آبیاری قطره ای درخت پسته

آبیاری قطره ای درخت پسته

آبیاری قطره ای پسته

کشت پسته در ایران به دلیل سودآوری بالای آن، افزایش چشمگیری داشته است. پسته محصولی است که به طور سنتی به صورت دیم تولید می شود اما تولید آن با آبیاری قطره ای درخت پسته چند برابر می شود. پسته نه تنها به عنوان یک میوه خشک به بازار عرضه می شود، بلکه برای تولید بستنی، شیرینی پزی، دباغی چرم، گوشت فرآوری شده، روغن های آرایشی و بهداشتی و به عنوان مکمل برخی داروها نیز استفاده می شود.

درخت پسته درختی است با عمر طولانی تا 300 سال و در برابر شرایط سخت بسیار مقاوم است. در ایران، فاصله زمانی چند هفته ای بین آبیاری ها وجود دارد. معمولاً چهار بار آبیاری بین تیر و مرداد و هر سه هفته یک بار آبیاری از اردیبهشت تا پایان خرداد انجام می‌شود.

چرا آبیاری قطره ای پسته ؟

در سال های اخیر کمبود آب کشاورزی در ایران منجر به کنار گذاشتن شیوه های آبیاری سنتی و استفاده از تکنیک‌های به روز تر آبیاری شده است: آبیاری قطره‌ای. آبیاری قطره ای پسته برای رشد آن ایده آل است زیرا آبیاری فقط بخشی از خاک درخت و بخشی از سیستم ریشه را تحت تأثیر قرار می دهند. این امر گردش اکسیژن را در زیر خاک تسهیل می کند و از غرق شدن ریشه ها در آب جلوگیری می کند.

آبیاری قطره ای پسته

در آبیاری قطره ای درخت پسته، حتی می توانید با نصب سانسورهای دفن شده در برخی از خطوط درختکاری که خاک آن استاندارد و مرجع است، در هر لحظه میزان آب آبیاری مورد نیاز هر درخت را در شرایط اقلیمی و خاکی مزرعه خودتان محاسبه کنید.

با توجه به اینکه محصول پسته یکی از محصولات مهم و اقتصادی در زمینه صادرات است، مرغوب بودن آن اهمیت بسیاری دارد. اگر پسته صادراتی ایران بخواهد با محصولات سایر کشورهای تولیدکننده نظیر آمریکا در بازارهای جهانی رقابت کند، کیفیت آن حائز اهمیت خواهد بود. برای رسیدن به این هدف، مهم‌ترین نکته، آبیاری مناسب درختان پسته است. با توجه به اینکه ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد، بهترین روش برای آبیاری، آبیاری قطره‌ای درخت پسته است.

مزایای آبیاری قطره ای درخت پسته

مزایای آبیارزی قطره ای درخت پسته به شرح زیر است:

• حداکثر استفاده از آب برده می شود.

• از آنجایی که آب به صورت موضعی اعمال می شود و آبشویی کاهش می یابد، از دست دادن کود/مواد مغذی به حداقل می رسد.

• علف های هرز نمی توانند آب را جذب کنند زیرا آب برای آنها در دسترس نیست.

• عملکرد درخت و باردهی به حداکثر می رسد.

• کودها را می توان با راندمان بالاتری استفاده کرد.

• علف های هرز به تعداد کمتری رشد می کنند.

• هزینه عملیاتی کم است.

• فرسایش خاک صورت نمی گیرد.

• ظرفیت نفوذ خاک افزایش می یابد.

• کود و آب زیرزمینی مخلوط نمی شود.

• جوانه زنی بذر بهبود می یابد.

• می توانید با خیال راحت از آب بازیافتی استفاده کنیم.

• تراز کردن زمین ها ضروری نیست.

• می توانید در زمین های نامنظم آبیاری قطره ای پسته را انجام دهید.

• ضایعات کودها کاهش می یابد.

• هزینه انرژی کاهش می یابد زیرا از فشار کمتری نسبت به سایر روش های آبیاری استفاده می شود.

نحوه آبیاری قطره ای درخت پسته

در روش آبیاری قطره ای پسته ، بعد از انتقال آب به نزدیکی درخت، در زیر خاک یک قطره‌چکان قرار داده می‌شود که می‌توان با استفاده از آن تعداد قطره‌ها در ساعت را با توجه به سن درخت تنظیم کرد.

برای درختان پشته جوان یک قطره‌چکان و برای درختان مسن ۶ تا ۸ قطره‌چکان نیاز است. به دلیل اینکه ریشه درختان مسن از سطح خاک دور شده است، آب باید حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد به عمق خاک نفوذ کند. درحالی‌که برای درختان جوان عمق نفوذ ۵ تا ۱۰ درصد کافی است.

آبیاری قطره‌ای درخت پسته در اسپانیا و آمریکا

اگرچه کشت پسته در ده سال گذشته در اسپانیا کم بوده است، اما به دلیل سودآوری زیاد، کشت آن افزایش چشمگیری یافته است. پسته محصولی است که به طور سنتی با آب کم تولید می‌شود، اما تولید آن با آبیاری بیشتر و متعادل تر چند برابر می‌شود.

در نیومکزیکوی آمریکا، تولیدکنندگان پسته در ماه زمستان، یک‌بار درختان را آبیاری می‌کنند. از فوریه به بعد، آن‌ها درختان را هفته‌ای یک‌بار به صورت قطره ای آبیاری می‌کنند.

آبیاری قطره ای درخت پسته در ایران

در ایران و استان کرمان، خصوصاً شهر رفسنجان که حدود ۹۰ درصد از تولید پسته خود را صادر می‌کند. با توجه به گرم و خشک بودن این ناحیه باید برای آبیاری به روش‌های نوین روی آورد.

آبیاری قطره ای پسته

درخت پسته در برابر کمبود آب، درختی مقاوم محسوب میشود، اما اگر آب کافی داشته باشد، به‌ویژه در ماه‌های تابستان، محصول بیشتری خواهد داد. به‌طورکلی، تنش آبی باعث ایجاد پدیده تحمل متناوب می‌شود. درختان پسته به‌خصوص در هنگام پر کردن مغزها (در تابستان) به آب زیادی احتیاج دارند.

بااین‌حال، کشاورزان نباید در بازه زمانی کم ، خصوصاً به درختان بالغ در هنگام رسیدن پسته، مقدار آب زیادی بدهند، زیرا شاخ و برگ درخت بیش‌ازحد رشد میکند و انرژی درخت را میگیرد. این موضوع می‌تواند بر باز شدن پسته تاثیر منفی داشته باشد. در بیشتر موارد، کشاورزان حداقل ۴-۶ جلسه آبیاری را در طول دوره تولید (به هنگام رسیدن مغز پسته در تابستان) و در خاک‌های سبک و با زهکشی خوب انجام می‌دهند. آبیاری قطره ای پسته می تواند با کنترل میزان آبیاری و آبیاری دقیق این نیاز درختان پسته را به خوبی برآورده کند.

اجرای موفق آبیاری قطره ای درختان پسته در ایران

۷۸ هکتار زمین پسته در زرندیه تحت آبیاری قطره‌ای قرارگرفته‌اند. در این روش، درختان در دوره‌های سه‌روزه، به صورت هر ۱۵ روز یک‌بار آبیاری می‌شوند. پسته تولیدی در روش آبیاری قطره ای، دارای کیفیت بالاتری است.

در شهر رفسنجان و روستاهای اطراف به دلیل خشک‌سالی، استفاده از این روش با استقبال بی‌نظیری مواجه است.

برای مشورت و اجرای طرح های آبیاری قطره ای یا سفارش تجهیزات آبیاری قطره ای با ما تماس بگیرید.

آبیاری قطره ای و بارانی

آبیاری قطره ای پستهآبیاری قطره ای درخت پسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *