کود خوب و گوگرد ، عامل کیفیت چای

کود چای

کود چای در کشاورزی و زراعت چای ، عاملی مهم جهت برداشتی پر بار است.

باید گفت که نیاز بوته چای به گوگرد بسیار زیاد است و این نیاز در سال، معادل 16 تا 26 کیلوگرم در هکتار است.

اما این امر جای هیچ تعجبی ندارد، زیرا چای به طور طبیعی در خاک های آتشفشانی و انفجاری و توسط فرآیندهای زمین شناسی که گوگرد اصل را تولید می کنند ایجاد می شود. 

برای رسیدن به حداکثر بازدهی در فرآوری محصولات چای با کیفیت بالا لازم است که گوگرد موجود در برگ های تازه چای سبز، 0.08 تا  0.20 درصد از محتوای کل ماده خشک را تشکیل دهد.

1.0 تن محصول چای کامل، از 5 تن برگ تازه چیده شده بدست می آید که حداقل 10 کیلوگرم گوگرد خاک را در خود جای داده اند.

واقعیت این است که بدون استفاده از کود، تولید چای و برداشت پی در پی تازه ترین و غنی ترین عناصر غذایی خاک ، باعث کاهش این مواد مغذی از جمله گوگرد در خاک می شود.

وقتی محتوای گوگرد خارج شده از کل برگ های بوته چای به طور متوسط بین 0.08 تا 0.20 درصد باشد، این محصول در لیست محصولاتی با مواد مغذی پایین قرار می گیرد.

اما در تجزیه و تحلیل مواد مغذی که سومین برگ جوان باز نشده هدف قرار می گیرد، باید گفت که گوگرد شاخه های بالاتر حدود 0.50 درصد تخمین زده می شود.

برای باغبانی در منزل و کاشت گل و گیاه ، تیم متخصص سایت کشاورزی با فرآهم آوردن محصولات و تجهیزات باغبانی ، سم ، کود و بذر ، خدمات مربوطه را نیز به صورت کامل برای شما انجام خواهند.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

 این ارقام اخیر به خصوص با توجه به اینکه پرورش دهندگان چای معمولا در هنگام برداشت بیشتر شاخه های جدید و جوانه های انتهایی را می چینند، اهمیت بالایی پیدا می کند.

چیدن شاخه انتهایی با سه برگ، بیشترین بهره وری و کیفیت را از بوته چای ارائه می دهد که حدود 25 درصد بیشتر از شاخه هایی با دو برگ است.

فرآیندهای برداشت چای سه برگ، منجر به غلظت بالای پلی فنل ها (تانن ها) و تئین (کافئین) چای می شوند که دو ماده شیمیایی مهم در این محصول به شمار می آیند.

بیش از 40 درصد از گوگرد جذب شده توسط ریشه های چای دوباره به صورت برگ های افتاده و پسماندهای هرس به خاک بازمی گردند، اما خاک همچنان دچار کمبود قابل توجه گوگرد خواهد بود.

محققان در ایستگاه آزمایش Tocklai در جورهات هند معتقدند که برداشت سالانه چای با وزن 3000 کیلوگرم، باعث خارج شدن حدود 6-9 کیلوگرم گوگرد در یک هکتار می شود.

آزمایشات صحرایی در این منطقه چای خیز در شمال شرقی هند نشان داد که خاکها از طریق چیدن مداوم چای به طور جدی خالی از گوگرد می شوند، مگر اینکه از کود چای مناسبی برای خاک استفاده شود.

کمبود گوگرد در کود چای

کمبود گوگرد در کود چای

کمبود گوگرد کود چای در مزارع چای، پدیده جدیدی نیست.

علائم کمبود گوگرد در بوته های چای که معمولا با عناوین “زردی های گوگردی” یا “بیماری زرد” نامیده می شوند، مدتهای مدیدی است که در مزارع رشد چای در سراسر جهان شناخته شده اند.

واقعیت این است که گوگرد، عنصری مهم برای تغذیه گیاه به شمار می آید.

این ماده مغذی برای سنتز اسیدهای آمینه ضروری گوگرد نظیر سیستئین و متیونین و تولید رنگدانه های کلروفیل مورد نیاز است.

در صورت کمبود گوگرد کود چای، کلروپلاست ها از بین می روند و همراه با این اتفاق، رنگ سبز تیره طبیعی شاخ و برگ چای سالم از بین خواهد رفت و تغییر خواهد کرد.

برگ های جوان، بیشترین آسیب را از این کمبود گوگرد کود چای خواهند دید. رنگ آنها به یک زرد نامناسب تغییر پیدا خواهد کرد و یک زردی میان دوره ای نیز، بوته چای را در بر خواهد گرفت. 

به دلیل کند شدن رشد، شاخه های جدید کوچکتر می شوند و شاخه های داخلی که در فاصله بین برگها قرار دارند کوتاهتر می شوند و با ادامه کمبود گوگرد ممکن است نکروز عمومی شاخساره رخ دهد.


یشتر بخوانید : کود آلی چیست و اهمیت آن


این نتایج روی عملکرد و کیفیت چای تاثیر بالایی خواهند داشت، به خصوص در مواردی که شاخه های جدید 3 برگی برای تولید چای مرغوب چیده می شوند.

اگر اوضاع بدتر شود و دما پایین بیاید، این علائم زردی برگ ها بیشتر می شود. این شرایط معمولا شبها در دامنه تپه هایی که چای کشت می شود وجود دارد. و در این راستا، گوگرد به عنوان افزایش دهنده مقاومت در برابر سرمازدگی بوته های چای شناخته شده است.

به تجربه ثابت شده است که “زردی های گوگردی” در برخی از کشورهای بزرگ چای خیز آفریقا از جمله کنیا، یک مشکل همیشگی است تا آنجا که لازم می شود از کود گوگرد مخصوص برای خاک استفاده شود.

گوگرد به طور سنتی، از طریق کودهای ازت و پتاسیم نظیر سولفات آمونیوم و سولفات پتاسیم که حاوی گوگرد هستند تامین می شود.

اما امروزه برای پاسخ به نیاز صنعت کود، طراحی و توسعه کود گوگرد بر پایه گوگرد خالص انجام می شود که به صورت پاستیل ها و پریل ها فرموله شده است.

گوگرد، توسط باکتری های تیوباسیلوس در خاک تخریب و تجزیه می شود و یک سولفات محلول ایجاد می شود که از طریق سیستم ریشه بوته چای جذب می شود.

با این حال، هنوز هم ممکن است انتخاب بین استفاده از کود سنتی و کود صنعتی گوگرد دار اهمیت داشته باشد.

محققان در ایستگاه آزمایش Tocklai گزارش دادند که مشکلات کمبود گوگرد چگونه افزایش می یابد.

به دنبال جایگزینی سولفات آمونیوم (کود نیتروژن حاوی گوگرد) و سوپر فسفات ساده (کود فسفات دار حاوی گوگرد)، به ترتیب با اوره و سنگ فسفات، هیچ یک از آنها گوگرد در مولکول نخواهند داشت.

بطور کلی مزایای اضافی استفاده از کود گوگرد، مربوط به نقش گوگرد به عنوان یک محصول اصلاح کننده خاک برای افزایش اسیدیته خاک در هنگام بازسازی زمین های زراعی چای است.

گفتنی است که بوته چای به یک خاک اسیدی با pH بین 4.5 و 5.5 نیاز دارد و در خاک هایی که بیش از حد فشرده یا قلیایی هستند، بهره وری پایین تری خواهد داشت.

گوگرد و کیفیت چای

همه از این موضوع آگاه هستند که استفاده از کود با دوز مناسب و متعادل، باعث بهبود عملکرد و کیفیت محصول می شود.

توضیح همه فواید آن به طور کلی دشوار است، اما در مورد چای قضیه کمی متفاوت است.

در واقع برگ های سبز تازه طی یک سری فرایندهای کامل از جمله خرد شدن، رول شدن و چرخاندن، تخمیر، غلتاندن و سوزاندن قرار می گیرند.

در طی این فرآیندها، یک گروه از مواد شیمیایی بسیار مهم تولید و ترکیب می شوند که نقشی تعیین کننده روی کیفیت چای از جنبه های مختلف از جمله طعم و بو، ظاهر، رنگ و قدرت دارند.

فرآوری چای، با خیساندن آن با آب داغ و عبور از صافی برای ارزیابی توسط تست کنندگان پایان می یابد.

از نتایج این آزمایش نهایی می توان برای تعیین نقطه قوت شرایط رشد، از جمله وضعیت مواد مغذی خاک و کود چای استفاده کرد.

این دقیقا همان کاری است که در ایستگاه آزمایش Tocklai انجام شده است.

این ایستگاه جایی است که کشاورزان چای، دانشمندان مواد غذایی و تست کنندگان، اهمیت و نقش دقیق گوگرد را در کیفیت چای تشخیص داده اند.

در طی یک دوره شش ساله آزمایشات صحرایی، با بکارگیری انواع منابع گوگردی از جمله سنگ گچ (سولفات کلسیم)، سولفات آمونیوم و گوگرد پایه میکرونیزه به پاسخ های مثبتی رسید، البته فقط تا یک سطح مشخص.

گوگرد توانست بهره وری چای را تا 40 کیلوگرم در سال افزایش دهد. وجود حدود 20 کیلوگرم گوگرد در هکتار به صورت سالیانه، مقرون به صرفه ترین درمان ممکن را نشان داد.

رنگ، درخشندگی، استحکام، شکل، طعم و بوی چای تحت تاثیر کمبود گوگرد قرار می گیرد.

اما آزمایشات Tocklai فراتر رفته و تغییرات مربوط به این پارامترها را به سطح مواد شیمیایی خاص در برگها مرتبط می کنند.

چای توسط CTC (خرد کردن، پاره شدن و پیچش یا حلقه زنی) تولید می شود که متداول ترین روش “رول کردن وغلتاندن” در صنعت چای هند به شمار می آید.

با استفاده از تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی و HPLC (کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا) روی محلول چای سیاه، مواد شیمیایی اصلی چای اندازه گیری می شود.

نمره تست کننده ها عدد 74.0 را برای تولید سالانه چای با 20 کیلوگرم گوگرد در هکتار نشان داد که 13.7 بالاتر از عدم استفاده از گوگرد در کود چای و نیز 10.0 بالاتر از 40 کیلوگرم گوگرد در هکتار در سال بود.

سایر فاکتورهای کیفی قابل مشاهده نظیر درخشندگی و رنگ شبیه بودند و در مورد استفاده از کود گوگرد، پاسخ مثبتی را نشان دادند.

دو گروه ماده شیمیایی به نام های تئافلاوین و تئاروبیگین، مسئول ظاهر و رنگ کهربایی قرمز روشن، قدرت، طعم و بوی چای هستند و به عنوان عوامل کلیدی در وضعیت کیفی چای شناخته شدند.

این مواد در غلظت های بالاتر که به دنبال استفاده از گوگرد با 20 کیلوگرم گوگرد در هکتار رخ داد، بهترین نتیجه کلی را ارائه دادند.

بعلاوه یک افزایش جزئی در گلیکوزیدهای فلاونول، نظیر روتین و کوئرستین اتفاق افتاد و اعتقاد بر این است که این امر به درخشندگی رنگ و بهبود طعم کمک کرده.

سهم گوگرد در ایجاد رنگ باکیفیت روشن و کهربایی قرمز جالب توجه است. گوگرد در حالت جامد، یک پودر زرد رنگ است.

این ماده در اثر حرارت ذوب می شود و مایع کهربایی روشنی به جای می ماند که با خنک شدن متبلور می شود و کریستال های کهربایی درخشان و خوشرنگی شبیه محلول چای سیاه باکیفیت ایجاد می شود.

این یافته ها می تواند مربوط به غلظت پایه پلی فنل ها در برگ های تازه باشد، زیرا تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها توسط واکنش های اکسیداتیو کنترل شده آنزیم روی پلی فنول ها تولید می شوند.

در طی تخمیر، پلی فنل ها روی جوان ترین بخش ها متمزکز می شوند که شامل جوانه انتهایی (28درصد)، کوچکترین برگ که اولین برگ هم می باشد (28 درصد)، برگ دوم (21 درصد) و برگ سوم (18درصد) است.

به طور خلاصه، کمبود گوگرد در کود چای بیشترین ضربه را به بخش های جوانتر یعنی جوانه انتهایی وسه برگ تازه شکوفا نشده می زند.

همانطور که پیشتر اشاره شد، این بخشها برای تهیه بهترین دمنوش ها چیده می شوند.

در واقع این قسمتها حاوی بالاترین غلظت پلی فنل های تبدیل شده به مواد شیمیایی مهم چای در حین تخمیر توسط آنزیم های پلی فنل اکسیداز هستند که مسئول تولید محلولی با کیفیت به شمار می آیند.

برای دریافت خدمات باغبانی با قیمت مناسب یا خرید کود کشاورزی و دریافت کاتالوگ محصولات ما با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

سم ، کود و بذر

خرید کودکود آلیکود خوبکود طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *