معایب و مزایای سیستم مه پاش در فضای باز

سیستم مه پاش در فضای باز

اکثر افراد با توجه به مسائلی از قبیل مصرف انرژی، مصرف آب و تغییرات آب و هوایی، به دنبال راه هایی بهتر با کارایی بالاتر برای خنک سازی در روزهای گرم تابستان هستند. یکی از گزینه هایی که امروزه محبوبیت زیادی کسب کرده، سیستم مه پاش در فضای باز است.

شما نیز اگر در تابستان به پارک تفریحی رفته اید یا از مناطقی با آب و هوای گرم بازدید کرده اید، حتما نمونه هایی از این سیستم های مه پاش را از نزدیک دیده اید.

این سیستم ها در پارک ها، فضای باز مراکز خرید و سایر اماکن شلوغ عمومی، به صورتی گسترده اقدام به اسپری کردن ذرات ریز آب در میان جمعیت می نمایند.

رستوران ها و سالن هایی که از پاسیو برخوردارند نیز، معمولا از سیستم مه پاش در فضای باز در میان گیاهان یا پشت مجسمه ها و عناصر ساختاری استفاده می کند. این نوع مه پاش ها، معمولا توسط مالکین برای نصب در پاسیو یا گلخانه و نظایر اینها انتخاب می شوند.

اگرچه نصب یک سیستم مه پاش کار پیچیده ای نیست و اکثر افراد با تجربه آنرا را در زمانی کوتاه انجام می دهند، اما برای اطمینان از حداکثر بهره وری سیستم و برخورداری از بیشترین اثرات خنک کنندگی، این امر به نقشه و برنامه ریزی قابل توجهی نیازمند است.

در وهله اول، باید بدانیم که نحوه عملکرد خنک کننده تبخیری به چه صورت است.

بیشتر بخوانید : 👇👇👇

چگونه یک سیستم مه پاش شما را خنک می کند

همانطور که می دانید، با تبخیر مولکول های آب در هوا، قطرات آب از حالت مایع به حالت گاز در می آیند.

انرژی گرمایی اندکی برای کمک به فرآیند تبدیل آب از حالت مایع به گاز نیاز است که به طور طبیعی از هوای گرم اطراف تامین می شود.

بنابراین، تبخیر صورت می گیرد و منجر به پایین آمدن دما و ایجاد مه در فضا می شود. این فرآیند، دقیقا مشابه سیستم خنک کننده در بدن شماست.

وقتی عرق می کنید، عرق تبخیر می شود و دمای بدنتان کاهش می یابد.

 سیستم های مه پاش بسته به میزان کارآیی شان و در صورت نصب و استفاده صحیح، بعنوان یک سیستم خنک کننده، باعث ایجاد رطوبت نسبی و کاهش دمای محیط اطراف تا 30 درجه فارنهایت می شوند.

مزایای سیستم مه پاش در فضای باز

سیستم مه پاش در فضای باز و گلخانه

خنک کننده های تبخیری از نظر انرژی و آب، بهره وری قابل توجهی دارند.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه چنین امری فقط در نتیجه استفاده از سیستم مه پاش در فضای باز و پاشیدن آب به اطراف محقق می شود؟ آیا این سیستم ها، آب را هدر نمی دهند؟

بسیار خب، به این فکر کنید که ایجاد 1 کیلو وات برق با استفاده از گاز طبیعی، حدودا به 25 گالن آب نیاز دارد. یک تهویه مطبوع مرکزی معمولی، هر ساعت در حدود 3-5 کیلووات برق مصرف می کند.

بنابراین برای راه اندازی و کار کردن کولر گازی، ساعتی 75 گالن آب استفاده می شود.

در عوض یک پمپ کوچک آب، در هر ساعت حدود 250 وات (تقریبا معادل یک چهارم کیلووات) برق مصرف می کند.

اگر یک فضای باز یا پاسیو به ابعاد 10 در 10 فوت دارید، تقریبا از 10 نازل (1 نازل در هر 3 فوت برای 30 فوت لوله به ازای محیط اطراف منطقه مورد نظر)  استفاده خواهید کرد.

لازم است بدانید که پمپ و هر نازل GPH، در هر ساعت بین 4/1 تا 16 گالن آب مصرف می کنند که این میزان مشخصا کمتر از مصرف آب یک ساعته کار تهویه مطبوع مرکزی مصرف است.

همانطور که قبلا اشاره شد، نصب و راه اندازی یک سیستم مه پاش در فضای باز پس از برنامه ریزی کامل و دقیق، آسان است.

در صورتی که فردی باتجربه هستید، حتی ممکن است نیازی به کیت برای راه اندازی سیستم نداشته باشید.

اغلب اوقات می توانید برای نصب و راه اندازی مه پاش، از شلنگ کنار خانه تان استفاده کنید.

برای مواردی که فقط سه یا چهار ماه از سال از سیستم مه پاش استفاده می شود، نیازی نیست از یک پمپ گران قیمت استفاده کنید و بدین ترتیب می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

مانند سیستم آبیاری قطره ای و یا سایر سیستم های آبیاری باغ، سیستم مه پاش را می توان در صورت لزوم زمستانه کرد.

از آنجا که معمولا برای ساخت خطوط آبرسانی از لوله های پلی اتیلن یا PVC استفاده می شود، با یک نگهداری صحیح می توان طول عمر سیستم را افزایش داد.

بسته به نوع و محل قرارگیری گیاهان، سیستم مه پاش می تواند دو برابر سیستم آبیاری به حفاظت و سبز نگه داشتن گیاهان کمک کند.

البته باید گفت که مهمترین و بارزترین مزیت مه پاش این است که فارغ از گرم بودن هوا، از بودن در فضای باز لذت می برید.

معایب سیستم های مه پاش

معایب سیستم مه پاش در فضای باز

سیستم مه پاش در فضای باز با توجه به اندازه فضای شما و نوع سیستمی که می خواهید تهیه کنید، می تواند بسیار گران تمام شود. معمولا گرانترین قسمت سیستم، پمپ آن است.

البته سیستم های مه پاش کم فشار از فشار طبیعی آب خانه استفاده می کنند، اما اکثر مردم نیاز به یک پمپ برای سیستم شان دارند تا به بهره وری بالاتری دست یابند زیرا با فشار پایین آب، تبخیر سریع اتفاق نمی افتد و قطرات ریز آب بوجود نمی آیند.

بعلاوه اگر فردی حرفه ای نیستید و یا به نصب و نگهداری این سیستم های علاقه ای ندارید ناچارید که از یک لوله کش یا تکنسین حرفه ای برای اینکار کمک بگیرید که این امر نیز برایتان هزینه خواهد داشت.

لازم است بدانید که فضای باز برخی خانه ها و مکان ها، پتانسیل مناسبی برای برخورداری از مه پاش ندارند و ممکن است که لازم باشد قبل از نصب سیستم، لوله کشی مناسبی در این رابطه انجام دهید.

در مناطقی که رطوبت بالاست (به طور مداوم بیش از 80 درصد ) و یا مناطقی که خیلی گرم نمی شود، سرمایه گذاری روی سیستم مه پاش کار درستی نیست.

دلیل این امر این است که بر خلاف مناطق خشکتر و گرمتر، قطرات آب در این مناطق به سرعت تبخیر نخواهند شد و این بدان معناست که ممکن است در مجاورت مه پاش، خنک نشوید و فقط کمی مرطوب شوید.

مساله بعدی این است که اگر در فضایی هستید که بهارهای معتدل و تابستان های کوتاه دارد، استفاده چندانی از سیستم مه پاش نخواهید داشت.   

همانطور که می بینید، قبل از خرید لازم است که پارامترهای مختلفی را برای انتخاب سیستم مه پاش مناسب برای پاسیوی خانه تان درنظر بگیرید.

در صورتی که خودتان تصمیم در نصب و راه اندازی مه پاش در منزل، محیط کار، مجموعه، کافی شاپ، رستوران و یا هر مکان دیگری را دارید، سایت کشاورزی بهترین محصولات مه پاش همراه با تجهیزات جانبی را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین متخصصین ما این امکان را دارند تا با حضور در محل مورد نظر شما سیستم ها را به صورت کامل نصب کرده و یا عیب یابی کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید محصولات مه پاش با ما تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

آبیاری قطره ای و بارانی

سیستم مه پاشمه پاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *