بالکن و آبیاری قطره ای گیاهان و گلها

آبیاری قطره ای بالکن


آیا راه اندازی یک سیستم آبیاری قطره ای بالکن برای آب رسانی صحیح و به موقع به دور از هدر رفت آب برای گیاهان و گلهای خانگی که معمولا در بالکن آپارتمان ها، ساختمانی های تجاری و مسکونی نگه داری می شود راه حل مناسبی است؟

حقیقت این است که اکثر گیاهان و سبزیجات، نیاز به آبیاری مداوم و برخورداری از رطوبت در طول زندگی و رشد خود دارند.

گیاهان گلدانی معمولی که به صورت دستی آبیاری می شوند، ظرف چند دقیقه می توانند آب موردنیاز چند روزشان را دریافت کنند.

اما مشکل اینجاست که بخشی از این آب در طول روز، مورد استفاده گیاه قرار می گیرد و مابقی از سطح خاک تبخیر شده و یا از طریق انتهای گلدان تخلیه می شود.

در نتیجه در هنگام آبیاری، گیاه آب زیادی دریافت می کند. و مابقی روز، آب مورد نیازش تامین نمی شود و در نتیجه گیاه و ریشه هایش آسیب پذیر و خشک می شوند. 

حالت ایده آل این است که سیستمی برای آبیاری گیاهان داشته باشید که این کار را به طور مداوم و با کمترین تلاش به نتیجه برساند.

در واقع لازم است که آبیاری به نحوی عمیق انجام شود، نه اینکه گلدان را غرق در آب کنید.

من همیشه فکر کرده ام که کانتینرهای خود آبیار، بهترین روش برای ایجاد یک جریان یکنواخت رطوبت در میان گیاهان هستند.

این کانتینرها، مانع از آبیاری بیش از حد می شوند.

البته بدیهی است که برای این کار، نیاز به کانتینرهایی مناسب گیاهان است. در عین حال باید بگویم که به یک گزینه جایگزین، یعنی آبیاری قطره ای نیز می اندیشم. 

آبیاری قطره ای گیاهان و گلهای بالکن

آبیاری قطره ای یا کم جریان که به آبیاری میکرو نیز شناخته می شود، یک سیستم آبیاری به شمار می آید که برای تامین آب کافی و مناسب گیاهان در زمان مناسب، طراحی شده است.

وقتی صحبت از آبیاری باغ به میان می آید، عمدتا با شیلنگ ها و نازل هایی روبرو می شویم که باعث هدر رفتن آب زیاد در بخش هایی می شوند که گیاهانشان به آن میزان آب احتیاج ندارند.

اما آبیاری قطره ای، می تواند آب را به ریشه گیاه برساند. و اینکار به صورت مداوم و قطره قطره انجام می شود. تا همواره یک رطوبت ملایم و کافی برای گیاهان فراهم باشد.

پس از نصب و راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منبع آب را باز کنید. و به سیستم اجازه دهید تا به آبیاری گیاهان بپردازد.

واقعیت این است که آبیاری گیاهان در بالکن های آپارتمان ها و ساختمان های تجاری و مسکونی، بسیار زمانبر است. و چالش عمده این است که گیاهان گلدانی را در تحت چرخه مناسب آبیاری قرار دهیم.

و در این رابطه، یک سیستم آبیاری قطره ای کمک می کند تا چرخه آبیاری مناسبی ایجاد شود. و دیگر نیاز به تلاش زیادی در این رابطه نباشد.

اما آیا می توان این کار را به نحوی موثر و کار آمد، برای گیاهان بالکن انجام داد؟

در بالکن امکانات آبیاری قطره ای، محدود به روش های آبیاری به کمک نیروی گرانش و جریان پایین است. هیچ منبع پرفشار آب و یا شیر آبی موجود نیست.

پریز برق هم وجود ندارد، هر چند که این امر فاقد اهمیت است. بنابراین سیستم های موردنظرم ناگزیرند از نیروی گرانش برای توزیع آب کمک بگیرند.

آب پاش ها و اسپری کننده های پاپ آپ (pop up)، کارایی چندانی در این رابطه ندارند.

قطره چکان هایی به سبک کیسه های IV که صرفا یک مخزن بزرگ برای ذخیره آب در بالای گیاه هستند. و یک لوله انعطاف پذیر طولانی در قسمت پایین، برای محدود کردن فشار و جریان آب دارند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که با سرعت جریان آب بازی کنید. و آن را کم و زیاد کنید. تا میزان آب خروجی به حد مناسبی برسد و لازم است که مرتب مخزن را پر از آب نگه دارید.

اما شاید به امکان عالی تری فراتر از یک گالن آب نیاز دارید.

در حال حاضر، کیت هایی برای تبدیل بشکه باران به مخازن آب برای سیستم آبیاری قطره ای موجود است.

البته اگر بشکه باران ندارید، یک سطل 5 گالنی که به راحتی پر شود نیز برای این کار مناسب است.

لیست قطعاتی برای شروع آبیاری قطره ای بالکن

  • یک سطل 5 گالنی به عنوان مخزن.
  • یک شیر تخلیه دیگ بخار برنجی 3.4 اینچی.
  • یک جفت بست لوله نایلونی 3.4 اینچی.
  • یک جفت واشر لاستیکی 3.4 اینچی.
  • آداپتور شلنگ 3.4 تا 1.4 اینچی.
  • میخ تثبیت کننده سیستم آبیاری قطره ای کم فشار.
  • کانتکتورهای T شکل 1.4 اینچی.
  • لوله آب پلاستیکی با طول مناسب 1.4 اینچی.

یک روش پیاده سازی

در پایین یک روش پیاده سازی آبیاری قطره ای برای بالکن را توضیح می دهیم. البته انجام این موارد به متخصص نیاز دارد. اما میتوانید با دقت و احتیاط خودتان نیز این کار را انجام دهید.

برای پیاده سازی سیستم های آبیاری قطره ای در باغها، باغچه ها، زمین های کشاورزی، آبیاری خانگی ( در بالکن و یا داخل خانه ) تیم متخصص سایت کشاورزی با فرآهم آوردن محصولات لازم ، مراحل نصب و پیاده سازی را نیز به صورت کامل برای شما انجام خواهند.

علاوه برای این شما می توانید از خدمات زیباسازی و طراحی بالکن های شیک و مدرن نیز بهره مند شوید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

در ابتدا، یک سوراخ 3.4 اینچی متناسب با شیر آب تخلیه برنجی برش دادم. و از یک جفت بست لوله نایلونی 3.4 اینچی و چند واشر لاستیکی استفاده کردم. تا قطعات را در جایشان محکم کنم.

این مجموعه را روی میز قرار دادم تا بتوانم یک منبع آب موقتی قابل کنترل برای گیاهانم داشته باشم.

سپس یک آداپتور شلنگ را برای چفت کردن یک لوله انعطاف پذیر 1.4 اینچی به شیر روی سطل استفاده کردم.

همچنین تعدادی کانکتور خاردار پلاستیکی T شکل برای انشعاب این خط به قطره چکان تعبیه شده در یک جفت کانتینر آزمایشی بکار گرفتم.

در این مرحله تنها کاری که باید انجام می دادم، این بود که آب را باز کنم. و به قطره های آب در جریان نگاه کنم. در ضمن با وجود شیر آب، می توانستم در صورت لزوم سرعت جریان آب را نیز کنترل کنم.

البته باید گفت که در عمل، هرگز کارها دقیقا طبق برنامه پیش نمی رود. یکی از مشکلات اساسی چنین سیستمی این است که نقاط مختلف لوله، بسته به فاصله از منبع و خم شدگی و انحراف لوله، سرعت جریان آب متفاوتی دارند.

در واقع برخی قطره چکان ها، چکه های سریع و شدیدی دارند. و آب در برخی دیگر به سختی بیرون می آید. و لازم است که فشار بیشتری از سمت منبع به خوشه میخ های قطره چکان وارد شود.

این خوشه های پلاستیکی، در داخل خاک فرو می روند. و یک کانکتور شیلنگ 1.4 اینچی در بالا یا کنار آنها قرار می گیرد. و یک خروجی قطره چکان نیز برای خروج آب در طرف دیگر تعبیه می شود.

با اعمال فشار آب بیشتر از سمت مخزن، می توان به یک میزان ثابت از خروج قطرات آب در کل سیستم رسید.

برای پیشبرد صحیح کار لازم بود از یک لوله تامین آب با قطر بزرگتر، یعنی 1.2 اینچی به جای 1.4 اینچی استفاده می کردم.

این کار منجر به جریان بسیار بیشتر آب از طریق سیستم آبیاری به انشعابات و قطره چکان ها شد. مقاومت بسیار بالایی در این رابطه، در لوله 1.4 اینچی وجود  داشت.

همچنین لازم بود از یک مخزن بسیار بزرگتر، با ظرفیتی حدود 10 گالن استفاده کنم. با پرشدن این مخزن و اعمال فشار آب و بکارگیری لوله بزرگتر، قطره چکان ها کمی بهتر کار می کنند.

نکته مهم این است که چنانچه مخزن آب در ارتفاعی پایین قرار گیرد، این امر بر فشار آب خارج شده از شیر تاثیر خواهد گذاشت.

در واقع هر چه مخزن در ارتفاع بالاتر باشد، فشار آب خارج شده از آن بیشتر خواهد بود.

مولفه دیگری که آنرا امتحان کردم تایمر شیر آب بود. این وسیله معمولا برای شیر آب در فضاهای باز، یا شیلنگی در باغ و یا یک سیستم آبیاری قطره ای و نظایر اینها استفاده می شود.

این ابزار، قابل تهیه در هر مرکز وسایل باغبانی است. تایمرها، گزینه های متعددی برای باز و بسته کردن آب در زمان های قابل برنامه ریزی و از پیش تعیین شده دارند.

به نظر می رسد که این امکان، برای روزهایی که نمی توان گیاهان را آبیاری کرد عالی است. اما در عین حال باید توجه داشت که تایمرها برای کار کردن نیاز به منبع آب پرفشار حداقل تا 10 psi دارند.

در واقع با وجود سیستم کوچکی که از نیروی گرانش استفاده می کند، نمی توان به فشار آب بالایی دسترسی داشت. و طبعا تایمرها نیز کارایی بالایی از خود نشان نخواهند داد.

روش دوم برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای در بالکن

روش دیگر برای راه اندازی آبیاری قطره ای در مقیاس کوچک، استفاده از لوله های تغذیه کننده تکی است. که به سطل یا مخزن کوچک آب متصلند.

بنابراین شیر آب و سایر مولفه های آبیاری قطره ای را فراموش کنید. زیرا صرفا یک سطح یا ظرف کوچک و لوله هوای آکواریوم انعطاف پذیر برای اینکار کفایت می کند.

منبع آب را روی یک میز یا نیمکت در ارتفاعی بالاتر از گیاهان قرار دهید. و لوله را در سطل بگذارید تا آب را بیرون بکشید. و انتهای لوله را زیر سطل قرار دهید تا آب به طور مداوم از لوله خارج شود.

مادامی که سطح آب داشته باشد و انتهای لوله نیز در زیر سطل نگه داشته شود، این فرآیند جریان آب ادامه خواهد داشت.

البته می توانید لوله ها را کمی فشرده کنید. تا جریان آب کمتری به صورت قطره ای عبور کند. و یا با استفاده از سوپاپ هوای آکواریوم، کنترل دقیق تری روی جریان آب داشته باشید. 

تنها مشکل سیستم های قطره ای کم فشار که برای کار از نیروی گرانش استفاده می کنند، این است که سرعت بخشیدن به جریان آب کمی چالش برانگیز است.

در واقع اگر نرخ جریان قطره ها بسیار پایین باشد، شما فقط قادر خواهید بود بخش محدودی از خاک کانتینر را مرطوب کنید. و با خارج شدن آب کانتینرها، آب مخزن نیز خیلی سریع تخلیه می شود.

با وجود منبع آب کم فشار که مرتب تخلیه می شود، این سیستم آبیاری به تلاش و پیگیری مداوم و بالایی نیاز دارد.

احتمالا تغییراتی در آینده ایجاد خواهم کرد و در فصل بعدی آنرا مجددا امتحان می کنم.

در صورتی که بتوانم با استفاده از ترکیب شیر آب و یک تایمر مناسب، قطع و وصل جریان آب را خودکار کنم، به احتمال قوی دیگر از قطره چکان ها استفاده نمی کنم. و آب را مستقیما به مخزن کانتینرهای خود – آبیار می فرستم.

در این راستا، از سیستم برای بالابردن این مولفه ها استفاده می کنم. و این در حالی است که به حضور خودم در حین عملکرد سیستم آبیاری نیازی نیست.

آبیاری قطره ای گیاهان و گلدان ها در بالکن

اگر در محیط شرکت و یا آپارتمان از گل ها و گیاهان مراقبت میکنید به خصوص برای زیبایی منزل گل ها و گیاهان زیادی را در بالکن ساختمان نگه داری می کنید، آبیاری قطره ای برای رشد و سلامتی گیاهان می تواند بسیار مفید واقع شود و در عین حال در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

انجام این کار برای افراد مبتدی و یا صاحبان خانه کاری دشوار است بنابراین تیم کشاورزی این کار را با استفاده از تجهیزات حرفه ای و با کیفیت و به صورت تخصصی برای شما انجام خواهد داد.

علاوه بر این اگر قصد راه اندازی، طراحی و زیباسازی روف گاردن را در پشت بام ساختمان های خود دارید، تیم ما این کار را نیز برای شما انجام خواهد داد.

توجه داشته باشید که بهترین روش آبیاری گلها و گیاهان روف گاردن ها آبیاری قطره ای است.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

آبیاری قطره ای و بارانیبالکن

آبیاریآبیاری قطره ایآبیاری گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *