نوار تیپ پلاکدار

نوار تیپ پلاکدار

نوار تیپ پلاک دار چیست

نوار تیپ پلاک‌دار دارای قطره‌چکان است و در فواصل مشخص 10–20-30 سانتی متر دارای پلاک (قطره چکان) می باشند.این نوار از جنس مواد پلی اتیلنی بسیار مرغوبی ساخته شده است و مقدار آبدهی پلاک ها 1/2، 1/6 و 2 لیتر بر ساعت بوده این پلاکها با ضخامت 150 تا 200 میکرون و فشار کارکرد 0/8 تا 1 بار قابل عرضه می باشند.

نوار تیپ پلاکدار از جمله ابزارهای مورد استفاده در آبیاری قطره ای می باشد که از جنس پلی اتیلن ساخته میشود. از نوار تیپ پلاکدار در آبیاری های ردیفی گیاهان همچون انواع صیفیجات گوجه فرنگی ، ذرت ، سیب زمینی ، هندوانه و … و همینطور گیاهان تزئینی استفاده میشود.

مزایای استفاده از نوار تیپ پلاکدار

  • کاهش مصرف آب
  • افزایش کیفیت محصولات و به طور کلی افزایش راندمان تولید
  • عدم نیاز به تسطیح مزرعه
  • افزایش راندمان آبیاری
  •  جلوگیری از ازدیاد علف‌های هرز
  • کارکرد در فشار های پایین
  • نصب راحت
  • اتصالات ساده و ارزان قیمت
  • نرم و انعطاف پذیر
  • صرفه جویی در مصرف کود و سم و آفت کشها
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • روش کار گذاری آن به صورت دستی و ماشینی بسیار ساده است.
  • مقاومت نوار آبیاری در مقابل و اشعه ماورا ء بنفش خورشید،
  • مقاوم در برابرکودهای شیمیایی ، سموم ، دفع آفات و اسپری های کشاورزی
  • جنس پلیمری مخصوص برای جلوگیری از چسبیدن جلبک و رسوبات
نوار تیپ پلاک دار

نوار تیپ پلاکدار در مقایسه با انواع نوار های آبیاری درز دار ، از یکنواختی بالاتری در آبیاری گیاهان برخوردار بوده و از سویی دیگر امکان افزایش طول این نوع از نوارها در ردیفهای کشت گیاهان به سهولت قابل انجام می باشد. نوار تیپ پلاک دار به دلیل ساخت مخصوص خود امکان استفاده در زمین های کشاورزی شیب دار را نیز دارد که امتیاز بسیار ویژه ای در مقابل نوار های درزدار محسوب می شود، چرا که نوارهای درزدار در زمین های کشاروزی شیب دار دچار بازشدگی دوخت شده و ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در آبیاری شود.

بر روی نوار تیپ پلاکدار امکان نصب پلاک های PC مخصوص آبیاری قطره ای وجود دارد که در این صورت خاصیت شویندگی و تنظیم کنندگی آبدهی نیز به سیستم اضافه میشود.

نوار تیپ پلاکدار با پخش یکنواخت آب در سطح مزرعه باعث نگه‌داشتن رطوبت خاک در سطح مورد نیاز آبیاری می‌شود. این امر شرایط را برای جلوگیری از خفگی گیاه و همچنین رشد سریع آنها در بهترین شرایط رطوبتی فراهم می‌کند. همچنین استفاده از نوار تیپ پلاک دار با کاهش زمان رویش گیاه و پایین آوردن انواع تنش‌های آبیاری یا کم‌آبی،بازدهی زراعت را افزایش می‌دهد.

نوارهای آبیاری پلاکدار با ضخامت های مختلف دیواره، انواع مختلف قطره چکان از نظر میزان آبدهی و فواصل مختلف طراحی و تولید میگردند.

کاربرد توار تیپ پلاک دار

نوار تیپ پلاکدار جهت آبیاری مزارع با گیاهان ردیفی و متراکم نظیر انواع صیفی‌جات و سبزیجات و کشت گلخانه ای  مناسب می باشد. از نوار تیپ و اتصالات آبیاری قطره ای برای آبیاری گیاهان مانند گوجه فرنگی، هندوانه، بادمجان ، ذرت، سیب‌زمینی،و گیاهان مختلف دیگر استفاده می‌شود.

استفاده از نوار آبیاری ، با توجه به عدم نیاز به تسطیح مزرعه، افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از رشد علف‌های هرز کمک قابل توجهی به اقتصاد کشاورزی نموده است.

استفاده از نوار تیپ پلاکدار در سال‌های اخیر باعث کاهش مصرف آب خصوصاً در کشت‌های متراکم شده است. بیشترین مصرف آب در بخش زراعی نیز در کشت‌های متراکمی است که به صورت جوی‌پشته‌ای آبیاری می‌شوند.

نوار پلاک دار

کاهش مصرف آب، افزایش تولید محصولات و به طور کلی افزایش راندمان آبیاری و کشت نتیجه‌ای است که در اثر استفاده از نوار تیپ پلاک دار حاصل می‌شود.

تیپ پلاکدار در مقایسه با مدل‌های بغل دوخت ، از یکنواختی بیشتر در آبیاری برخوردار است. نوار آبیاری با آبدهی یکنواخت آب در سطح مزرعه باعث نگه‌داشتن رطوبت خاک در سطح مورد نیاز آبیاری می‌شود.

این امر شرایط را برای جلوگیری از خفگی گیاه و همچنین رشد سریع آنها در بهترین شرایط رطوبتی فراهم می‌کند.همچنین استفاده از نوار تیپ پلاکدار با کاهش زمان رویش گیاه و پایین آوردن انواع تنش‌های آبیاری یا کم‌آبی،بازدهی زراعت را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

گرچه استفاده از نوار تیپ پلاکدار باعث افزایش هزینه اولیه آبیاری می‌شود، اما با کاهش مصرف آب و افزایش قابل توجه محصول و یکنواختی آن، موجب افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد. این موضوع باعث شده است تا برای آبیاری کشت‌هایی مانند ذرت، چغندر و حتی گندم و جو نیز از نوار تیپ استفاده شود.

خرید نوار تیپ پلاک دار خارجی

خرید نورا تیپ پلاک دار ایرانی

02155212162

09127337549

آبیاری قطره ای و بارانی

تیپ پلاک دارنوار آبیاری پلاک دارنوار تیپ پلاکدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *