باغبانی سبزیجات برای افراد تازه کار

باغبانی سبزیجات

آماده ورود به دنیای باغبانی سبزیجات هستید؟ البته این کار در ابتدا ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما در واقع یک سرگرمی فوق العاده است که مزایای بسیاری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

این راهنمای باغبانی سبزیجات برای افراد تازه کار، به شما کمک می کند تا بتوانید همیشه خوشمزه ترین سبزیجات را خودتان پرورش دهید.

در ادامه به 10 سبزیجات برتر اشاره می کنیم که یک فرد مبتدی می تواند برای تامین غذای خانواده اش پرورش دهد و نکاتی بیشتر در رابطه با باغبانی سبزیجات را شرح خواهیم داد.

اصول کاشت و پرورش یک باغ سبزیجات

اصول کاشت و پرورش یک باغ سبزیجات

می پرسید چرا باغبانی سبزیجات؟ اگر هرگز در زندگی طعم سبزیجات تازه باغ را نچشیده اید (که البته بسیاری از مردم چنین هستند!)، از طعم های غنی، آبدار و بافت های زنده و باطراوت این سبزیجات شگفت زده خواهید شد.

حقیقت این است که چیزی مثل سبزیجات تازه وجود ندارد، خصوصا اگر خودتان آنها را پرورش دهید که البته می توانید!

در این مقاله، ما به اصول باغبانی و برنامه ریزی برای باغبانی سبزیجات خواهیم پرداخت: نحوه انتخاب مکان مناسب برای باغ، نحوه راه اندازی باغ با اندازه مناسب و نحوه انتخاب سبزیجات برای پرورش.

مکان مناسب باغبانی سبزیجات را انتخاب کنید

مکان مناسب را انتخاب کنید

انتخاب مکان مناسب برای باغبانی سبزیجات شما، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک مکان نامناسب می تواند منجر به پرورش سبزیجات نامناسب شود! در ادامه به چند نکته برای انتخاب یک مکان خوب اشاره شده است:

  1. سبزیجات را در مکانی آفتابگیر بکارید.
    اکثر سبزیجات، روزانه حداقل به 6 ساعت تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارند. تعداد معدودی سبزیجات، عمدتا از نوع گیاهان برگدار وجود دارند که سایه را تحمل می کنند.
  2. کشت و کار و باغبانی سبزیجات را در خاک مرطوب که به خوبی زهکشی شده انجام دهید.
    در جاهایی که آب استخر تخلیه می شود و خاک از زهکشی ضعیفی برخوردار است، برای زهکشی مطلوب، بهتر است گیاهان را در یک بستر مرتفع بکارید.
    خاک مرطوب، به معنی ریشه های مرطوب است که منجر به ریشه های پوسیده می شود. اگر خاک سفت و سخت است، زمین را شخم بزنید و سنگ و کلوخ را دور بریزید.
  3. در یک محیط باثبات باغبانی کنید. از مکان هایی که در معرض وزش باد شدید هستند دوری کنید، زیرا این بادها می تواند جوانه ها را از بین ببرند و یا مانع از گرده افشانی مناسب شوند.

بعلاوه نباید در مکانی کار کنید که رفت و آمد زیاد باشد و یا در معرض سیلاب قرار داشته باشد. بطور کلی، بهتر است در جایی کار کنید که گیاهان آرامش داشته باشند و بتوانند شکوفا شوند.

انتخاب اندازه قطعه زمین: از یک فضای کوچک باغبانی سبزیجات را شروع کنید!

انتخاب اندازه قطعه زمین از یک فضای کوچک شروع کنید!

همواره به یاد داشته باشید که بهتر است به یک باغ کوچک افتخار کنید تا اینکه از یک باغ بزرگ ناامید شوید!

یکی از رایج ترین خطاهایی که افراد تازه کار در باغبانی سبزیجات مرتکب می شوند، کاشت زودهنگام و فراتر از نیاز است. مثل این می ماند که بخواهید کدو سبز را در اتاق زیر شیروانی انبار کنید.

شما باید کشت و کار باغ را با دقت طراحی و برنامه ریزی کنید. از کم شروع کنید و فقط آنچه را مطمئن هستید می خورید، پرورش دهید.

در ادامه به نکاتی برای باغبانی سبزیجات برای افراد تازه کار اشاره شده است که جهت تغذیه تابستانی یک خانواده چهار نفره مناسب است و البته می توانید کمی از آنرا کنسرو یا فریزری کنید.

  1. عرض باغ را به 11 ردیف تقسیم کنید، به نحوی که طول هر ردیف 10 فوت باشد. ردیف ها باید شمالی جنوبی باشند تا از نور خورشید نهایت استفاده را ببرند.
  2. مطمئن شوید مسیرهایی دارید که امکان دسترسی راحت به گیاهان را فراهم می کنند تا بتوانید علف های هرز را از بین ببرید و محصول را برداشت کنید.

قانون کلی این است: اجازه ندهید بیش از چهار فوت فاصله تا گیاهان وجود داشته باشد و مطمئن شوید که می توانید خود را به راحتی به مرکز ردیف ها یا بسترها برسانید.

نکته: اگر اندازه باغ بزرگ است و فراتر از نیاز شماست، لازم نیست همه 11 ردیف را گیاه بکارید و یا می توانید ردیف ها را کوتاهتر درنظر بگیرید.

انتخاب سبزیجات برای باغبانی سبزیجات

سبزیجاتی که در ادامه پیشنهاد شده اند، گیاهان متداول و مثمر ثمری هستند که کاشت آنها نسبتا آسان است.

عاقلانه است که با خدمات توسعه تعاونی ایالت تان تماس بگیرید تا متوجه شوید چه گیاهانی در منطقه شما بهترین رشد را دارند.

برای باغبانی در منزل و کاشت گل و گیاه ، تیم متخصص سایت کشاورزی با فرآهم آوردن محصولات و تجهیزات باغبانی ، خدمات مربوطه را نیز به صورت کامل برای شما انجام خواهند.

برای خرید محصولات و تجهیزات باغبانی میتوانید به صفحه خرید لوازم و تجهیزات باغبانی مراجعه نمائید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

10 سبزیجاتی که به آسانی پرورش می یابند

10 سبزیجاتی که به آسانی پرورش می یابند
  • گوجه فرنگی ها
  • کدو حلوایی و کدو سبز
  • فلفل
  • خیار
  • لوبیا سبز
  • کاهو
  • نخود فرنگی
  • هویج
  • چارد، اسفناج یا کلم پیچ
  • تربچه
  • گل همیشه بهار: گلی که باعث دلسردی آفات، جذب گرده افشان ها و رنگارنگ شدن باغ می شود!

بیشتر بخوانید : خدمات باغبانی


دستورالعمل هایی برای انتخاب سبزیجات در باغبانی سبزیجات:

دستورالعمل هایی برای انتخاب سبزیجات:
  1. آنچه شما و خانواده تان دوست دارید بخورید را انتخاب کنید. اگر جوانه بروکسل دوست ندارید، آن را نکارید!
  2. در مورد مقدار کاشت سبزیجات برای خانواده تان واقع بین باشید و مراقب باشید بیش از حد کشت و کار نکنید (البته همیشه می توانید سبزیجات خود را هدیه دهید).
  3. در دسترس بودن سبزیجات در فروشگاه های مواد غذایی را مدنظر داشته باشید. شاید بهتر باشد به جای کلم یا هویج که به راحتی در دسترس هستند، توماتیلو پرورش دهید.

همچنین بعضی از سبزیجات نسبت به گیاهان خانگی اولویت دارند و درست نیست آنها را نادیده بگیریم. (منظور ما کاهو و گوجه فرنگی باغی است). بعلاوه، قیمت گیاهان خانگی بسیار کمتر از گیاهان در فروشگاه های مواد غذایی است.

  • تعطیلات تابستانی؟ به یاد داشته باشید که گوجه فرنگی و کدو سبز در اواسط تابستان بهترین رشد را دارند.
    بنابراین اگر می خواهید به تعطیلات بروید به کسی نیاز دارید که از محصولات مراقبت کند و باغبانی سبزیجات را ادامه دهد، در غیر اینصورت چنین سبزیجاتی آسیب خواهند دید.

یا اینکه فقط محصولات فصل سرد نظیر کاهو، کلم پیچ، نخود فرنگی و سبزیجات ریشه ای را در ماه های سردتر در اواخر بهار و اوایل پاییز پرورش دهید.

  • از بذرهای مرغوب استفاده کنید. واقعیت این است که بسته های بذر نسبت به گیاهان تکی قیمت کمتری دارند، اما اگر بذرها جوانه نزنند، هزینه و وقت شما هدر می رود.

 پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید بذرهای بهاری، بهره وری باغ را در زمان برداشت محصول بالا می برد.
اگر از قبل می خواهید برای اینکار برنامه ریزی کنید، باید بگوییم که خرید مستقیم از تولید کنندگان، ارزان تر و با کیفیت تر تمام خواهد شد.

در کجا و چه موقع باید سبزیجات را کاشت؟

در کجا و چه موقع باید سبزیجات را کاشت؟

اگر به سادگی در حال پرورش دو یا سه بوته گوجه فرنگی هستید، این روند آسان خواهد بود. اما اگر قصد دارید یک باغ کامل راه اندازی کنید، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هر سبزی کجا باید کاشته شود؟
  • هر سبزی چه زمانی باید کاشته شود؟

در ادامه به دستورالعمل هایی برای سامان دهی بهتر سبزیجات اشاره شده است:

  1. سبزیجات “فصل سرد” وجود دارد که در بهار رشد می کنند (نظیر کاهو، اسفناج و سبزیجات ریشه ای) و “سبزیجات فصل گرم” که تا زمان گرم شدن خاک کاشته نمی شوند (نظیر گوجه فرنگی و فلفل).

بعد از سرمای بهاری محصولات فصل سرد بکارید و سپس در همان فصل و در همان فضا، محصولات فصل گرم را پرورش دهید.

  • گیاهان مرتفع tall veggies (نظیر لوبیای داربستی یا ذرت شیرین) را در ضلع شمالی باغ بکارید تا روی گیاهان کوتاهتر سایه نیندازند.

اگر در قسمتی از باغ سایبان ایجاد کرده اید، آن بخش را برای پرورش سبزیجات کوچک فصل سرد در نظر بگیرید.
اگر وجود سایه در بخش هایی از باغ اجتناب ناپذیر است، آن مناطق را برای سبزیجات فصل سرد که با گرم شدن هوا به سایه نیاز دارند ذخیره کنید.

  • بیشتر سبزیجات، یک ساله هستند و هر ساله کشت می شوند. اگر قصد دارید محصولات “چند ساله” نظیر مارچوبه، ریواس و برخی دیگر را پرورش دهید، برای باغبانی سبزیجات مکان ها یا بسترهای دائمی را مهیا کنید.
  • این نکته را مدنظر داشته باشید که برخی از محصولات به سرعت رشد می کنند و بالغ می شوند و دوره برداشت آنها بسیار کوتاه است (مانند تربچه و لوبیای بوته ای).

 پرورش سایر گیاهان نظیر گوجه فرنگی، مدت زمان بیشتری طول می کشد، اما مقدار تولید آن نیز بیشتر است. این “روزهای بلوغ”، معمولا روی بسته بذر ذکر می شود.

  • گاه و بیگاه و به طور مداوم به کاشت سبزیجات بپردازید. قرار نیست همه بذرهای کاهو را یکجا بکارید و یا در یک زمان، همه کاهوها را برداشت کنید. گیاهان را به مرور بکارید و به مرور نیز برداشت کنید.

چه موقع، چه گیاهی بکارید

چه موقع، چه گیاهی بکارید

عموما هر منطقه بسته شرایط آب و هوایی اش، یک زمان کاشت مناسب دارد و هر سبزی نیز به درجه حرارت خاصی نیاز دارد.

برای کسب اطلاعات ویژه در مورد کاشت بیش از 100 نوع ازسبزیجات، گیاهان و میوه های معروف، به سایت کشاورزی مراجعه کنید.
ما به ازای هر محصول، اطلاعات خاصی آبیاری و کود دهی و کنترل آفات را در مورد نحوه کاشت، رشد و برداشت ارائه داده ایم.

از تیم سایت کشاورزی کمک بگیرید

farming team

ما به افراد تازه کار پیشنهاد می کنیم ابزار برنامه ریزی آنلاین باغبانی را امتحان کنند. ما تحقیقات LOT بسیاری برای شما انجام داده ایم.

به عنوان مثال، شما می توانید نقشه باغ تان را بر روی کامپیوتر ترسیم کنید و سبزیجات مورد نظر را در آن قرار دهید تا ابزار، فاصله مناسب هر نوع محصول را مشخص کند!

بدین ترتیب، بذرها را هدر نخواهید داد و گیاهان را به صورت انبوه و بی نظم نخواهید کاشت. همچنین برنامه به طور خودکار، تاریخ های یخبندان را برای مکان مشخص شده توسط شما ترسیم می کند!

بعلاوه، بسیاری از طرح های رایگان باغ را مشاهده خواهید کرد که می توانید از آنها الهام بگیرید!

با گذشت زمان، خواهید دید که این ابزار همچنین “تناوب زراعی” را ارائه می دهد.

به طوری که اگر برای باغبانی سبزیجات در فصل دوم برنامه ریزی می کنید، گیاهان را در موقعیت مناسبی بکارید تا از آفات و بیماری ها در امان باشند.

برای دریافت خدمات باغبانی با قیمت مناسب یا خرید لوازم باغبانی و دریافت کاتالوگ محصولات ما با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

باغبانی

باغباغبانسبزیجاتکاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *