آبیاری قطره ای گلدان

آبیاری قطره ای گلدان

روش آبیاری قطره ای گلدان در خانه

با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای گلدان، دیگر هرگز نگران آبیاری روزانه گلدان های خانگی نباشید. در واقع آبیاری قطره ای گلدانها ساده ترین و کارآمدترین راه برای آبیاری آنها است.

گلدان های خانگی مانند اعضای خانواده هستند. هر چه بیشتر به آنها توجه کنید، شرایط بهتری خواهند داشت. اما مراقبت از گیاهان همیشه آسان نیست، به ویژه زمانی که هوای گرم یا خشک به معنای آبیاری روزانه باشد یا مجبور باشید به سفر بروید و گلدان های زیبای تان را مدتی تنها بگذارید.

آبیاری قطره ای گلدان

در چنین شرایطی، یک سیستم آبیاری قطره ای گلدان خانگی ساده و خودکار که آب را به آرامی و مستقیماً به ریشه ها می رساند، شما را از شر آبیاری دستی رها می کند و به از بین بردن نوسانات مضر در رطوبت خاک هم کمک می کند. گیاهان با رشد کامل و سرسبزی شان از شما تشکر خواهند کرد.

از کجا باید شروع کرد؟

سیستم آبیاری قطره ای گلدانها در منزل باید دارای یک دستگاه جلوگیری از جریان برگشتی باشد که از برگشت آب آبیاری به خطوط آب خانگی جلوگیری کند. یک فیلتر آبیاری قطره ای برای به دام انداختن ذراتی که می توانند ساطع کننده ها یا قطره چکان ها را مسدود کنند. یک تنظیم کننده فشار که فشار آب ورودی را تا حدی کاهش می دهد که سیستم آبیاری قطره ای گلدان می تواند تحمل کند. و همچنین اتصالات مورد نیاز، برای اتصال لوله آبياري قطره اي گلدان به تنظیم کننده فشار.

ساده‌ترین راه برای اتصال یک سیستم آبیاری قطره‌ای گلدان در منزل این است که آن را به یک شیر آب وصل کنید (با استفاده از یک اتصال Y تا یک شلنگ دیگر هم بتوانید به شیر وصل کنید).

گزینه دیگر اتصال مستقیم سیستم آبیاری قطره ای گلدان های خانگی به انشعاب با استفاده از شیر اتوماتیک است. اگر از قبل یک کنترل‌کننده خودکار دارید یا قصد دارید سیستم‌های دیگری را نصب کنید که از همان کنترل‌کننده خارج می‌شوند، انجام این کار این کاملا منطقی است.

نصب سیستم آبیاری قطره ای گلدان

برای آبیاری قطره ای گلدان های خانگی، از لوله پلی اتیلن مشکی 3/8 یا 1/2 اینچی برای خط اصلی استفاده کنید. آن را در جایی که دیده نمی شود پنهان کنید.

در مرحله بعد، ریزلوله های 1/4 اینچی را در گلدان ها اجرا کنید (وینیل به پلی اتیلن ترجیح داده می شود، زیرا انعطاف پذیرتر است). می توانید لوله های آبیاری قطره ای گلدان را روی لبه گلدان قرار دهید یا از طریق سوراخ زهکشی به بالا بکشید (اما در صورت انجام این کار، گلدان دیگر به راحتی قابل جابجایی نخواهد بود). برای گبدان های آویز سبدی، ریزلوله‌ها را به سمت بالا، زیر لبه‌ها یا در محل اتصال بین دو دیوار اجرا کنید. برای جلوگیری از جریان برگشتی در سبدهای آویزان، 2 اینچ بین قطره چکان ها و شاخ و برگ یا خاک فاصله بگذارید، یا یک خلاء شکن اتمسفر را روی خط 6 اینچ بالاتر از بالاترین قطره چکان قرار دهید.

آبیاری قطره ای گلدان

چند قطره چکان مورد نیاز است؟

تمامی گلدان هایی که در مسیر آبیاری قطره ای گلدان های خانگی قرار دارند برای مدت زمان یکسانی آبیاری می شوند، اما ممکن است به یک میزان آب نیاز نداشته باشند. به همین دلیل، لازم است سیستم آبیاری قطره ای گلدان را برای گلدان های کوچک تر راه اندازی کنید، سپس برای گلدان های بزرگ تر قطره چکان های اضافی قرار دهید.

از یک قطره چکان 1/2 گالن در ساعت (gph) برای گلدانی با عرض حداکثر 10 اینچ و از دو قطره چکان 1/2 gph در یک اتصال T برای گلدان های سایز متوسط ​​تا عرض 15 اینچ استفاده کنید. برای گلدان های بزرگ‌تر، حلقه‌ای از قطره‌چکان‌ها بسازید – چهار قطره چکان‌ها 1/2 gph برای یک گلدان با عرض 16 اینچ. طبیعی است که هر چه گلدان بزرگ تر باشد، قطره چکان‌های بیشتری استفاده خواهید کرد و یک دایره بزرگ‌تر برای آبیاری قطره ای گلدان خواهید داشت. همچنین می توان از یک خط قطره چکان به صورت مستقیم برای آبیار قطره ای گلدان های مستطیلی استفاده کنید. برای برخی از گلدان ها، ممکن است یک قطره چکان مخصوص مانند یک میستر یا یک حباب ساز لازم باشد.

آبیاری قطره ای گلدان

زمان بندی مناسب برای آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری قطره ای گلدان را با اجرای آن به مدت 5 تا 10 دقیقه تست کنید. پس از آبیاری، خاک باید کاملا مرطوب باشد و مقداری آب از کف گلدان خارج شود. اگر میزان آب خارجی از پایین گلدان بیشتر بود، به معنی است که بیش از اندازه آبیاری کرده اید. اگر آب بیرون نمی‌آید و خاک کاملاً مرطوب نیست، باید سیستم آبیاری قطره ای آبیاری گلدان را برای مدت زمان طولانی‌تر اجرا کنید یا از قطره چکان‌های بزرگ‌تری استفاده کنید. برخی کنترلرها به شما اجازه می دهند سیستم را چندین بار در روز اجرا کنید، که به ویژه در آب و هوای گرم مفید است.

چالش های آبیاری دستی گلدان ها

در روزهای گرم و خشک تابستان، گاهی باید هر روز رو بار گلدان ها را آبیاری کنیم، در غیر این صروت؛ گیاهان دچار استرس می شوند. آبیاری دستی بسیاری از گیاهان گلدانی در تابستان هر جلسه حدود 20 دقیقه طول می کشد، بنابراین حداقل 40 دقیقه در روز صرف آبیاری گلدان می شود.

و اما چالش بزرگ دیگر: مسافرت. شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر بار که به مسافرت می روید باید از دیگران بخواهید که گلدان های شما را آبیاری کنند؟ اگر این چنین است هر چه زودتر برای گیاهان تان یک سیستم آبیاری قطره ای گلدان راه اندازی کنید.

گاهی اوقات علیرغم ارائه دستورالعمل‌های شفاف به دوست یا عضو خانواده در مورد آبیاری گیاهان، هنوز هم حوادثی رخ می هد و هنگامی که از سفر برمی‌گردید، گیاهان تان را در شرایط بسیار بد و یا حتی مرگ پیدا می کنید. این به این معنی است که کل تلاش های شما بی فایده بوده است.

کیت های آبیاری قطره ای گلدان

بکیت های آبیاری قطره ای واقعا مناسبی برای گیاهان گلدانی وجود دارد که می توانید برای ساده کردن کارتان آنها را خریداری کنید.

معایب خرید کیت

ممکن است همه آنچه که برای شرایط خاص شما مورد نیاز است، در کیت آبیاری قطره ای گلدان وجود نداشته باشد.

و تقریباً همیشه سیستم یا برای شرایط شما بیش از اندازه بزرگ یا کوچک است. (کیت آبیاری قطره ای گلدان طراحی شده برای 20 گیاه، اگر 10 یا 30 گیاه گلدانی داشته باشید، ایده آل نیست.)

این بدان معناست که یا باید تجهیزات آبیاری قطره ای اضافی بخرید یا برای تجهیزات اضافی که واقعاً به آنها نیاز ندارید، هزینه کنید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کیت آبیاری قطره‌ای گلدان بخرید یا اجزای جداگانه برای سیستم سفارشی خودتان تهیه کنید، توصیه می‌کنیم با اصول سیستم آبیاری قطره‌ای گلدانی آشنا شوید یا با فردی که در این زمینه اطلاعات دارید مشورت کنید.

آبیاری قطره ای گلدان

ممکن است رویکرد ترکیبی برای شما بهترین کارایی را داشته باشد. می توانید یک کیت آبیاری قطره ای تهیه کنید، اما برخی از قطعات و اضافی را نیز خریداری کنید تا آنچه را که برای راه‌اندازی سیستم آبیاری منحصربه‌فرد خودتان نیاز دارید، در اختیار داشته باشید.

امیدواریم اطلاعات و توصیه‌های زیر به شما کمک کند تا بدانید که برای راه‌اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای گلدانهای خانگی خودتان دقیقا به چه چیزی نیاز دارید.

قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای گلدان

بیایید با لیستی از قطعات (که برخی از آنها اختیاری هستند) شروع کنیم که باید برای سیستم آبیاری قطره ای خودکار گیاهان گلدانی خودتان در اختیار داشته باشید و توضیح مختصری درباره اینکه هر قسمت چه کاری انجام می دهد.

اسپلیتر شلنگ (اختیاری، اما توصیه می شود)

اسپلیتر شلنگ به شما این امکان را می دهد که یک خط آبیاری قطره ای گلدان اختصاصی داشته باشید و همچنان بتوانید از شلنگ برای اهداف دیگر هم استفاده کنید.

در این صورت به جای اینکه هر بار مجبور باشد سیستم آبیاری قطره‌ای گلدان های تار را باز کرده و مجدداً وصل کنید، با استفاده از یک اسپلیتر شلنگ ساده این مشکل را حل می‌کنید.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد در هر سیستم آبیاری قطره ای گلدان

تایمر (اختیاری، اما به شدت توصیه می شود)

تایمر آبیاری قطره ای گلدان به شما اجازه می دهد تا چه خواب باشید، چه در حال مسافرت، اطمینان حاصل کنید که گلدان های تان آبیاری می شوند.

در صورتی که قصد دارید سیستم آبیاری قطره ای گلدان را کاملاً خودکار سازی کنید تا در ساعات معینی هر روز کار کند، باید یک تایمر تهیه کنید. توجه: اگر از کیت آبیاری قطره ای گلدان استفاده می کنید، ممکن است یک تایمر در آن گنجانده شده باشد.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد در هر سیستم آبیاری قطره ای گلدان

شلنگ آب (اختیاری)

شلنگ آب به تایمر آبیاری قطرهای گلدان متصل می‌شود و آب را به جایی که گلدان ها در آن قرار دارند انتقال می دهد و آنجا به رگولاتور فشار پیچ می شود.

مقدار مورد نیاز: فاصله بین شیر آب و محل شروع سیستم آبیاری قطره ای گلدان خود را اندازه گیری کنید و یک شلنگ با اندازه مناسب تهیه کنید. البته تنها در صورتی به شلنگ نیاز دارید که نخواهید سیستم آبیاری قطره ای گلدان خود را مستقیماً به شیر آب وصل کنید.

شیر جلوگیری از جریان برگشتی + تنظیم کننده فشار + فیلتر آبیاری کشاورزی

فقط کافی است این 3 قسمت را به هم پیچ کنید.

اینها از نظر فنی سه آیتم مجزا هستند، اما می توان آنها را به صورت یکپارچه و متصل هم خریداری کرد. اگر استفاده از کیت آبیاری قطره ای گلدان را انتخاب کنید، به احتمال زیاد این سه بخش را به صورت متصل شده دریافت خواهید کرد.

تعداد مورد نیاز: یک عدد از هر کدام در هر سیستم آبیاری قطره ای گلدان

فیلتر دیسکی

همانطور که از نام آن پیداست، یک شیر جلوگیری از جریان برگشتی مانع از برگشت آب سیستم آبیاری قطره ای گلدان های خانگی شما به منبع آب خانه می شود. در صورت سفارش کیت آبیاری قطره های گلدان، این قسمت باید در آن موجود باشد.

یک تنظیم کننده فشار، فشار آب را در سیستم آبیاری قطره ای گلدان شما در سطح بهینه نگه می دارد تا از فوران آب جلوگیری کند و در عین حال به اطمینان از توزیع یکنواخت آب در سراسر سیستم در هر آبیاری کمک می کند.

فیلتر آبیاری قطره ای، به جلوگیری از ورود زباله به سیستم آبیاری قطره ای گلدان شما یا مسدود شدن قطره چکان ها کمک می کند.

اتصال شیر ​​آب 1/2 اینچی

قطعه ای که بین شیر جلوگیری از جریان برگشتی / تنظیم کننده فشار و خط آبیاری قطره ای اولیه شما متصل می شود.

این قسمت شیر آب را به لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی اولیه شما متصل می کند. این اتصالات گاهی اوقات در شیر جلوگیری از جریان برگشتی / تنظیم کننده فشار تعبیه می شوند.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد در هر سیستم آبیاری قطره ای گلدان

لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی

خط اصلی آبیاری 1/2  اینچی که طول گیاهان گلدانی ما را در بر می گیرد.

لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی خط اصلی تامین آب برای سیستم آبیاری قطره ای گلدانی شما است. این لوله آبیاری قطرهای سفت اما انعطاف پذیر است و قوام یک کارتن ضخیم را دارد.

سیستم های آبیاری قطره ای برای گیاهان کوچک گلدانی (یا برای گیاهان کمتر) دارای لوله 1/4 اینچی هستند که تا انتهای گلدان ها می رود.

آبیاری قطره ای گلدان

لوله آبیاری قطره ای گلدان در کیت ها گنجانده شده است، اما مطمئن شوید که 1/2 اینچ (یا حداقل 3/8 اینچ) باشد. به خصوص اگر گیاهان و گلدان های بزرگتر/بیشتری دارید.

مقدار مورد نیاز: فاصله گیاهان گلدانی خود را از اولین گلدان تا آخرین گلدان اندازه گیری کنید. در نظر داشته باشید که آیا قرار است سیستم خود را مستقیماً به یک لوله وصل کنید یا یک شلنگ بین لوله و سیستم آبیاری اجرا کنید.

تبدیل های لوله 1/4 اینچی

این اتصالات، خطوط مختلف سیستم آبیاری قطره ای گلدان را به هم متصل می کنند.

این اتصالات قطعات پلاستیکی کوچکی هستند که بین لوله آبیاری قطره ای 1/2 اینچی و لوله 1/4 اینچی شما متصل می شوند.

تعداد مورد نیاز: معمولا 2 عدد برای هر گیاه.

ابزار سوراخ کن  1/4 اینچی

چگونه می توانید سوراخ های 1/4  اینچی در خطوط آبیاری قطره ای گلدان های خانگی ایجاد کنید تا بتوانید لوله ها را به هم متصل کنید؟ با استفاده از یک ابزار پانچ ساده ¼ اینچی.

این ابزاری است که برای سوراخ کردن لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی به منظور وارد کردن کوپلرهای 1/4 اینچی به آن نیاز دارید.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد

لوله وینیل 1/4 اینچی

لوله وینیل که خط اصلی 1/2 اینچی را به لوله یا نواری که قطره چکان ها روی آن قرارند متصل می کند.

یک لوله نرم و انعطاف پذیر که آب را از لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی به گیاهان گلدانی شما منتقل می کند.

مقدار مورد نیاز: فاصله بین خط لوله پلی اتیلن 1/2 اینچی اصلی تا گیاهان گلدانی خود را اندازه گیری کنید، کمی هم اندازه را بیشتر بگیرید.

آبیاری قطره ای گلدان

شیرهای جریان متغیر 1/4 اینچی

اگر فکر می‌کنید می‌خواهید: الف) آبیاری قطره ای گلدان را برای برخی از گیاهان گلدانی خود غیرفعال کنید، اما برخی دیگر نه، یا ب) سرعت جریان را در برخی گیاهان کاهش دهید، اما در برخی دیگر نه، می‌توانید از این شیرها استفاده کنید

مقدار مورد نیاز: بستگی به تعداد گیاهان دارد.

نوار آبیاری قطره ای 1/4 اینچی

در صورتی که از نوار آبیاری قطره ای استفاده می کنید، باید مطمئن شوید: 1) در هر گلدان مقدار زیادی از آن استفاده کنید تا از توزیع گسترده نقاط آبیاری در اطراف محیط گلدان اطمینان حاصل کنید، و 2) دقت کنید سوراخ های نوار تیپ آبیاری قطره ای درست در کنار ساقه گیاه نباشد تا احتمال پوسیدگی آن به حداقل برسد.

مقدار مورد نیاز: بسته به سایر و تعداد گلدان ها دارد. برای گلدان های بزرگ با قطر 20 اینچ در عمق 20 اینچ، از نوار تیپ آبیاری قطره ای 5 اینچی با 5 سوراخ برای هر گلدان باید استفاده شود

مسدود کننده نوار تیپ آبیاری قطره ای گلدان

مسدود کننده یا پلاگ، لاین آبیاری قطره ای را در هر گلدان می بندد و به دلیل فشار ایجاد شده، اجازه می دهد تا آب را از سوراخ ها خارج شوند.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد در هر گلدان

مسدود کننده انتهایی برای لوله 1/2 اینچی

انتهای لوله آبیازی قطره ای گلدان 1/2 اینچی را می‌بندد و به افزایش فشار آب در کل سیستم کمک می‌کند.

انتهای لوله اصلی پلی اتیلن 1/2 اینچی شما باید همیشه مسدود باشد، به غیر از مواقعی که قصد شست شوی سیستم آبیاری قطره ای گلدان های خانگی را دارید.

تعداد مورد نیاز: 1 عدد در هر سیستم آبیاری قطره ای گلدان

قلاب های لوله آبیاری قطره ای گلدان

این قلاب‌ها را به داخل خاک گلدان‌های خود فشار دهید تا لوله‌های وینیل و آبیاری قطره‌ای 1/4 اینچی شما را در جای خودشان نگه دارند.

تعداد مورد نیاز: 1 یا 2 عدد در هر گلدان

آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری قطره ای گلدان مناسب برای شما

توجه به این نکته مهم است که برای تهیه یک سیستم آبیاری قطره ای گلدان خودکار برای گیاهان گلدانی شما تنها یک راه حل وجود ندارد. به عنوان مثال در صورتی که گلدان های کوچک 5 گالنی دارید، چیدمان سیتم آبیاری قطره ای گلدان خانگی شما با کسی که گلدان های 20 گالنی بزرگ دارد متفاوت خواهد بود.

در صورتی که می‌خواهید سیستم آبیاری گلدانی خود را سفارشی کنید، از اطلاعات ارائه شده در بخش قبل استفاده کنید تا دقیقاً آنچه را که نیاز دارید به دست آورید. اگر ترجیح می دهید یک کیت از پیش مونتاژ شده بخرید تا کارها ساده باشد، هم چند گزینه خوب برای سناریوهای مختلف وجود دارد. می توانید تمامی نیازهای خود در جهت سفارش و تهیه تجیهزان آبیاری قطره ای و نصب و راه اندازهی آبیاری قطره ای خانگی را با تماس با سایت کشاورزی برطرف کنید.

نکات تکمیلی در مورد سیستم آبیاری قطره ای گلدان

تعداد سوراخ ها و محل قرارگیری آنها در هر گلدان را با دقت در نظر بگیرید

دقت کنید که سوراخ‌ها  یا قطره چکان ها را به طور یکنواخت در اطراف گلدان پخش کرده و آنها را حدوداً وسط دیواره گلدان و تنه گیاه قرار دهید.

تیپ آبیاری را زیر مالچ دفن نکنید

ما به شدت توصیه می کنیم از حدود 2 تا 3 اینچ مالچ در گیاهان گلدانی خود استفاده کنید. با این حال، هنگام آبیاری قطره ای، مطمئن شوید که خطوط آبیاری قطره ای گلدان را در زیر مالچ مدفون نمی کنید.

دفن کردن نوار تیپ آبیاری قطره ای در داخل مالچ می‌تواند باعث مسدود شدن سوراخ‌ها یا قطره چکان ها شود.

سیستم آبیاری قطره ای گلدان را به طور منظم کنترل کنید

ممکن است بخواهید یک یادآوری در تقویم تنظیم کنید تا به طور دوره‌ای سیستم آبیاری قطره ای گلدانهای خانگی را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست کار می‌کند.

اگر گیاهان گلدانی شما روی مالچ، چمن یا نوع دیگری از سطوح نفوذپذیر قرار دارند، بهتر است هر گلدان را در حالی که آب در جریان است و سیستم آبیاری قطره ای گلدان روشن است بررسی کنید تا مطمئن شوید که آب از هر سوراخ و قطره چکان خارج می شود.

آبیاری کوتاه و مکرر بهتر از آبیاری طولانی تر با بسامد پایین است

آبیاری چند بار در روز برای دوره های کوتاه تر بهتر از آبیاری یک بار در روز برای مدت زمان طولانی تر است. (یک دلیل دیگر برای استفاده از سیستم آبیاری قطره ای گلدان برای گیاهان گلدانی شما!) این روش آبیاری قطره ای گلدان ، امکان توزیع یکنواخت آب در خاک و حفظ آب بیشتر را فراهم می کند.

آبیاری قطره ای گلدان

گلدان ها در روز چه مقدار آب نیاز دارند؟

در صورتی که دما بیش از 30 درجه سانتیگراد باشد، بهتر است سیستم آبیاری قطره ای گلدان خود را برای آبیاری در هر 6 ساعت به مدت 15 دقیقه تنظیم کنید. اگر دما زیر 30 درجه باشد، هر 6 ساعت به مدت 10 دقیقه آبیاری داشته باشید. پس از هر بار آبیاری با سیتم آبیاری قطره ای گلدان باید مقدار کمی آب از پایه گلدان خارج شود.

اندازه گیری حجم آبی که سیستم آبیاری قطره ای گلدان شما تولید می کند

یک راه ساده برای آزمایش میزان آبی که هر یک از گیاهان گلدانی شما از طریق سیستم آبیاری قطره ای گلدان خودکار شما دریافت می کننداین است که در طول یک جلسه آبیاری یک قسمت از سیستم را را در یک سطل قرار دهید و میزان آب جمع شده را در پایان دوره آبیاری قطره ای گلدان اندازه گیری کنید.

مزایای سیستم آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری قطره‌ای گلدان  اساساً شامل لوله هایی است که سوراخ‌های کوچکی در آن‌ها حفر شده است، که از طریق آن آب به آرامی پای گیاه ریخته می‌شود تا گیاهان بتوانند مقدار مناسبی از این مایع گرانبها را دریافت کنند. برخلاف سایر سیستم های آبیاری، سیستم های آبیاری قطره ای یک انتخاب سبز، با مزیت صرفه جویی در آب و همچنین صرفه جویی در زمان و تلاش هستند. سیستم های آبیاری قطره ای اکنون مورد علاقه بسیاری از باغبانان هستند زیرا می توانند هر باغ و گیاهی را با حداقل تلاش، صرف زمان و مصرف آب، آبیاری کنند.

حفظ منابع آب پاک

آب پاک و سالم یک منبع گرانبها در دنیایی است که امروزه در آن زندگی می کنیم. با افزایش جمعیت جهان، بحران کمبود آب جدی تر می شود. در این شرایط، انتخاب عاقلانه استفاده از سیستم هایی است که این منابع طبیعی را هدر نمی دهند.

مزیت اصلی آبیاری قطره‌ای گلدان، توانایی آبیاری هر گیاه گلدانی با مقدار مناسب آب، بدون سرریز شدن گلدان یا تشنه ماندن گیاه است. بهترین بخش آبیاری قطره ای گلدان این است که هر قطره آب مستقیماً در خاک می رود و از طریق تبخیر یا رواناب سطحی از بین نمی رود. این بدان معنی است که شما می توانید شرایط آبیاری ایده آل را بدون هدر دادن آب به گیاهان خود ارائه دهید.

مبارزه با بیماری های قارچی با آبیاری قطره ای گلدان

بسیاری از بیماری‌های قارچی وجود دارند که روی برگ‌های گیاه تأثیر می‌گذارند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که آب برای مدت طولانی روی شاخ و برگ‌ها بماند، بدون اینکه خشک شود. این مهمترین نقطه ضعف سیستم های آبپاشی است. از آنجایی که آنها آب را روی سطح بزرگ پخش می کنند، اجتناب ناپذیر است که مقداری از آن روی برگ های گیاهان باقی بماند.

در صورت استفاده از سیستم آبیاری قطره ای گلدان این اتفاق نمی افتد. از آنجایی که آب به آرامی به خاک نفوذ می کند و ریشه ها را تغذیه می کند، بدون اینکه از بالا روی گیاده پاشیده شود، واضح است که چرا سیستم آبیاری قطره ای ترجیح داده می شود، مخصوصاً زمانی که می خواهید با بیماری های قارچی گیاهان تان مبارزه کنید.

راحتی کار با استفاده از آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری قطره‌ای گلدان یک مزیت عمده نسبت به سایر سیستم‌های آبیاری دارد: راحتی. با تنظیم یک تایمر، می‌توانید سیستم آبیاری قطره ای گلدان را خودکار کنید تا هر یک از گیاهان گلدانی شما را به طور منظم، بدون دخالت شما یا دیگران آبیاری کند.

یک راه حل ایده آل برای باغ ها و گیاهان گلدانی

در نگاه اول، به نظر می رسد که سیستم آبیاری قطره ای باید در یک زمین بزرگ انجام شود، اما همیشه اینطور نیست. این سیستم ها را می توان برای باغ های کوچک و به ویژه برای گیاهان گلدانی نیز سازگار کرد.

تا زمانی که سیستم به گونه ای طراحی شده باشد که سوراخ های قطره چکان در کنار هر گیاه قرار گیرد، شرایط ایده آل برای آبیاری قطره ای گلدان می تواند حاصل شود. گیاهان گلدانی می توانند از این نوع سیستم آبیاری بسیار سود ببرند زیرا، آبیاری قطره ای گلدان، رویش علف های هرز را در هر گلدان به میزان زیادی کاهش می دهد. علف های هرز می توانند در هنگام رشد گیاهان در گلدان های بزرگ مشکل ساز شوند، زیرا کندن منظم همه علف های هرز از گلدان می تواند زمانبر باشد.

آب به آرامی به داخل خاک نفوذ می کند

هنگامی که گیاهان در گلدان ها و در شرایط کنترل شده رشد می کنند، آبیاری را نمی توان به آب و هوا واگذار کرد. سیستم های باعث هدر رفتن آب می شوند و همچنین کارایی بالیی ندارند.

سیستم آبیاری قطره ای گلدان به آب اجازه می دهد تا به آرامی به داخل خاک نفوذ کند. به این ترتیب، گیاهان دقیقاً مقدار مناسبی از رطوبت را دریافت می‌کنند و هرگز با آب زیاد خفه نمی‌شوند، اتفاقی که در صورت استفاده از انواع دیگر سیستم‌های آبیاری ممکن است رخ دهد.

آبیاری قطره ای گلدان

همچنین با بهره گیری از سیستم آبیاری قطره ای گلدان، خاک تمام مواد مغذی خود را حفظ می کند، زیرا این مواد با ریختن سریع آب در گلدان شسته نمی شوند. به این ترتیب، گیاهان شما بهترین مراقبتی را که احتمالاً می توانند به آن دسترسی داشته باشند، دریافت می کنند، در حالی که شما هم نیازی به هدر دادن زمان و انرژی ارزشمندتان ندارید.

کاهش رشد علف های هرز با آبیاری قطره ای گلدان

علف های هرز می توانند مشکل مهمی برای گلدان های شما باشند، زیرا معمولا  تمایل دارند گیاهان دیگر را در داخل گلدان خفه کنند و اولین کسانی که از آب موجود در گلدان ها بهره می برند، این مهمانان ناخواسته هستند.

با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای گلدان ، این دشمنان از گیاهان شما دور نگه داشته می شوند. از آنجایی که این سیستم فقط به ریشه گیاهانی که شما انتخاب می کنید آبرسانی می کند، برای جوانه های دیگری که منتظر بیرون آمدن در خاک هستند، چیز زیادی باقی نخواهد ماند.

مبارزه با بیماری های رطوبتی

بسیاری از افراد ممکن است آبپاشی را راه حلی مناسب برای آبیاری گلدان ها بدانند. اما در حقیقت یک نقطه ضعف بزرگ در این روش آبیاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. آبی که به گیاه پاشیده می شود تا حدی روی برگ ها باقی می ماند و باعث بروز بیماری های مختلف می شود.

از آنجایی که سیستم آبیاری قطره ای گلدان ، آب را تنها به ریشه گیاهان انتقال می هد، می تواند از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری کرده یا با آنها مبارزه کند.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما کمک کند تا به راحتی سیستم آبیاری قطره ای گلدان را برای گیاهان گلدانی خود راه اندازی کنید.

در صورت نیاز به مشاوره بیشتر ، تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای یا اجرای سیستم آبیاری قطره ای با ما تماس بگیرید.

02155212162

09127337549

آبیاری قطره ای و بارانی

آبياري قطره اي گلدانآبیاری قطره ای گلدانآبیاری قطره ای گلدان خانگیآبیاری قطره ای گلدان های خانگیآبیاری قطره ای گلدانها در منزلروش آبیاری قطره ای گلدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *