اصول نگهداری از باغ و گیاهان

سالم نگه داشتن باغ و گیاهان

با درک و مدیریت شرایط ایجاد کننده بیماری ها و آفات گیاهی، آنها را از بین ببرید. یکی از مرموزترین موارد نگهداری از باغ، این است که گیاهان دچار بیماری شوند.

در این زمان، شما با ابهامات و سوالاتی مواجه خواهید شد از جمله اینکه چگونه چنین اتفاقی افتاده است؟

آیا ممکن است به سایر گیاهان سرایت کند؟

آیا همه گیاهان از بین خواهند رفت؟ چگونه می توانم از شر این مشکل خلاص شوم؟

مهمترین نکته ای که باید در مورد پیشگیری از بیماری بدانید، چیزی است که اصطلاحا مثلث بیماری نامیده می شود. در واقع  بیماری صرفا زمانی اتفاق می افتد که این سه چیز همزمان رخ دهد:

گیاهی داشته باشید که بتواند بیمار شود (میزبان)، یک عامل بیماری زا (مانند قارچ ، باکتری یا ویروس) که می تواند به گیاه حمله کند و همچنین شرایط محیطی (مانند رطوبت یا خشکی).

واقعیت این است که اگر هر کدام از این عوامل وجود نداشته باشند، بیماری اتفاق نمی افتد. بنابراین برای پیشگیری، لازم است که حداقل یکی از این عوامل تحقق پیدا نکند.

به جای اینکه دست روی دست بگذارید تا بیماری و مشکل باغتان را فرا گیرد، در برابر بیماری بایستید. در ادامه به 10 روش سالم نگه داشتن گیاهان و از بین بردن یک ضلع از مثلث بیماری اشاره شده است. 

گیاهان را قبل از خرید به دقت وارسی کنید – نگهداری از باغ

وارسی گیاهان

ساده ترین راه برای محدود کردن بیماری و آفت در باغ ، در وهله اول اجتناب از تهیه و خرید گیاه بیمار است. ابتلا به بیماری گیاه جدید، افتخاری نیست که به دنبالش باشیم.

شناخت ظاهر سالم یک گیاه و تشخیص گیاه بیمار، یکی از مشکل ترین و مهم ترین چیزهایی که باید یاد بگیرید.

بهتر است چند کتاب، مجله و کاتالوگ که نشان می دهند یک گیاه سالم چه شکلی است تهیه کنید.

گیاه با لکه های مرده، ساقه های پوسیده یا همراه حشرات را به خانه نبرید. این مشکلات می توانند به راحتی به گیاهان سالم تان سرایت کنند و از بین بردن آنها گاهی بسیار دشوار است.

علاوه بر بررسی قسمت بیرونی گیاهان، همیشه کیفیت ریشه را نیز مدنظر داشته باشید. معمولا مشتریان در زمان مراجعه به مراکز پرورش گیاهان، به این نکته مهم توجه نمی کنند.

دستتان را روی سطح خاک گلدان قرار دهید و با انگشتانتان آنرا نگه دارید. سپس گلدان را به آرامی برگردانید و خیلی آهسته تکان دهید.

شاید مجبور شوید با لبه گلدان، به آرامی روی یک سطح سفت ضربه بزنید تا ریشه ها کمی از گلدان جدا شوند. ریشه های تیره یا لجن گرفته نشانه خوبی نیستند.

با وجودی که قسمت های بالایی گیاه ممکن است سالم به نظر برسند، اما ریشه های پوسیده و آسیب دیده به مرور گیاهتان را از بین خواهند برد.  

استفاده از شاخ و برگ پوسیده کاملا کمپوست شده برای گیاهان حیاط

از شاخ و برگ پوسیده کاملا کمپوست شده برای گیاهان حیاط استفاده کنید

تمام مواد موجود در توده کمپوست با سرعت یکسان تجزیه نمی شوند. در واقع برخی از این مواد ممکن است به اندازه کافی پوسیده شده و مناسب باغ باشند، اما برخی دیگر هنوز کامل پوسیده نشده باشند.

 کمپوست کامل، برای مدت زمانی طولانی دمای بالا ایجاد می کند و این امر منجر به از بین رفتن عوامل بیماری زا در مواد می شود.

 بقایای گیاهان آلوده به بیماری که تحت این روند قرار نگرفته اند، ممکن است بیماری های احتمالی را دوباره به باغ شما سرایت دهند.

 اگر از شرایط مناسب توده کمپوست مطمئن نیستید، باید از استفاده ضایعات حیاط به عنوان مالچ برای گیاهان حساس خودداری کنید و بقایای احتمالی آلوده در توده کمپوست را استفاده ننمایید.

در این شرایط باید نگهداری از باغ را جدی بگیرید.

مراقب حشرات و آفت باشید – نگهداری از باغ

مراقب حشرات باشید

میزان آسیب حشرات به گیاهان، بسیار بیشتر از آسیب مواد کمپوست است. ویروس ها و باکتری ها، معمولا به راحتی می توانند در گیاه نفوذ کنند و به آن آسیب بزنند.

برخی حشرات، بعنوان ناقل ویروس شناخته می شوند و آنرا از یک گیاه به گیاهی دیگر منتقل می کنند.

شته ها یکی از متداول ترین ناقلین هستند و تریپس ها عامل انتشار ویروس بیماری نکروتیک (impatiens necrotic) می باشند که در طی 10 سال گذشته به یک مشکل جدی برای پرورش دهندگان تجاری گیاهان بدل شده اند.

مینای زرد بیماری است که گیاهان برگبر را دچار کرده و طیف وسیعی از گیاهان میزبان را درگیر می کند.

در نهایت باید گفت که حشرات نیز عامل دیگری برای آسیب زدن به گیاه بوده و از بین بردن بیماری ناشی از آنها نیز مشکل تر است.  

نگهداری از باغ باعث می شود حشرات آسیب کمتری به باغ بزنند.


بیشتر بخوانید : علت استفاده از سم دفع آفت در کشاورزی


برای نگهداری از باغ ،گیاهان را در پاییز پاکسازی کنید

برای نگهداری از باغ ،گیاهان را در پاییز پاکسازی کنید

حتی اگر در منطقه ای با آب و هوای معتدل زندگی می کنید، همیشه بهترین کار این است که باغ را در فصل پاییز تمیز و پاکسازی کنید.

این امر نه تنها بازدارنده بیماری است، بلکه روشی عالی برای کنترل بیماری های موجود در باغ نیز به شمار می آید.

بیماری ها می توانند روی برگ های مرده باقی بمانند و با تمام شدن فصل زمستان و رویش برگها و گیاهان جدید در فصل بهار مجددا به گیاهان حمله ور شوند.

لکه برگ عنبیه، رگه برگ سوسن یکروزه و لکه سیاه روی گل رز، نمونه هایی از بیماری هایی هستند که در صورت پاکسازی برگ های مرده در پاییز، می توان آنها را به طرز چشمگیری کاهش داد.

اگر علاقمندید ساقه و شاخ و برگ را برای زمستان نگه دارید، حتما قبل از شروع رشد جدید گیاهان در بهار آنها را از بین ببرید.

کود دهی را به روشی صحیح انجام دهید – نگهداری از باغ

کود دهی را به روشی صحیح انجام دهید

هنگام کوددهی گیاهان، باید دقت کافی داشته باشید. کود دهی بیش از حد، باعث سوختن ریشه ها می شود و توانایی آنها را در جذب آب کاهش می دهد.

این امر گیاهان را در معرض تنش ناشی از خشکی، سرما و گرما قرار می دهد.

گیاهان گرسنه، ضعیف تر و کوچکتر بوده و برگ هایشان به راحتی در معرض آسیب لکه دار شدن قرار می گیرد و این در حالی است که گیاهان قوی تر می توانند با بیماری ها مقابله کنند.

اما همچنان که اشاره شد، وجود بیش از حد مواد غذایی نیز یکی از راه های فشار و آسیب روی گیاهان به شمار می آید.

آزمایش خاک، اطلاعات دقیقی راجع به سطح مواد مغذی در خاک ارائه می دهد.

بدون آزمایش خاک و صرفا با حدس و گمان، ممکن است تغذیه گیاهان به درستی انجام نشود و برخی از مواد مغذی، بیش از حد به گیاه رسانده شوند و برخی دیگر از مواد، به حد کافی در اختیار گیاه قرار نگیرند.


بیشتر بخوانید : راه کارهای پرورش و رشد بذر


گیاهان مقاوم در برابر بیماری پرورش دهید – نگهداری از باغ

گیاهان مقاوم در برابر بیماری پرورش دهید

گیاهان مقاوم در برابر بیماری، گیاهانی هستند که ممکن است به دلیل عارضه خاصی دچار بیماری شوند، اما تسلیم نشده و در برابر آن مقاومت می کنند.

به عنوان مثال بعضی از گوجه فرنگی ها با عنوان “مقاوم در برابر VFN” کد می شوند، بدین معنا که گوجه فرنگی در برابر انواع قارچ های ورتیسیلیوم و فوزاریوم و نماتدها مقاوم است.

البته اگر بخواهید این کدها را روی گلها و گیاهان موردنظرتان بیابید، به احتمال زیاد ناامید خواهید شد، زیرا به ندرت کد مقاومت در برابر بیماری روی برچسب گیاهان مشخص می شود.

 البته این بدان معنا نیست که سایر انواع گلها و گیاهان در برابر بیماری مقاوم نیستند.

بسیاری از پرورش دهندگان رز، گیاهانی ارائه می دهند که در برابر بیماری هایی مانند کپک پودری و لکه سیاه مقاوم باشند.
کارکنان گلخانه و باغداران هم می توانند به شما کمک کنند تا بهترین یا مقاوم ترین انواع گیاهان را بیابید. معمولا در کتابها و کاتالوگ های مرجع نیز، به گیاهان و انواع مقاوم آنها در برابر بیماری های خاص اشاره می شود.

برای داشتن یک باغ یا باغچه گل و گیاه عالی و ایده آل تیم متخصص سایت کشاورزی با فرآهم آوردن محصولات و تجهیزات باغبانی لازم ، خدمات مربوطه را نیز به صورت کامل برای شما انجام خواهند.

برای خرید محصولات باغبانی میتوانید به صفحه خرید لوازم و تجهیزات باغبانی مراجعه نمائید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

بخش های آسیب دیده گیاه را به موقع هرس کنید

بخش های آسیب دیده گیاه را به موقع هرس کنید

بهتر است در زمستان و پیش از رسیدن بهار، به هرس و اصلاح درختان و درختچه ها بپردازید. شاخه های آسیب دیده ممکن است در طول زمستان آلوده شوند و بدین ترتیب بیماری حتی در زمان خواب زمستانی گیاه نیز رخ خواهد داد.

هرس در اواخر زمستان، از گسترش بیماری به گیاهان جدید جلوگیری می کند. اگرچه طوفان های اواخر زمستان می توانند منجر به صدمات جدی به گیاهان شوند، اما بهتر است شاخه های شکسته شده را اصلاح کنید نه اینکه تا زمان شروع بهار کار را به تعویق بیندازید.

همیشه برای ایجاد برش های مناسب که به سرعت بهبود می یابند، از ابزارهای تیز استفاده نمایید و دقت کنید که به بافت زنده و سالم آسیب نرسانید.

گیاهان و محل قرارگیری آنها را به درستی انتخاب کنید

گیاهان و محل قرارگیری آنها را به درستی انتخاب کنید

باغبانی موفق، مشروط بر استفاده گیاهان مناسب در جایگاهی متناسب با باغ است.

اگر گیاهی سایه دوست نظیر آزالیا را در آفتاب قرار دهید، رشد ضعیفی خواهد داشت و به راحتی در معرض تهدید انواع آفات و حشرات قرار خواهد گرفت. 

من یک بار گل مروارید را در جایی کاشتم که قسمتی از برگ هایش در معرض سایه قرار گرفته بودند. دقیقا همین بخشها، به کپک پودری مبتلا شدند.
گیاهان، دارای سیستم دفاعی مشابه سیستم ایمنی بدن انسان هستند، بدین نحو که وقتی در معرض حمله یک حشره یا بیماری قرار می گیرند این سیستم دفاعی فعال می شود.

 اگر گیاهان به نحوی تحت فشار باشند، نمی توانند با تمام قدرتشان با بیماری مقابله کنند و یا در مورد بهبودی واکنش نشان دهند. چنین گیاهانی، به احتمال زیاد تسلیم این مشکلات خواهند شد.

گیاهان را درست آبیاری کنید – نگهداری از باغ

گیاهان را درست آبیاری کنید

آبیاری باغ فاکتور مهمی است اما به همان اندازه که گیاهان به آب احتیاج دارند، آفات نیز محتاج آبند. در واقع بسیاری از عوامل بیماری زای موجود در خاک و هوا برای حرکت، رشد و تولید مثل به آب نیاز دارند.

برای جلوگیری از ایجاد محیط مناسب این بیماری ها، لازم است روش های آبیاری را انتخاب کنید که باعث کاهش رطوبت در شاخ و برگ گیاه شوند.

 آبیاری با لوله های تراوا و آبیاری قطره ای در این امر نقش مثبت و مهمی دارند. اما اگر آبیاری را به صورت دستی انجام می دهید لازم است که  همزمان با آبیاری ریشه، برگ ها را صرفا اندکی مرطوب کنید.
شایع ترین مشکلات برگ ها، هنگامی رخ می دهد که آنها مرطوب می شوند. بنابراین آب پاش ها، گزینه ای مطلوب در این رابطه به شمار می آیند.

 اگر از این روش استفاده کنید در زمان آبیاری، خیسی برگها به سرعت از بین می رود در حالی که ریشه ها هنوز در حال جذب رطوبت قبل از تبخیر هستند.

همچنین به یاد داشته باشید که برای نگهداری از باغ هنگام آبیاری گیاهان، لزوما آبیاری بیشتر به معنی بهتر نیست.

چنانچه خاک گلدان را مملو از آب کنید، برخی از قارچ ها به ریشه حمله کرده و باعث پوسیدگی آن می شوند. بدین ترتیب، ریشه ها را خفه می کنید و به راحتی در معرض قارچ ها قرار می دهید.


بیشتر بخوانید : آبیاری قطره ای و نحوه عملکرد آن


گیاهان را به صورت انبوه نکارید – نگهداری از باغ

گیاهان را به صورت انبوه نکارید

برای نگهداری از باغ هنگام کاشت، فاصله مناسب بین گیاهان و فضای کافی برای رشد و بزرگ شدنشان را درنظر بگیرید.

رطوبت بین گیاهان انبوه و درهم، منجر به ایجاد بیماری هایی نظیر کپک پودری، پوسیدگی و سفیدک می شود.

در واقع بهبود جریان هوا در بین گیاهان، باعث کاهش این رطوبت نسبتا بالا و خشک شدن سریع برگ ها می شود.

گیاهانی که خیلی نزدیک به هم قرار گرفته اند به دلیل رقابت برای نور، آب و مواد مغذی ، رشد ضعیفی دارند. این گیاهان ضعیف، بیشتر در معرض حمله آفات قرار دارند.

بعضی اوقات بیماری ها در صورت تماس یک برگ آلوده با یک برگ سالم، گسترش می یابند که این امر در هنگام قرار گرفتن گیاهان در کنار و نزدیک یکدیگر احتمال وقوع بیشتری دارد.

برای كاهش احتمال بیماری، ساقه های درهم، آسیب دیده یا قدیمی گیاهانی كه مستعد كپك پودری هستند نظیرفلوکس پانیکولاتا را هرس و اصلاح كنید.

در صورت نیاز، تقسیم یا تنظیم مجدد گیاهان نیز کمک شایانی به آنها خواهد کرد.

سایت کشاورزی با فرآهم آوردن کود ، بذر ، لوازم کشاورزی و باغبانی شما را به تجهیزات لازم برای رسیدن به یک باغ و یا باغچه ایده آل کمک می کند.

کلیه خدمات مربوطه از جمله خدمات باغبانی را می توانید به سایت کشاورزی بسپارید.

تماس از طریق شماره تلفن های زیر و دریافت کاتالوگ

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

باغبانی

آبیاری گیاهانباغباغبانرشد گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *