11 نکته حفاظت از گیاهان و رشد آنها در زمستان

حفاظت گیاهان زمستان

با کوتاه شدن روز و تاریک شدن زودهنگام آسمان و سرد شدن هوا، باغبانان با یکی از بزرگ ترین چالش های سال روبرو می شوند: نحوه حفاظت گیاهان زمستان .  

هر چقدر هم که یک گیاهان بتواند در فصل گرم سالم بمانند، اما یک سوز سرد، وزش باد و بارش های طولانی مدت نیز می توانند صدماتی جبران ناپذیر بر روی گیاهان داشته باشند.

اما چگونه می توان از گیاهان نوپا وگرانبها در برابر سرمای شدید زمستان محافظت کرد؟

طبیعتا این امر بستگی به این دارد که در چه منطقه ای زندگی می کنید، چه گیاهانی دارید و چقدر مایلید برای زنده نگه داشتن آنها تلاش کنید.

 مهم است که آیا آماده کار روی احیای گیاهان و بکارگیری چراغ های رشد هستید و یا صرفا می خواهید بدانید که گلدان های آویز را اکنون به بیرون منتقل کنید یا پس از مرگ گیاهان؟

به هر حال ما در این مقاله، نکاتی را برای کمک به شما در مراقبت از گیاهان زمستانی ارائه خواهیم داد.

چگونه از گیاهان در زمستان محافظت کنیم؟

گیاهان کانتینر برای افرادی که فضای کمی دارند، حیاط ندارند، یا فقط مایلند یک گلدان زیبا در فضایشان داشته باشند گزینه ای عالی به شمار می آیند.

اما در عین حال  می توانند مشکلات عدیده ای را برای باغبانان در فصل زمستان به وجود می آورند.

بنابراین مهم است که بدانید چگونه می توان در طول ماه های سرد، گیاهان گلدانی را زیبا و سالم نگاه داشت؟

در وهله اول باید گفت اگر در مناطق گرمسیری نظیر zone 8 یا جنوب زندگی می کنید، به هیچ وجه زمستان های سختی را تجربه نخواهید کرد.

بنابراین کافی است گیاهان را مرطوب نگه دارید، اما آنها را در آب غرق نکنید.

در هنگام یخبندان آنها را بپوشانید و مراقب بارندگی های طولانی مدت و یا آب و هوای نامساعدی باشید که شما را مجبور به آوردن گیاهان به  فضای داخلی می کنند.

در این صورت می توانید شاهد رشد و بالندگی آنها را در بهار باشید.

از طرف دیگر اگر در مناطقی سردتر نظیر zone 4 زندگی می کنید، حفاظت از گیاهان در زمستان برایتان دشوار خواهد بود.

در این مناطق، اغلب مجبورید گیاهان را به فضای داخلی بیاورید تا در سرمای شدید و وزش باد از بین نروند.

بنابراین برنامه ریزی کنید که برای آنها جا باز کنید، یا اینکه اجازه دهید برخی از آنها در برودت بیرون باقی بمانند.

زمانی که در حال تصمیم گیری برای آوردن برخی از گلدان ها به فضای داخلی و باقی گذاشتن مابقی در سرمای بیرون و یا تعویض برخی گلدانها هستید، به این نکته توجه داشته باشید که گلدان های سفالی در هوای یخبندان ترک می خورند، بنابراین بهتر است که آنها را به محیط گرم داخل بیاورید.

البته گلدانهای سفالی لعاب دار از مقاومت بیشتری برخوردارند و  بسته به درجه حرارت، بیشتر می توانند دوام بیاورند.

برای حفاظت از گلدان های خارج از منزل پلاستیک، چوب یا فایبرگلاس را در نظر بگیرید که همه آنها قابل استفاده در فضای باز هستند.

البته اگر خاک در هنگام یخ زدگی بسط پیدا کند، ممکن است پلاستیک ترک بخورد. بنابراین اگر منطقه شما مستعد یخ زدگی سریع یا طولانی مدت است، فایبرگلاس یا چوب گزینه بهتری به شمار می آیند.

همه گلدان هایی که تصمیم دارید در فضای باز قرار دهید را در یک مکان گرد آورید و حساس ترین  گلدان یا گیاه را در مرکز آنها قرار دهید.

گلدان های خود را با نایلون حباب دار یا روکش پلاستیکی بپوشانید تا عایق اضافی ایجاد شود و ریشه و خاک از یخ زدگی حفظ شوند.

برای داشتن یک باغ یا باغچه گل و گیاه عالی و ایده آل تیم متخصص سایت کشاورزی با فرآهم آوردن محصولات و تجهیزات باغبانی لازم ، خدمات مربوطه را نیز به صورت کامل برای شما انجام خواهند.

برای خرید محصولات باغبانی میتوانید به صفحه خرید لوازم و تجهیزات باغبانی مراجعه نمائید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

در زمستان، چه گیاهانی را باید به فضای داخلی انتقال دهیم؟

در زمستان، چه گیاهانی را باید به فضای داخلی انتقال دهیم؟

برای حفاظت گیاهان زمستان وقتی گیاهان را بررسی کردید و آنهایی که نیاز به تعویض گلدان داشته اند را تعویض کردید، حال با یک تصمیم دیگر مواجه هستید:

چه گیاهانی را باید در زمستان به داخل بیاورید؟

برای شروع، نیازمندی هر گیاه را مدنظر داشته باشید – حفاظت از گیاهان در زمستان

کدامیک از آنها به آفتاب کامل نیاز دارند؟

میزان تحمل هر کدام در برابر سرما چقدر است؟

گیاهانی که به آفتاب زیاد احتیاج دارند، بهتر است با در نظر گرفتن یک عایق مناسب، در فضای بیرونی نگه داشته شوند، در حالی که گیاهانی که به هوای گرم تری احتیاج دارند، ممکن است در خانه بهتر رشد و زندگی کنند.

به بهداشت گیاه نیز توجه کنید – حفاظت از گیاهان در زمستان

اگر یک گیاه در فضای بیرونی رشد خوبی ندارد، ممکن است با انتقال به فضای درون سلامت خود را از دست بدهد.

توجه داشته باشید گیاهانی که آفت یا بیماری دارند را حتما در فضای بیرون قرار دهید.

همچنین با توجه به میزان علاقمندی تان به هر گیاه، اولویت خاصی برایش درنظر بگیرید.

آنهایی را که خیلی دوست دارید یا برای پرورش شان زحمت زیادی متحمل شدید را در اولویت قرار دهید.

به نیازمندی گیاهان و محل مناسب برای قرارگیری آنها نیز دقت کنید و اطمینان حاصل نمایید که در طول زمستان، از آفتاب و مراقبت مناسب برخوردار باشند.

گیاهان کوچک نظیر فلفل یا گوجه فرنگی و گیاهان پاسیو را به داخل بیاورید. برخی از آنها، در طول زمستان نیز می توانند میوه دهند.

هر چند که ممکن است این گیاهان به نور زیادی احتیاج داشته باشند، اما تجارت و پرورش سبزیجات نیز اهمیت بالایی داشته و زحماتی که در این رابطه متحمل می شوید ارزشش را دارد!
برخی از گیاهان نظیر اسطوخودوس و رزماری، در زمستان به خواب می روند. این موارد را می توانید به زیرزمین یا گاراژ انتقال دهید.

کافی است خاکشان را مرطوب نگه دارید و نیازی نیست نگران نور باشید. تا زمانی که خطر یخزدگی وجود نداشته باشد سالم خواهند ماند.
اگر فضای کمی برای گیاهان موردعلاقه تان دارید، آنها را قلمه زده و در گلدان های کوچک بکارید. زیرا قلمه ها فضای کمتری نسبت به گیاهان کامل اشغال می کنند و می توان در ماه های گرم آنها را دوباره کاشت.

بدین ترتیب اگر گیاهانی که از آنها قلمه گرفته اید در زمستان موفق به رشد و ادامه حیات نشوند، شما از آنها یک نسخه پشتیبان تهیه کرده اید و گیاهان جدیدی برای کاشت دارید!

به هر حال اگر قصد دارید برخی از گلدان ها را به فضای داخلی بیاورید، باید اینکار را زود انجام دهید تا گیاهان امکان سازگاری با تغییرات دمای محیط داخلی را داشته باشند.

اگر دمای خانه را معتدل نگه دارید، گیاهان در مدت کمتری می توانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.  

کدام گیاهان را می توانید در زمستان در فضای داخلی پرورش دهید؟

کدام گیاهان را می توانید در زمستان در فضای داخلی پرورش دهید؟

حفاظت گیاهان زمستان و تماشای گیاهان در فضای یخزده ، تصویری رویایی ایجاد می کند. و به شما شادی و شعف می بخشد. در این راستا، گیاهانی وجود دارند که در فضای داخلی خانه به راحتی قابل پرورش هستند.

ریحان، پونه کوهی، مریم گلی، اسطوخودوس و نعناع همگی می توانند در فضای بسته رشد کنند. و از آن بهتر این که برخی از آنها برای خورد و خوراک زمستانی نیز مناسبند.

می توانید برخی را خشک کرده و در ادویه های خانگی در طول سال مورد استفاده قرار داد.

 سبزیجاتی نظیر کاهو، ارگولا و اسفناج را نیز می توان در محیط داخلی پرورش داد. با این حال، به دلیل نیاز آنها به نور و موارد دیگر، بهتر است که همان اوایل رشد و جوانه زدن استفاده شوند.

خوشبختانه با این جوانه ها می توان سالاد خوشمزه یا افزودنی های مناسبی برای ساندویچ ها تهیه کرد.  

مرکبات، همچنین قابل انتقال به محیط داخلی در زمستان هستند و در دمای گرمتر رشد بهتری خواهند داشت. در واقع  مرکبات برای رشد واقعی، به هشت تا 12 ساعت به نور خورشید نیاز دارند.

یک پنجره رو به جنوب، اغلب بسیار مفید واقع خواهد شد. اگر به تقویت بیشتر در این رابطه نیاز بود، می توانید از چراغ رشد استفاده کنید. تا گیاهان مرکبات در شرایط بهتری پرورش یابند.

جوانه ها همچنین یک انتخاب عالی برای رشد در داخل خانه در فصل زمستان هستند. می توانید مواردی نظیر شبدر، یونجه، تربچه یا آفتابگردان را از طریق قرار دادن بذرشان در داخل یا خارج از خاک پرورش دهید.

 سعی کنید همیشه بذرهای جوانه ارگانیک یا فاقد پاتوژن بخرید. تا از آلودگی کودها یا سایر آلودگی ها اجتناب کنید و کانتینرها را تمیز نگه دارید.


بیشتر بخوانید : معرفی 15 ابزار باغبانی و کاربردهای آنها


چگونه می توان از گلدان های آویز در زمستان محافظت کرد؟

چگونه می توان از گلدان های آویز در زمستان محافظت کرد؟

گلدان های آویزان می توانند رنگ و نمای فوق العاده ای به یک باغ ببخشند. اما چگونه می توانید آنها را در طول زمستان ایمن نگه دارید؟
اگر می خواهید این رنگ و بو را در تمام طول زمستان حفظ کنید،و حفاظت گیاهان زمستان را در نظر داشته باشید، گیاهان مقاوم تری نظیر پنسی، بنفشه یا گل نرگس را انتخاب نمایید.

در واقع گیاهان مقاوم تر قادرند بدون مراقبت اضافی، هوای سردتر را تحمل کنند. البته لازم است که در مورد قیمت بوته هر گیاه در منطقه تان تحقیق کنید. و قدرت خریدتان را مدنظر داشته باشید.

در زمستان هوا غالبا ابری و روزها کوتاه تر هستند. بنابراین هر چند وقت یکبار گیاهان خود را در معرض آفتاب بگذارید. دقت کنید که کدام یک از آنها به آفتاب بیشتری نیاز دارید و آنها را در اولویت قرار دهید.

از آنجا که باد هم به اندازه سرما می تواند برای گیاهان مضر باشد، ارتفاع قرارگیری گیاهان را کوتاه و نزدیک به سطح زمین درنظر بگیرید.

این امر به محافظت از آنها در برابر وزش باد شدید کمک می کند. همچنین دمای هوا معمولا در نزدیکی سطح زمین گرمتر است و از گیاهان محافظت بیشتری بعمل می آید.

برای اجتناب از یخ زدگی شبانه، گلدان آویز را با یک کیسه پلاستیکی ساده بپوشانید.

اگر یخ زدگی بیش از یک شب ادامه پیدا کرد، جهت ایمن نگه داشتن گیاهان از پارچه ای قابل تنفس و مناسب برای محافظت در برابر سرما استفاده کنید.

اگر فضای کافی در باغ دارید، می توانید گلدان های آویز یا گیاهان آنها را در خاک قرار دهید.

حفره ای که به اندازه کافی بزرگ باشد برای گلدان حفر کنید. و آن را در خاک دفن کنید تا در زمستان محیطی گرم و راحت داشته باشد.

نکاتی سریع جهت آماده سازی باغ برای زمستان

نکاتی سریع جهت حفاظت گیاهان زمستان

اکنون گیاهان تان را مرتب کرده اید. آنچه را که می توانستید به فضای داخلی انتقال داده اید. و برنامه ریزی کرده اید که چه گیاهانی را در زمستان پرورش دهید.

برای سالم نگه داشتن گیاهان در طول زمستان چه کار دیگری می توانید انجام دهید؟

مالچ – حفاظت از گیاهان در زمستان

مالچ، بهترین دوست و همراه یک باغبان زمستانی است. افزودن برخی مواد اضافی روی خاک، عایقی درست می کند که گیاهان شما را در برابر افت شدید دما محافطت می نماید.

با استفاده از مالچ ارگانیک، می توانید مواد مغذی اضافی درنظر بگیرید و به تقویت گیاهان کمک کنید. برای جلوگیری از ضعیف شدن گیاه، اجازه دهید تا مالچ بعد از اولین یخبندان سخت صورت پذیرد.

بپوشاندن تنه درختان – حفاظت از گیاهان در زمستان

درختان، به حفاظت گیاهان زمستان کمتری احتیاج دارند. از تنه ها، با کرباس یا مواد قابل تنفس مشابه محافظت کنید تا از نفوذ سرما جلوگیری کند.

عدم پوشاندن درختان حساس، می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود. این امر در اثر گرم شدن پوست درخت و سرد شدن سریع آن ایجاد می شود. و ترک خوردگی را در پی خواهد داشت.

نفوذ حشرات و بیماری ها به درختان ترک خورده راحت تر انجام می پذیرد. بنابراین لازم است که به موقع از آنها محافظت کنید.

پوشاندن گیاهان در هنگام یخبندان – حفاظت از گیاهان در زمستان

پوشاندن گیاهان در یخبندان جهت حفاظت گیاهان در زمستان

برای حفاظت گیاهان زمستان باید در نظر داشت افت شدید دما، گیاهان را دچار شوک می کند. و منجر به تیرگی یا از بین رفتن آنها می شود. معمولا چنین آسیب هایی در طول 5 ساعت قرار گرفتن در معرض دمای  28 درجه فارنهایت رخ می دهد.

وقتی احتمال یک روز یخزدگی وجود دارد، با پوشاندن گیاهان می توانید به محافظت از آنها در برابر سرما و باد کمک کنید. زیرا این دو عامل بزرگترین تهدید برای گیاهان در زمستان به شمار می آیند.

توجه داشته باشید که برای پوشاندن گیاه، پارچه قابل تنفس بهتر از پلاستیک است. بهتر است گیاهان را قبل از تاریکی بپوشانید.

تا جایی که امکان دارد، بین پارچه و شاخ و برگ گیاهان تماس کمتری وجود داشته باشد.

پس از طلوع آفتاب، پوشش ها را بردارید. تا از تجمع گرمای ناسالم جلوگیری کرده و گیاهان را از نور طبیعی  خورشید برخوردار کنید.

برای دریافت خدمات باغبانی در تهران و یا اطراف تهران با قیمت مناسب یا خرید تجهیزات باغبانی و دریافت کاتالوگ محصولات ما با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کشاورزی : 02155212162  09127337549

باغبانی

باغرشد گیاهانگیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *