کود آلی چیست و اهمیت آن

کود آلی در کشاورزی

کود آلی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید، اهمیت کشاورزی آلی بر پرورش باغچه شماست؛ این بدین معناست که تأکید این شیوه از کشاورزی بر حفظ و تقویت خاک، گیاهان و حشرات مفید است که به غنی سازی خاک کمک می کنند.

این امر با پرهیز از استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها و به واسطه استفاده از محصولاتی که به گسترش خاک باغچه و جانوران درون آن  کمک می کند به دست خواهد آمد.

با دریافتن نظریه کشاورزی آلی ، گیاهان از بوم سازگانی متعادل و غنی برخوردار خواهند شد که ماهیتی نزدیک تر به محیط زیست صبیعی آن هاست.

فراهم ساختن خاک سالم با کود آلی

فراورده های آلی به خصوص کود آلی نقش بسزایی در کشتزار ایفا می کنند چراکه با تغذیه خاک، آن را به محیطی پایدار و پشتیبان گیاهان تبدیل می کند.

در نتیجه، این نوع فراورده ها برای کشتزار و خاک ایده آل هستند.

خاک سالم به پرورش گیاهان سالم کمک می کند؛ اما با کشاورزی آلی ، فرایندی بیش از پرورش گیاهان انجام می گیرد.

درست همانند زیستگاه طبیعی گیاهان، خاک و کود آلی شامل میکروب و قارچ هایی است که با انتشار موادمغذی به پرورش گیاهان کمک می کنند.

با غنی سازی خاک توسط مکمل های آلی و تقویت رشد جانداران موجود در طبیعت، گیاهان به تمام ابزار مورد نیاز برای درسترسی به مواد مغذی داخل خاک و مستحکم کردن ساختار خود دست می یابند تا در برابر ریز اندامگان بیماری زا (پاتوژن) و آفات از خود محافظت کنند.

می توان برای ارتقای کیفیت خاک از روش های طبیعی استفاده کرد؛ مرطوب کننده های خاک از دسته محصولات استفاده شده در این شیوه هستند که از مثال های آن می توان به قالب های کرم خاکی اشاره کرد.

این قالب ها با افزودن مواد آلی شامل اسید هیومیک و ریزاندامگان مطلوب به خاک موجب تولید بیشتر مواد خاک زاد و درسترسی آسانتر به آن ها توسط گیاهان می شود.

گچ یکی از افزایندهای خاک است که علاوه بر غنی سازی خاک با کلسیم و سولفور، تراکم خاک را کاهش می دهد و به رشد ریشه گیاه کمک می کند.

سنگ گچ به علاوه ساختار خاک را بهبود می بخشد.

گچ سریع اثر پنینگتون محصولی است که از معدن استخراج و با پلیمر ترکیب می شود؛ بنابراین جزو مرطوب کننده های آل به حساب نمی آید.

خاک آلی سالم به گیاهان تغذیه رسانی می کند
خاک آلی سالم

کشاوززی آلی به علاوه، کشاورز را ایجاب می کند تا کودها و ترکیب های خانگی و بسته بندی را به خاک اضافه کند.

این امر با افزایش میزان مواد آلی موجود در خاک ساختار آن را اصلاح می کند، میزان بیشتری مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار می دهد و ظرفیت نگهداری آب خاک را ارتقا می دهد.

افزودن این ترکیبات و کودها به خاک، به علاوه، هرزآب، فرسایش خاک و احتمال بروز بعضی بیماری ها را کاهش می دهد.

کودهای آلی شامل چیست؟

«خوراک» مغذی برای گیاهان

شاید این سوال که کودهای آلی شامل چیست در ذهن شما هم وجود داشته باشید. کود های آلی باکیفیت ثمره تجزیه طبیعی مواد هستند و به راحتی برای گیاهان قابل هستند.

این کودها از منابع طبیعی تشکیل شده اند و با رهاسازی تدریجی مواد مغذی این ترکیبات را به طور دائمی در اختیار گیاهان قرار می دهد.

چنین «رژیم غذایی سلامتی» موجب افزایش قدرت و خودکفایی گیاه می گردد.

این امر باعث می شود گیاهان از تغذیه شدن توسط کودهای مصنوعی به دست انسان بی نیاز گردند و به صورت خود کفا در خاکی که با خاک آلی غنی سازی شده است به دنبال مواد مورد نیاز خود گردند. 

کود های آلی که با افزوده شدن به خاک به رشد و توسعه گیاهان کمک می کنند شامل مدفوع حیوانات و دیگر محصولات جانبی مانند گوانوی پرنده و خفاش، پودر خون، گرد استخوان و پودر پر علاوه بر کودهای ماهی و کتانجک است.

محصولات ارگانیک دارای گواهی همچون کود ماهی آلاسکا و محصولات کاملا طبیعی مانند غذای کتانجک خالص پنینگتون برای گیاهان، آن ها را با منابع غنی از مواد مغذی آلی تغذیه می کند.

این مواد به آرامی در هم می شکنند و جذب گیاه می شوند.

در نتیجه، به پرورش گیاهی مستحکم و قدرتمند کمک می کنند.

کشاورزی آلی و پدید آمدن بذرهایی سالم و بارور و گل هایی زیبا
کشاورزی آلی و پدید آمدن بذرهایی سالم و بارور و گل هایی زیبا

اکثر کود های آلی از مقدار اندکی مواد مغذی برخوردار اند؛ به همین دلیل برچسب ان پی کا نسبت درشت مغذی (نیتروژن، فسفات، پتاسیم) های روی بسته کودها اعدادی کوچکتر از ده را نشان می دهند.

طبیعت ملایم کودهای آلی بدین معناست که آن ها قدرت سوزاندن ریشه و شاخ و برگ گیاهان را مانند کودهای شیمیایی ندارند.

بیشتر بخوانید : فواید کود در کشاورزی و انواع آن

مدیریت آلی آفات و بیماری ها با کود آلی 

کشاورزی آلی رویکردی ملایم و تدریجی در مقابله با آفات و بیماری ها دارد.

این بدین معناست که در این شیوه برای جلوگیری از بروز آفات و بیماری ها از پیش اقداماتی انجام و از روش های ملایمی برای کنترل آن ها استفاده می شود.

یکی از غیر تهاجمی ترین روش های جلوگیری و مقابله با آفات و بیماری ها وارسی دقیق آن هاست.

در این فرایند، در صورت مشاهده هرگونه مشکلی، بخش هایی که دچار مشکل شده اند جدا می شوند.

این روش در مواقعی که بخش های آسیب دیده گیاه کم هستند به خوبی عمل می کند.

کشارزی آلی، به علاوه، از روش های جلوگیری و ممانعت با آفات و بیماری ها استفاده می کند و آن ها را دور دست نگاه می دارد.

در این روش از پارچه های اسپان باند سبک برای پوشاندن گیاهان استفاده می شود.

پوشاندن بذرها با روپوش های ردیف از یخزدگی و آفت زدگی گیاهان جلوگیری می کند.
پوشاندن بذرها با روپوش های ردیف از یخزدگی و آفت زدگی گیاهان جلوگیری می کند

کود گوگرد آلی چیست؟

کود گوگرد آلی شامل ده الی پانزه درصد گوگرد، پانزده درصد بنتونیت و هفتاد درصد کمپوست گیاهی و ریز مغذی هایی مانند منگنز، آهن، روی و مس است. کود گوگرد آلی را می توان هم در مزارع، هم در باغ ها و هم در باغچه و گلخانه و گلدان استفاده کرد.

مزایای کود گوگرد آلی

  • ضد عفونی کردن خاک
  • افزایش جذب آهن، روی، ازت و فسفر توسط گیاه
  • افزایش میزان ماده آلی خاک

کود آلی گرانوله چیست؟

ترکیب عناصر غذایی ماکرو و میکرو قابل جذب موجود در کود آلی گرانوله باعث اصلاح کامل بافت خاک، مبارزه با افت و سم زدایی از زمین و جذب بهینه عناصر غذایی توسط ریشه گیاهان می شود . همچنین شاهد هیچگونه پسماندی در زمین نخواهیم بود و در مصرف اب زراعی و باغی صرفه جویی کرده و کیفیت محصول و میزان باردهی نیز با استفاده از کود آلی گرانوله افزایش چشمگیری خواهد داشت.

نتیجه گیری

کشاورزانی که از روش های آلی برای کشاورزی استفاده می کنند بر این موضوع واقفند که می بایست کمترین تعداد حشرات را از بین برد؛ چراکه جمعیت زیاد حشرات برای گیاهان بی خطر یا حتی مفید هستند.

اما در مواقعی که هجوم آفات با بیماری ها گسترده است، آن ها به محصولات آلی برای کنترل این حشرات و بیماری ها روی می آورند.

چنین موادی معمولا پس از افزوده شدن به خاک به سرعت درهم می شکنند و تجزیه می شوند.

این امر موجب کاهش احتمال آسیب دیدن گیاهان می شود.

خط محصولات «ضد آفت تکنولوژی بدون نگرانی باغچه» به کشاورز توانایی استفاده از روش های طبیعی برای کنترل مشکلات باغچه را می دهد.

برای خرید انواع تجهیزات آبیاری و کشاورزی از جمله کود، کود های شیمیایی و کود های آلی، با شماره تماس های کشاورزی تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس ما : 02155212162  – 09127337549

بیشتر بخوانید : علت استفاده از سم دفع آفت در کشاورزی

سم ، کود و بذر

کدود آلی گرانوله چیستکودکود آلیکود آلی چیستکود آلی گرانولهکود طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *