آبیاری قطره ای ثقلی – آبیاری قطره ای بدون پمپ | تجهیزات مورد نیاز

آبیاری قطره ای ثقلی

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی یک روش موثر و ارزان برای تأمین آب برای یک باغ یا باغچه با اندازه متوسط و کوچک است. اگر آب و هوای منطقه طوری باشد که بارشی کافی برای پر کردن مخزن با استفاده از تکنیک های برداشت آب باران ایجاد کند یا خودتان بتوانید مخزن را به راحتی پر کنید، سیستم آبیاری قطره ای ثقلی به ویژه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی بسیار ساده است. این سیستم متشکل از یک مخزن مرتفع است که لوله ای از کف آن خارج می شود و آب را به سیستم آبیاری قطره ای می رساند. در روش آبیاری قطره ای ثقلی می توان همه چیز را با دست کنترل کرد و یا با استفاده از یک تایمر میزان آبرسانی قطره ای به گیاهان را مدیریت کرد.

آبیاری ثقلی

تجهیزات آبیاری قطره ای ثقلی

  1. مخزن آب
    • باید بتواند حداقل به میزان یک روز آب در مخزن داشته باشد
    • هرچه ظرفیت مخزن بیشتر باشد، تعداد دفعاتی که باید پر شود پایین تر خواهد بود.
    • البته مشکل داشتن یک مخزن بسیار بزرگ این است که باید آن را بالاتر از محصول قرار دهید و پر کردن این مخزن می تواند کمی دشوار باشد
    • دلیل بالا بردن مخزن این است که از فشار نیروی جاذبه برای آبیاری قطره ای ثقلی استفاده خواهد شد.
  2. سازه ای برای نگهداری مخزن آب
    • این سازه می تواند از هر چیزی که بتواند وزن مخزن را در هنگام پر شدن از آب تحمل کند ، ساخته شود.
    • همچنین باید توانایی مقاومت در برابر نیروهای خارجی مانند باد را داشته باشد.
  3. لوله کشی
    • باید در پایه مخزن لوله ای وجود داشته باشد که اجازه خروج آب را بدهد. اگر مخزن دارای آب بیش از یک روز باشد، داشتن شیر قطع کننده در این نقطه اتصال نیز ایده خوبی است.
    • در صورت استفاده از روش تایمر، لوله کشی، آب را از طریق فیلتر تغذیه می کند
    • برای افزایش فشار در آبیاری قطره ای ثقلی باید از لوله کشی در اندازه های مختلف استفاده شود
    • این کار با کاهش تدریجی اندازه خطوط مورد استفاده انجام می شود مانند شروع با یک خط 2ft در پایه مخزن و سپس کاهش اندازه هر 1-4ft به طوری که پس از آن 1ft ، 6in ، 3in ، 1in ، 1/2 اینچ ، تا انتشار دهنده های 1/8 اینچی در خطوط قطره ای وجود داشته باشد.
  4. تایمر و فیلتر
    • مدلهای زیادی از تایمرهای باتری دار وجود دارد که می توانند برای یک فصل کامل تنظیم و اجرا شوند
    • این تایمرها فرکانس انتشار آب به خطوط آبیاری قطره ای ثقلی را کنترل می کنند
    • قبل از شیرهای تایمر باید یک فیلتر در خط آب نصب شود. انجام این کار از مسدود شدن خطوط کوچکتر جلوگیری می کند
  5. سوپاپ ها و خطوط قطره ای
    • باید بین لوله های مخزن و لوله های آبیاری و قبل از شیرهای تایمر از سوپاپ استفاده شود.
    • منظور از خطوط قطره ای، خطوط و قطره چکان های متوسطی است که می توان از هر فروشگاه لوازم کشاورزی و باغداری خریداری کرد.

ساخت سیستم آبیاری قطره ای ثقلی

اگر هدف شما پیاده سازی آبیاری قطره ای ثقلی برای یک باغچه کوچک است، می توانید از سیستم کوچکی استفاده کنید که می تواند روزانه بدون تایمر دوباره پر شود.
اگر از یک سیستم آبیاری بزرگ تر استفاده کنید، هزینه آن بسته به تجهیزات و جنس مواد اولیه مورد نیاز متفاوت خواهد بود

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی کوچک

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی کوچک

ساخت یک سیستم آبیاری قطره ای ثقلی کوچک را می توان با استفاده از یک مخزن 20 لیتری آغاز کرد. سازه باید حد اقل 1.5 متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد. یک شلنگ معمولی 32 میلی متری که می توانید خطوط آبیاری دیگری نیز به آن اضافه کنید تا آب دقیقاً به ریشه ها تحویل داده شود

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی بزرگ

سیستم آبیاری قطره ای ثقلی بزرگ

مخزن باید حد اقل برای یک مرتبه آبیاری به اندازه لازم بزرگ باشد. سازه باید پایدار باشد و می تواند از جنس بتن، فلز، چوب یا سنگ ساخته شود. لوله کشی از جنس پی وی سی است و می توان به هر اندازه ای برش داده شود و با استفاده از اتصالات مختلف به راحتی می توان سازگاری لازم را با اندازه های مختلف ایجاد کرد. فیلتر و تایمر را می توان از مراکز فزوش لوازم کشاورزی و آبیاری قطره ای تهیه کرد و باید به صورت دوره ای شستشو شود. خطوط قطره ای دارای اندازه های استاندارد هستند و به راحتی تنظیم می شوند.

نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای ثقلی

ممکن است لازم باشد پس از یک فصل قرار گرفتن در معرض آب و باد و خاک و نور خورشید، شلنگ تعویض شود. البته با تخلیه و ذخیره سازی در فضای داخلی در فصل زمستان، لوله ها و شلنگ ها می توانند تا چندین سال دوام داشته باشند.
باتری تایمر باید بعد از هر فصل تعویض شود. فیلتر باید بصورت دوره ای شستشو داده شود و به سادگی و با باز کردن دریچه روی فیلتر می توان این کار را انجام داد. سازه باید بررسی شود تا قبل از پر کردن مجدد مخزن از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. مخزن باید قبل از استفاده برای فصل دوم کاملا شسته شود.

سخن آخر

استفاده از سیستم آبیاری قطره ای ثقلی، بسیار ارزان است و نگهداری از آن هم کم هزینه و آسان است. با استفاده از این روش، نه تنها کشاورزان و باغداران، بلکه افرادی که به باغچه داری علاقه دارند هم می توانند با صرفه جویی در میزان مصرف آب و هزینه ها، روی فرایند آبیاری کنترل کامل داشته باشند.

آبیاری قطره ای و بارانی

آبیاریآبیاری ثقلیآبیاری قطره ایآبیاری قطره ای ثقلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *