وجین کردن : کار هوشمندانه تر، نه سخت تر

وجین کردن

وجین کردن در کشت زمین از مهم ترین مسائلی است که هر کشاورز باید به آن آشنایی کامل داشته باشد،شما چه قدر به عملیات وجین کردن آگاه هستید؟

علف های هرز

علف های هرز

این علف ها، مشکل هر کشاورز و باغبانی هستند. امسال قبل از این که به جنگ با علف های هرز باغ بروید، لحظه ای وقت بگذارید و این مقاله را در مورد برخورد با این گیاهان مزاحم بخوانید.

برنامه حمله، همیشه در مورد هر آفت موجود در باغ به کمک تان می آید.

به محض شکل گیری بستر کشاورزی و بذرافشانی، می توان از ابزارها و تکنیک های مختلف نظیر کج بیل زدن، وجین آتشین، استفاده از حرارت در خاک و مالچینگ برای از بین بردن علف های هرز و رشد آنها استفاده کرد.

باید ها و نبایدهای کج بیل زدن:

باید ها و نباید کج بیل زدن

در وجین کردن روش کج بیل زدن، ابزار کج بیل با اشکال و اندازه های مختلف، به صورت دستی روی زمین کشیده می شوند (مانند کج بیل چرخدار) یا بر روی تراکتور سوار می شوند.

کج بیل زدن، نیاز به مهارتی دارد که باید آنرا کسب کنید.

در این کار، سرعت و دقت شما مدام به چالش کشیده می شود. بنابراین سرعت در این کار، نه تنها به قدرت بدنی بلکه به ذهن آماده و سرعت تصمیم گیری نیاز دارد.

در صورت تحقق این شرایط، انجام روش های کج بیل زدن می تواند بسیار سریع و کارآمد باشد.

هدف از کج بیل زدن

هدف از کج بیل زدن

هدف وجین کردن با کج بیل زن، قطع ساقه از ريشه علف های هرز است، هر چند ممكن است بعضی علف های هرز کوچک از نظر پنهان باشند.

اغلب تیغه های کج بیل، در صورت استفاده صحیح در حدود 2/1 اینچ (1.3 سانتی متر) زیر سطح خاک حرکت می کنند.

انجام این کار در یک روز آفتابی موثرتر است، زیرا به طور کلی علف های هرز بریده شده سر جایشان باقی می مانند و گرمای خورشید آنها را قبل از ریشه گرفتن مجدد می خشکاند.

معمولا با استفاده کج بیل، می توان زمین ها را تا حد امکان زنده و شاداب نگه داشت. همچنین تیغه های این ابزار در خاک صاف بدون کلوخ بهتر حرکت می کنند.

روش ریختن خاک بر روی ردیف

روش ریختن خاک بر روی ردیف

یکی دیگر از تکنیک های کج بیل زدن، ریختن خاک بر روی ردیف گیاهان است تا علف های هرز کوچکتر از محصول در حال رشد، از بین بروند.

ردیف های مستقیم و با فاصله مساوی، باعث می شوند که کج بیل زدن راحت تر و کارآمدتر انجام پذیرد.

اگر ردیف ها به طرزی نادرست درنظر گرفته شوند و فضای بین آنها خیلی باریک باشد، دسته کج بیل را برای انجام کار به راحتی می توان چرخاند.

هنگام استفاده از کج بیل چرخ دار و کج بیل روی تراکتور، نمی توان از چنین ترفندی استفاده کرد. مالچ ها و باقیمانده های محصول هنگام کج بیل زدن، مانع از روند مناسب کار می شوند.

با این وجود، با کسب برخی مهارت ها و در صورت لزوم استفاده از کج بیل در چنین شرایطی نیز می تواند تا حدی موثر باشد. از نظر مکانیکی، کشیدن ابزار راحت تر از فشردن آنها روی خاک است.

کج بیل های چرخدار باید روی خاک فشار داده شوند، اما در مناطقی که خاک و گیاهان کمی وجود دارد و علف های هرز هم نسبتا کوچک هستند، استفاده از این ابزار می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

در چنین  شرایطی، هل دادن کج بیل چرخدار می تواند خیلی سریع و با حداقل تلاش پیش برود.

امکانات کنترل علف های هرز نصب شده بر روی تراکتور می توانند شما را خیلی سریع به نتیجه برسانند، البته به شرطی که ابزار آلات بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و مناسب روی تراکتور سوار شده باشند.

منابع و کج بیل زنی

منابع و کج بیل زنی

گفتنی است که برای تنظیم دقیق ابزار، ممکن است زمان زیادی صرف شود. برای کارآیی بیشتر، ردیف ها در مناطق وسیع باید با فاصله کاملا مساوی از هم درنظر گرفته شوند.

 بعلاوه انجام کار حجیم برای ابزارهای نصب شده روی تراکتور آسان است، در حالی که در مورد کج بیل زدن دستی چنین نیست.

امروزه به دلیل حجم اندک علف های هرز در مزرعه، تنوع و گستردگی محصولات برای رسیدن به بالاترین بهره وری و نیز پوشش سایبان، استفاده از ابزار آلات تراکتور برای کنترل علف های هرز به ندرت اتفاق می افتد.

هنگامی که بذر در خاک قرار گرفت، اولین فرصت برای کنترل علف های هرز، وجین کردن پیش از رویش آنهاست.

این نوع کنترل به ویژه برای مزارعی مناسب است که محصولاتی نظیر هویج، جعفری و زردک را پرورش می دهند که رشد کندی دارند.

در واقع این روش اصلا مناسب محصولاتی که سریع جوانه می زنند و رشد می کنند نیست.

در مورد بذر هویج باید گفت  که جوانه زدن آن اغلب 10 روز طول می کشد ممکن است و این در حالی است که علف های هرز در روز هفتم یا هشتم جوانه می زنند.

بدین ترتیب می توان آنها را بلافاصله از بین برد تا بذر هویج در بستری فارغ از این علف ها، چند روز بعد جوانه بزند و  رشد کند.

لازم به ذکر است در صورت کج بیل زدن بیش از حد، چنانچه بذر محصول در شیارهایی در مزرعه شخم زده کاشته شود، باید سایر بذرهای اطراف در فاصله کافی از آن کاشته شوند.

به همین دلیل کج بیل زدن پیش از موعد و سطحی، باید با دقت به موازات ردیف ها و روی کل سطح بستر انجام شود.

برای دستیابی به این هدف از کج بیل های عریض استفاده می شود.

برای راه اندازی و یا گسترش زراعت و کشاورزی زیر نظر متخصصین سایت کشاورزی و خرید انواع مختلف تجهیزات کشاورزی و باغبانی ، لوازم آبیاری قطره ای و بارانی، خرید سم، کود و بذر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

وجین کردن آتشین

وجین کردن آتشین

از روش استفاده از حرارت در خاک یا وجین کردن آتشین نیز، می توان برای کنترل پیش رویشی علف های هرز کمک گرفت.

یک مزیت روش کشیدن علف های هرز با انگشتان یا قطع کردن آنها با کارد، این است که جمع آوری آنها و خارج کردنشان از مزرعه به نحوی آسانتر و با اطمینان از عدم رشد مجدد آنها انجام می شود.

علف های هرز دائمی، نیاز به توجه ویژه ای دارند و قطع آنها با چاقو، پایان کار نیست. هر چند که این امر می تواند رشد بذر آنها را به تعویق  بیندازد.  

توجه داشته باشید که وجین کردن آتشین برای موجوداتی که در سطح خاک یا نزدیک آن زندگی می کنند ضرر دارد. بنابراین به طور کلی دیگر از این روش استفاده نمی کنیم.

ما برای کنترل پیش رویش علف های هرز، حرارت دهی بسترهای کاشت هویج را قبل از جوانه زدنشان با موفقیت زیادی پشت سر گذاشته ایم. اما این امر به شرایط آب و هوایی مناسب نیز بستگی دارد.

پس از بذر پاشی و جوانه زدن بذر محصولات، برای کنترل علف های هرز سطحی کافی است آنها را با انگشتان از خاک بیرون بکشید. و یا با کارد آنها را قطع کنید.

این روش همچنین برای علف های هرزی که در ردیف کاشت بذرها رشد کرده اند، به خوبی کار می کند. (کج بیل زنی برای علف های هرز بین ردیف ها، سریعتر انجام می شود).

البته اگر با کشیدن علف های هرز احتمال آسیب به ریشه های محصول وجود دارد، این روش را توصیه نمی کنیم.

در عوض می توانید در زمانی که علف های هرز سالانه به حد کافی رشد کردند، آنها را با یک چاقوی دندانه دار از روی خاک قطع کنید.


بیشتر بخوانید : شروع کشت در زمین کشاورزی


یک نکته مهم در رابطه با وجین کردن

وجین کردن با کج بیل ها

چنانچه رشد این علف ها بطور قابل توجهی باعث کاهش عملکرد محصول شود و یا اگر بذرشان تکثیر شود و یا توده ریشه مضر آنها قبل از برداشت محصول گسترش یابد، باید آنها را بیرون کشید.

در غیر اینصورت، پس از برداشت محصول با این علف های هرز دائمی به نحوی ساده تر برخورد خواهد شد.

پس از بذر افشانی و یا وقتی که گیاه در شیارهای مستقیم کاشته می شود، کج بیل زدن ممکن است بعد از جوانه زنی انجام شود.

در چنین شرایطی لازم است که در ابتدا کج بیل زنی با یک کج بیل خیلی کوچک نظیر کج بیل مفتولی انجام شود تا جوانه ها با خاک پوشیده نشوند.

 سپس کار با کج بیل هایی پیش خواهد رفت که نظیر کج بیل collinear ، تیغه هایی نازک داشته و خطر اندکی در رابطه با دفن شدن محصول در خاک دارند.

وجین کردن با کج بیل ها

یک نکته مهم در رابطه با وجین کردن

در ادامه، از کج بیل های بزرگ تر که خاک را به اطراف کنار می زنند استفاده می شود. و کار با کج بیل های hilling و تجهیزاتی که در خط کاشت محصول، حجم زیادی از خاک را به اطراف کنار می زنند پیش می رود.

محصولات گیاهی و سبزیجات در طیف وسیعی از فواصل بین ردیف ها رشد می کنند. بنابراین برخورداری از کج بیل ها در اندازه های متنوع بسیار مفید خواهد بود.

کل عرض فضای بین ردیف ها با سرعت بیشتری شخم زده خواهد شد.

این امر با خرید کج بیل هایی با تیغه های پهن و برش آنها به طول فاصله های بین ردیف ها محقق خواهد شد.

پس از استفاده از ابزار کنترل علف های هرز، برای کنترل بیشتر و بهره وری بالاتر خاک می توان با مالچینگ محصولات کاشته شده در ردیف ها به نتایج بهتری دست یافت.

 اگر علف های هرز در لابلای محصولی که در شرف جوانه زدن است رشد کنند و تهدیدی برای بذرها باشند، یک ماچته (machete ) برای قطع کردن قسمت بالای علف ها بسیار به کارتان خواهد آمد.

اگر بذر علف های هرز در حال جوانه زدن باشند، کافی است آنها را بکنید و از مزرعه خارج نمایید.

اگر علف های هرز رشد کرده باشند نیز، می توان آنها را از بین برد. و جمع آوری کرد و از مزرعه بیرون ریخت.

همچنین می توان علف های هرز را با استفاده از تجهیزات علف زنی مخصوص مزارع، چید و کیسه کرد.

مهمترین هدف این است که اطمینان حاصل کنید هیچ بذر زنده ای از علف های هرز، روی زمین مزرعه باقی نمانده باشد. 

برای خرید لوازم و تجهیزات کشاورزی و یا راه اندازی زراعت خود با تیم سایت کشاورزی تماس بگیرید و پس از دریافت کاتالوگ محصولات و مشاوره رایگان خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

خرید محصولات کشاورزی و باغبانی

کشاورزی

زمین کشاورزیعلف کشعلف هرزکشتوجین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *