنین باشد، اما هنوز با باغبانی در گلخانه آشنا نباشید!

به هر حال اگر تصور اینکه تامین مواد غذایی هفتگی یا ماهیانه توسط خودتان به کاهش هزینه ها کمک می کند برایتان جذاب است، راه را درست آمده اید!

در جامعه ای که به نظر می رسد درآمد و دستمزد شغل انتخابی تنها چیزی است که با سرعت افزایش نمی یابد، کاهش هزینه ها در هر زمان و هر کجا می تواند بسیار سودمند باشد.

واقعیت این است که عدم امنیت غذایی، مساله بزرگی برای اکثر مردم در شهرهای مختلف جهان به شمار می آید.

اگر علاقمند به یادگیری در مورد نحوه پرورش محصولات تازه در خانه یا حیاط بوده اید، ممکن است چیزهایی در مورد اینکه یک گلخانه می تواند امکان موفقیت تان را افزایش دهد شنیده باشید.

دقیقا نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ مشکلی نیست زیرا این مقاله، نحوه استفاده از گلخانه را به مبتدیان آموزش می دهد. پس بیایید شروع کنیم!

گلخانه ایده مناسب برای پرورش محصولات غذایی

پرورش محصولات غذایی توسط خودتان، نه تنها شما را از مزایای مالی برخوردار می کند بلکه به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده در تمام مراحل رشد گیاهان، فوایدی در مورد سلامتی نیز به ارمغان می آورد.

واقعیت این است که مطالعات علمی و بالینی بسیاری، در مورد تاثیرات منفی مواد شیمیایی و نگهدارنده های مختلف بر بدن انسان انجام شده است.

با وجود این اکتشافات جدید، جای تعجبی ندارد که خانوارهای زیادی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش میزان ورود مواد مضر به بدنشان، به میوه ها و سبزیجات تازه روی آورند.

همچنین محصولات تازه می توانند طعم های غنی و جدیدی به غذاها بیفزایند و یا به طعم مورد علاقه تان، غنا و غلظت بیشتری ببخشند.

بنابراین به طور خلاصه باید گفت به دلایل زیر، بهتر است محصولات غذایی را خودتان پرورش دهید:

  • زمانی که به دنبال کاهش هزینه های مواد غذایی هستید، این امر بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
  • محصولات تازه در مقایسه با محصولات کنسرو شده و یا حتی منجمد، گزینه هایی خوش طعم تر هستند.
  • محصولاتی که خودتان پرورش می دهید به دلیل عدم وجود سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، مواد نگهدارنده و غیره، برای بدن مضر نیستند.

بیشتر بخوانید : بهترین محصولات برای پرورش در گلخانه


گلخانه چیست و چرا باید یک گلخانه داشته باشید؟

چرا گلخانه

گلخانه، سازه ای چوبی یا فلزی است که به صورت محصور و دارای دیوار ساخته می شود و یا با ورقه های پلاستیکی احاطه می شود.

البته از سایر متریال نیز می توان در ساخت دیوارهای گلخانه استفاده کرد، به شرطی که این مواد اجازه ورود و نفوذ نور طبیعی و جریان هوا را بدهند.

بطور کلی گلخانه یک ساختمان کوچک است که دارای 4 دیوار، یک سقف و یک نقطه ورود/ خروج است.

جالب است بدانید که گلخانه ها را می توان از فروشگاه های سخت افزار محلی خریداری کرد. و البته برخی از فروشگاه ها، “کیت گلخانه” را به صورت پیش ساخته عرضه می کنند.

پیشنهاد می کنیم آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید. گلخانه این قابلیت را دارد اختلالی را که توسط آب و هوای متغیر در طول فصول مختلف برای رشد و پرورش گیاهان فصلی ایجاد می شود مهار کند.

گفتنی است که این اختلال نه تنها در مراحل جوانه زنی و ریشه دوانی اولیه بذر، بلکه در طول رشد نیز گیاهان را تهدید می کند.

بعلاوه گلخانه، به باغبان این اجازه را می دهد که محصولات خود را به راحتی و آسانی هر چه تمام تر پرورش دهد.

این امر برای اشخاصی که از لحاظ جسمی محدودیت دارند و یا ناتوان هستند نیز یک مزیت ارزشمند است. و کار کمتری را به آنها تحمیل می کند.

کاهش کار فیزیکی در گلخانه در مقایسه با کار در باغ و فضای باز که نیاز به فعالیت زیاد روی گیاهان در ردیف ها و پستی و بلندی های مختلف زمین دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک گلخانه، رطوبت مورد نیاز برای تقویت رشد و سرزندگی گیاهان را ایجاد می کند. و البته امکانات کنترل دمای مناسب را برای برخی از محصولات و گیاهان فراهم می کند.

این مکان، به خوبی از گیاهانی که در برابر تغییرات آب و هوا و یا آفات حساس هستند محافظت می کند. و طول فصل رشد و پرورش را نسبت به باغ و فضای باز افزایش می دهد.

البته گفتنی است که برخی از افراد فقط قبل از انتقال گیاهانشان به فضای باز از گلخانه استفاده می کنند. در حالی که برخی دیگر به دلیل کوچک بودن فضا، زمان و یا سایر محدودیت ها از گلخانه سود می برند.

هیچ یک از این دو کاربرد اشکالی ندارد. در واقع روش استفاده بهینه از گلخانه، روشی است که کاملا با نیاز و ترجیحات شما متناسب باشد.

چه چیزی نیاز خواهید داشت؟

هنگامی که تصمیم گرفتید خودتان محصولات غذایی را پرورش دهید، باید برای ساخت یا خرید گلخانه تصمیم گیری کنید.

جهت ایجاد شرایط مثبت و پربار برای این کار، توصیه می کنیم گلخانه از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

  • ارتفاع کافی برای گیاهان بلندتر و بیشتر از قد خودتان
  • اتاق مخصوص سیستم های گرمایشی و تهویه در صورت نیاز
  • فضای کافی برای مانور سایر گیاهان و خودتان در میان گلخانه، بدون آسیب رساندن به گیاهان
  • استفاده از پلاستیک یا مواد منعکس کننده محکم و قوی دیگر، به عنوان دیواره های گلخانه که اجازه ورود نور طبیعی به فضای داخل را می دهند و در عین حال از نفوذ گرما و رطوبت جلوگیری می کنند
  • در نظر گرفتن موقعیت مناسب برای گلخانه، جهت تامین نور خورشید و سایه، بسته به آب و هوای منطقه شما

راهنمای گام به گام استفاده از گلخانه

راهنمای استفاده از گلخانه

سبک گلخانه را متناسب با نیازتان انتخاب کنید

باید گفت که گلخانه ها، انواع و سبک های مختلفی دارند. و از سازه های مستقل ایستاده تا سازه هایی که دیواره کناری آنها خمیده است را شامل می شوند.

سازه های مستقل در حیاط خانه قرار می گیرند. و یک سازه خمیده، فقط دارای سه دیوار مستقل است و دیوار چهارمی، همان دیوار خانه محسوب می شود.

سازه های مستقل نسبت به ساختار خمیده، به سطح بالاتری از فضا نیاز دارند. در واقع سازه های خمیده گزینه خوبی برای افراد کم فضا هستند.

اما به خاطر داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش و رطوبت، به دیوار چهارمی آنها قابل نفوذ نیست. و هیچ نور طبیعی از آن به درون گلخانه ورود پیدا نخواهد کرد.

قابلیت های افزودنی مورد نیاز برای گلخانه را جستجو کنید

شاید دما و آب و هوای فعلی منطقه ای که در آن زندگی می کنید، نیازمندی گیاهان مورد نظر را در طول فصل رشد فراهم نکنند. یا قصد داشته باشید در تمام فصول سال به پرورش گیاهان بپردازید.

بنابراین لازم است نیازهای گلخانه در رابطه با چراغ های رشد، سیستم های گرمایشی و فن های لازم برآورده شده تا محیطی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان در گلخانه ایجاد شود.

اگر آب و هوای منطقه شما به نحوی است که میزان تابش و گرمای خورشید متناسب با فصول سال تغییر می کند و کاهش می یابد، بنابراین بکارگیری سیستم لامپ های رشد برای گلخانه توصیه می شود. 

موقعیت مناسب گلخانه را تعیین کنید

جدا از سبکی که برای گلخانه انتخاب می کنید، بسیار مهم است که گلخانه در معرض تابش آفتاب باشد. زیرا اشعه ماوراء بنفش موجود در نور طبیعی، توانایی رشد هر نوع گیاه را افزایش می دهد.

اگر مکان فعلی حداقل شش ساعت تابش آفتاب را در طول روز فراهم نمی کند (حتی در ماه های زمستان)، می توان اقدام به نصب چراغ هایی مخصوص در گلخانه نمود. تا بدین نحو، گیاهان در معرض اشعه ماوراء بنفش و همچنین دمای مورد نیاز برای بهترین رشد قرار گیرند.

در میان لامپ های رشد، باید گفت که لامپ های LED بیشترین فروش را در این رابطه دارند. از آنجا که این لامپها کارآمد اما کم وات هستند، باعث کاهش هزینه برق مصرفی صورتحساب ماهیانه می شوند.

گردش هوا را بررسی کنید

هر گیاهی در کلیه مراحل رشد، برای بقایش به سطح خاصی از تهویه احتیاج دارد. اکسیژن همانقدر که برای ما انسانها مهم است، برای گیاهان نیز اهمیت دارد.

بیشتر باغبانان مایلند که گردش هوا را با استفاده از فن، در گلخانه افزایش دهند.

از وجود سطحی مناسب از سایه اطمینان حاصل کنید

درست است که گیاهان برای رشد به نور خورشید احتیاج دارند. اما اگر بیش از حد تحت تابش آفتاب قرار گیرند ممکن است خشک شوند و بسوزند.

استفاده از درختان و یا وسایلی برای ایجاد سایبان، به بقای گیاهان حساس و افزایش مقاومت آنها کمک می کند. ورق نورگیر، یک ورق از متریال تیره رنگی است که شبیه سایبان، گلخانه را از بالا به پایین می پوشاند.

مشکل آفات گیاهی را بررسی کنید

درست است که گیاهان یک گلخانه شانس بیشتری برای در امان ماندن از شر آفات دارند. اما به هر حال آفات گیاهی ممکن است به آنها حمله کنند و آسیب برسانند.

لازم است که گیاهان فضای بیرونی را از گلخانه دور نگه دارید. تا احتمال آلودگی گیاهان گلخانه به آفات کاهش یابد.

برخی از افراد، دستگاه غربالگری حشرات را در اطراف مناطق باز نصب می کنند. این دستگاه شامل درگاه، دریچه های هوا و سیستم های آب است.

بیشتر بخوانید : علت استفاده از سم دفع آفت در کشاورزی

از فصل های رشد صحیح برای پرورش گیاهان استفاده کنید

بهتر است در فصل بهار برای کاشت بذر گیاهان گلخانه اقدام شود. تابستان، مناسب پرورش گلها و گیاهان کوچک است.

پاییز نیز بهترین فصل برای شروع پرورش و رشد گیاهان فصلی است. در زمستان، باید گیاهان مقاوم در برابر سرما پرورش داده شوند.

و کلام آخر در مورد استفاده از گلخانه …

رشد گیاهان در گلخانه

امیدوارم با استفاده از این آموزش، آمادگی لازم را پیدا کرده باشید که اقدام به پرورش گیاهان خود نمایید و همزمان در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

همانطور که پیشتر اشاره شد، افزایش هزینه های جامعه امروز برای یک خانوار می تواند به یک مشکل و امری استرس زا بدل شود.

با پرورش محصولات غذایی تازه در خانه و کاهش هزینه برای تامین مواد غذایی، نه تنها از مزایای مالی بلکه از مزایای فیزیکی آن نیز بهره مند خواهید شد.

ثابت شده است که سبزیجات تازه نسبت به مواد مشابه منجمد یا کنسرو شده، حاوی غلظت بالاتری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

بنابراین با استفاده از یک گلخانه می توان میوه ها، سبزیجات و گیاهان مورد نظر را پرورش داد.

شما قادر خواهید بود با وجود چند دلار اضافی در جیبتان، احساس بهتر و آرامش بیشتری را در داخل یا بیرون از خانه تجربه کنید.


بیشتر بخوانید : مه پاش در گلخانه و سیستم های خنک کننده


اگر از این آموزش نحوه استفاده از گلخانه برای مبتدیان لذت بردید و آن را آموزنده می دانید، لطفا آن را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر در حال حاضر از گلخانه استفاده می کنید، یا تجربه قبلی از پرورش گیاهان را در گلخانه دارید و یا از ایده های نوآورانه و نکاتی در مورد رشد سریع محصولات برخوردارید، آنها را در بخش پایین در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای راه اندازی اختصاصی و حرفه ای گلخانه خود با شماره تلفن های تیم پشتیبانی سایت کشاورزی ارائه کننده کلیه خدمات فروش محصولات باغبانی ، کشاورزی ، آبیاری و گلخانه و خدمات ساخت گلخانه در تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

ورود به فروشگاه سایت کشاورزی

گلخانه

پرورش گیاهانساخت گلخانهکاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *