سم کشاورزی – تعریف، انواع و موارد استفاده

سم کشاورزی

سم کشاورزی چیست؟

سموم کشاورزی مواد شیمیایی هستند که برای از بین بردن آفات به کار می روند. به طور کلی، سم کشاورزی یک عامل شیمیایی یا بیولوژیکی مانند ویروس، باکتری، ضد میکروبی یا ضد عفونی کننده است که آفات را ناتوان می کند و از بین می برد.

این استفاده از سموم کشاورزی به قدری رایج است که اصطلاح آفت کش اغلب مترادف با سم کشاورزی تلقی می شود. معمولاً برای از بین بردن یا کنترل انواع آفات کشاورزی که می توانند به محصولات زراعی و دام آسیب رسانده و بهره وری مزرعه را کاهش دهند، سم کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین سموم کشاورزی عبارتند از: حشره کش ها برای از بین بردن حشرات، علف کش ها برای از بین بردن علف های هرز، جونده کش ها برای از بین بردن جوندگان و قارچ کش ها برای کنترل قارچ ها و کپک ها.

سم کشاورزی

تاریخچه سم کشاورزی

سموم کشاورزی یک اختراع جدید نیستند. بسیاری از تمدن های باستانی از سم کشاورزی و آفت کش ها برای محافظت از محصولات خود در برابر حشرات و آفات استفاده می کردند. سومریان باستان از گوگرد برای محافظت از محصولات خود در برابر حشرات استفاده می کردند. در حالی که کشاورزان قرون وسطی استفاده از مواد شیمیایی مانند آرسنیک را روی محصولات شان آزمایش کردند.

چینی ها از ترکیبات آرسنیک و جیوه به عنوان سم شپش و سایر آفات استفاده می کردند. در حالی که یونانی ها و رومی ها از روغن، خاکستر، گوگرد و مواد دیگر برای محافظت از خود، دام ها و محصولاتشان در برابر آفات مختلف استفاده می کردند.

در همین حال، در قرن نوزدهم، محققان بیشتر بر روی تکنیک های طبیعی شامل ترکیبات ساخته شده از ریشه سبزیجات گرمسیری و گل های داوودی تمرکز کردند. در سال 1939، دی کلرو-دی فنیل-تری کلرواتان(DDT) کشف شد که بسیار موثر بوده و به سرعت به عنوان حشره کش در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، بیست سال بعد، به دلیل اثرات بیولوژیکی و ایمنی استفاد از این سم برای انسان، DDT تقریبا در 86 کشور ممنوع شده است.

تعریف سم کشاورزی

سازمان غذا و کشاورزی (FAO)  سم کشاورزی را این گونه تعریف کرده است:

هر ماده یا مخلوطی از مواد که برای پیشگیری، از بین بردن یا کنترل هر گونه آفت، از جمله ناقلان بیماری های انسانی یا حیوانی، گونه های ناخواسته گیاهی یا جانوری، که در طول تولید، فرآوری، ذخیره سازی، حمل و نقل یا بازاریابی به محصول صدمه می زند.

سم کشاورزی

انواع سموم کشاورزی

سموم کشاورزی معمولا بر اساس انواع آفاتی که با آنها مبارزه می کنند، گروه بندی می شوند:

1. حشره کش ها – حشرات

2. علف کش ها – گیاهان

3. جونده کش ها – جوندگان

4. باکتری کش ها – باکتری ها

5. قارچ کش ها – قارچ ها

6. لاروکش ها – لارو

بر اساس میزان تجزیه پذیری سموم کشاورزی را می توان به صورت زیر نیز تقسیم بندی کرد:

1.سم کشاورزی قابل تجزیه

سموم کشاورزی تجزیه پذیر، آنهایی هستند که می توانند توسط میکروب ها و سایر موجودات زنده به ترکیبات بی ضرر تجزیه شوند

2.سم کشاورزی غیر قابل تجزیه

سموم کشاورزی غیر قابل تجزیه آنهایی هستند که ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد تا از بین بروند.

یک روش دیگر برای طبقه بندی سموم کشاورزی، تقسیم بندی آنها بر اساس اشکال شیمیایی یا روش تولید آنهاست

سموم کشاورزی مرتبط از لحاظ شیمیایی

ارگانوفسفره:

بیشتر سموم کشاورزی ارگانوفسفره ها حشره کش هستند، آنها با ایجاد اختلال در آنزیمی که یک انتقال دهنده عصبی را تنظیم می کند، بر سیستم عصبی حشره تأثیر می گذارد.

کاربامات:

همانند سموم ارگانوفسفره، آفت‌کش‌های کاربامات نیز با ایجاد اختلال در آنزیمی که انتقال‌دهنده عصبی را تنظیم می‌کند، بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. با این حال، اثرات آنزیمی آنها معمولا برگشت پذیر است.

حشره کش های ارگانوکلره:

این سموم کشاورزی معمولاً قبلاً مورد استفاده قرار می گرفتند، اما اکنون بسیاری از کشورها به دلیل اثرات بهداشتی و زیست محیطی و ماندگاری آنها (مانند DDT، کلردان و توکسافن)، حشره کش های ارگانوکلر را از بازار خود حذف کرده اند.

پیرتروید:

این سموم کشاورزی یک نسخه مصنوعی از پیرترین، یک آفت کش طبیعی هستند که در گل داوودی یافت می شود. این سموم به گونه ای توسعه داده شده اند که پایداری خود را در محیط به حداکثر برسانند.

علف کش های سولفونیل اوره:

علف‌کش‌های سولفونیل اوره مانند پیریتیوباک سدیم، سیکلوسولفامورون، بیسپیری‌باک سدیم، ترباسیل، سولفومترون-متیل سولفوسولفورون، ریم سولفورون، پیرازوسولفورون-اتیل، ایمازوسولفورون، نیکوسولفورون-نیکوسولفورون، فلا سولفورون، نیکوسولفورون، فلا سولفورون، نیکوسولفورون، فلا سولفورون، نیکو سولفورون، نیکوسولفورون، فلا سولفورون، نیکوسولفورون اتیل، فلوپیر سولفورون- متیل سدیم، اتوکسی سولفورون، کلریمورون-اتیل، بنسولفورون-متیل، آزیم سولفورون و آمیدوسولفورون برای کنترل علف‌های هرز ایجاد شده اند.

آفت کش های زیستی:

آفت کش های زیستی انواع خاصی از سموم کشاورزی هستند که از مواد طبیعی مانند حیوانات، گیاهان، باکتری ها و مواد معدنی خاص به دست می آیند.

نمونه هایی از سموم کشاورزی

نمونه هایی از سموم کشاورزی، قارچ کش ها، علف کش ها و حشره کش ها هستند. نمونه هایی از سموم کشاورزی شیمیایی مصنوعی خاص عبارتند از: گلیفوسیت، آسفات، دیت، پروپوکسور، متالدئید، اسید بوریک، دیازینون، دورسبان، دی دی تی، مالاتیون و غیره.

سم کشاورزی

فواید استفاده از سموم کشاورزی

فایده اصلی استفاده از سموم کشاورزی این است که می توانند با محافظت از محصولات در برابر حشرات و سایر آفات کشاورزان را نجات دهند. با این حال، در ادامه برخی دیگر از مزایای اصلی استفاده از سم کشاورزی آورده شده است.

• کنترل آفات و ناقلین بیماری های گیاهی.

• کنترل ناقلین بیماری انسان/ دام و موجودات مزاحم.

• کنترل ارگانیسم هایی که به سایر فعالیت ها و ساختارهای انسانی آسیب می رسانند.

برای مشاوره بیشتر و خرید سم کشاورزی در انواع مختلف با ما تماس بگیرید

02155212162  

09127337549

سم ، کود و بذر

سم کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *