آبیاری قطره ای درختان

آبیاری قطره ای درختان

پدران ما برای آبیاری درختان و باغات به طور سنتی از روش کرتی استفاده می کردند. اما امروزه با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی و تلاش برای کاهش هزینه ها، این روش آبیاری دیگر پاسخگوی نیازهای کشاورزان و باغداران نیست. در این مورد بهترین روش برای استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه ها آبیاری قطره ای درختان است. از این روش می توان برای آبیاری انواع مختلف درختان استفاده کرد.

مکانیزم آبیاری قطره ای درختان

به طور خلاصه مکانیزم آبیاری قطره ای درخت به این شکل است که ابتدا آب توسط پمپ وارد شبکه آبیاری قطره ای می شود و پس از عبور از فیلترهای مختلف، از جمله فیلتر دیسکی و زدوده شدن ذرات ریز معلق، آب توسط قطره چکان پای درخت ها ریخته می شود

آبیاری قطره ای درخت پسته

آبیاری قطره ای درخت پسته

پسته به عنوان یکی از محصولات مهم تولیدی در جهان و کشور ایران به شمار مي رود که دارای ارزش تغذیه‌ای بسيار بالایی است. پسته در کشورهایی مثل ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند و مهم‌ترین محصول صادراتی بخش کشاورزی ایران است و در سال‌های اخیر درآمدی نزدیک به دو هزار میلیون دلار را برای کشور به ارمغان آورده است.

پسته توليدي در ايران از لحاظ مرغوبيت جزء بهترين هاست كه گواه آن صاردات 90 درصدي محصول توليدي در كشور است. از آن جايي كه پسته نقش مهمي را در ارزآوري ايفا مي كند، لذا كاشت آن از اهميت ويژه اي برخوردار است. در ميان توليد كنندگان جهان، كشورمان با توليد سالانه 200 هزار تن به عنوان اولين وبزرگترين توليد كننده در جهان به شمار مي رود و پس از آن امريكا وتركيه در رده هاي بعدي قرار دار

خشكسالی ها و نياز به استفاده از روشهای نوين آبياری

پسته از جمله گياهانی است كه به كمترين ميزان آب اما در زمانهای متوالی نياز دارد. چرا كه در خاکهای لیمونی سبک یعنی شن و رس رشد پيدا می كند و اين موضوع باعث شده تا زمانهای آبياری براي اين گياه از اهميت خاصی برخوردار باشد. از آنجائی که این محصول در استانهای گرمسیری مانند کرمان تولید می شود، در سال های اخیر با بحران خشکسالی به شدت تحت تاثیر بی آبی قرارگرفته و برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی در دشت های رفسنجان، سیرجان، کرمان و یزد، تولید این محصول را با خطر کم آبی مواجه کرده است. بهترین راه برای ادامه سودآوری کاشت و داشت درختان پسته، استفاده از روش آبیاری قطره ای درختان پسته است.

در روش هاي سنتي، درخت پسته هر ۴۵ روز یک‌ بار آبیاری مي شود و این مسئله در فصل تابستان به درخت آسیب رسانده و در نهایت منجر به تولید پسته نامرغوب می‌شود. اما در آبیاری قطره ای درختان پسته، درخت در دوره های سه‌ روزه به‌ صورت هر ۱۵روز یک‌ بار آبیاری می‌شود و محصول تولیدی از لحاظ کیفیت و نوع مرغوبیت، در رده بالاتری قرار خواهد گرفت.

آبیاری قطره ای درخت گردو

آبیاری قطره ای درخت گردو

آبیاری قطره ای درخت گردو در زمین های کوهپایه ای

در باغاتی که در کوهپایه یا اراضی شیبدار هستند و منبع تأمین آب، چشمه می باشد آبیاری قطره ای درخت گردو به کمک نیروی ثقل انجام می شود. در این روش در بالای باغ یک استخر ایجاد شده و یک لوله اصلی به درون باغ کشیده شده و به کمک لوله های اصلی و لوله های فرعی آب به پای درختان کشیده می شو

آبیاری قطره ای درخت گردو با استفاده از پمپ

در روش دیگر آبیاری قطره ای درخت گردو؛ از فشار حاصل از پمپاژ برای انتقال آب استفاده می شود. در این روش به پمپ های برقی یا بنزینی نیاز است تا بتوان آب را در مسیر لوله تا پای درخت هدایت کرد. در روش قطره ای سیستم آبیاری شامل منبع تأمین آب، استخر ذخیره، سیستم پمپاژ و لوله های آب و قطره چکان ها می باشد. محل و تعداد قطره چکان ها باید به صورتی باشد که کل محل توسعه ریشه به میزان مناسبی خیس شود.

در زمان کاشت نهال گردو، معمولاً یک یا دو قطره چکان در کنار و نزدیک نهال تعبیه می شود تا محیط اطراف ریشه را خیس کند.به منظور احداث باغ گردو، ابتدا باید سیستم آبیاری قطره ای اجرا شده و سپس اقدام به کشت نهال نمود تا بعد از کشت نهال هر چه سریعتر بتوان نهال را آبیاری کرد. نکته بسیار مهم در اجرای روش آبیاری قطره ای درخت گردو نوع، تعداد و محل قرارگیری و میزان آبدهی قطره چکان ها می باشد. انواع مختلفی از قطره چکان ها در بازار وجود دارند که از نظر میزان آبدهی متفاوت هستند. بسته به فشار آب، سطح باغ، تعداد درخت و نیاز هر درخت نوع قطره چکان انتخاب خواهد شد.

اجرای این روش آبیاری قطره برای درختان گردو ؛ نیازمند دانش و مهارت کافی بوده و باید توسط کارشناسان خبره طراحی و اجرا شود. یکی از عمده مشکلات این روش گرفتگی قطره چکان ها در اثر تجمع رسوبات آهکی و یا ماسه می باشد. در مناطقی که آب دارای رسوبات آهکی می باشد، باید از قطره چکان هایی استفاده نمود که مناسب این نوع آب ها هستند.

برای نصب و راه اندازی و خرید کلیه لوازم و محصولات آبیاری قطره ای با ما تماس بگیرید.

شماره تماس ها : 09127337549 02155212162

آبیاری قطره ای درخت بادام

آبیاری قطره ای درخت بادام

سیستم آبیاری قطره ای درخت بادام به خوبی کار می کند و به حداقل رساندن اتلاف آب کمک می کند. آبیاری قطره ای بهترین روش جهت رساندن آب به درختان بادام به منظور رشد موثر است. با تامین آب موردنیاز درخت بادام میزان برداشت بادام از درخت 3 تا 4 برابر افزایش می یابد. میانگین آب لازم جهت آبیاری غرقابی باغ بادام، 6 تا 8 هزار متر مکعب و با بهره گیری از آبیاری قطره ای درخت بادام 3 هزار متر مکعب می باشد

آبیاری قطره ای درختان میوه

آبیاری قطره ای درخت میوه

آبیاری قطره ای درختان میوه در مقایسه با استراتژی های سنتی آبیار ، به شما امکان می دهد محل دقیق جریان آب را کنترل کنید. همچنین شاخ و برگ درختان میوه، گلها و میوه ها خشک می مانند و دیگر قطره های آب روی آنها که در روش های سنتی آبیاری ایجاد می شوند، باعث گسترش بیماری های باکتریایی و قارچی میان درختان میوه نمی شود. بعلاوه از آنجا که آب از طریق هوا و با استفاده از آب پاش به درخت میوه انتقال پیدا نمی کند، به دلیل تبخیر، آب زیادی از دست نمی دهید. به این ترتیب رطوبت تقریباً بدون وارد شدن به جو، مستقیما به خاک وارد می شود، که باعث صرفه جویی در مصرف آب و صرفه جویی در هزینه آب شما می شود.

اگر در روش آبیاری قطره ای درختان میوه، درخت به طور منظم آبیاری شود تا از استرس جلوگیری کند، در نهایت با میوه های بزرگتر بیشتری روبرو خواهید شد.

آبیاری قطره ای درخت انگور

آبیاری قطره ای درخت انگور

در بحث آبیاری درخت انگور نصب سیستم آبیاری قطره ای در پرورش درختان تاک مزایای بسیاری دارد. با استفاده از این سیستم مشکلات نفوذ به حداقل می رسد، زیرا با آبیاری قطره ای، هیچ رواناب دیگری وجود نخواهد داشت که سریعا در خاک نفوذ کند. تلفات تبخیر نیز کاهش می یابد.

به دلیل اینکه آبیاری قطره ای باعث کاهش رطوبت در قسمت هوایی گیاه و محیط زیست می شود، بروز بیماری های قارچی به حداقل می رسد. واقعیت این است که طغیان آب و آبپاشی، سیستم هایی هستند که شرایط مطلوبی را برای پیشرفت بیماری های قارچی فراهم می کنند.

آبیاری قطره ای با سایر فعالیت های قابل انجام برای پرورش محصول از جمله برداشت مکانیزه تداخل ندارد. در هنگام آبیاری، می توان از ماشین آلات مربوطه به نحوی مطلوب استفاده کرد.

مزیت دیگر آبیاری قطره ای درخت انگور این است که این سیستم باعث می شود مواد مغذی مورد نیاز درخت انگور، در دوزهای بهینه و حل شده در آب، توزیع و استفاده شوند. بنابراین، اثربخشی آنها بیشتر خواهد شد. این امر همچنین باعث صرفه جویی در مصرف کود می شود.

هزینه های نصب آبیاری قطره ای پایین است و در مقایسه با سایر سیستم های آبیاری، بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این، هزینه پمپاژ نیز بسیار اندک است، زیرا سیستم آبیاری قطره ای قادر است با فشار بسیار کمتری نسبت به مکانیسم های دیگر کار کند.

بیشتر بخوانید : آبیاری قطره ای درخت انگور

آبیاری قطره ای باعث کاهش رشد علف های هرز می شود، زیرا در حین آبیاری سطح محدودی از خاک مرطوب می شود که این امر همچنین مانع از فرسایش خاک می شود. ضمن اینکه آب موجود در خاک را نیز حفظ می کند. تمام این مزایا با استفاده از فناوری آبیاری زیرزمینی به طور تصاعدی افزایش می یابد.

آبیاری قطره ای درخت سیب

آبیاری قطره ای درخت سیب

با آبیاری قطره ای درخت سیب، سودآوری را به حداکثر برسانید

کشت مدرن سیب جمعیت زیاد درخت و کاشت متراکم را ترجیح می دهد. آبیاری قطره ای درخت سیب در حالی که سطح بین هر ردیف را خشک نگه می دارد، آب را در ردیف های باریک محصول توزیع می کند.

اطمینان از تولید ثابت سال به سال

محصول سال آینده به نحوه برخورد شما با باغ خود بستگی دارد. آبیاری دقیق و باروری درختان و گیاهان سالم امروز، تضمین می کند که می توانید در آینده ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

هزینه های نیروی کار را کاهش دهید

تنها کافی است سیستم آبیاری قطره ای درخت سیب را یکبار به درستی انجام دهید و محصول کل باغ را به طور همزمان برداشت کنید. زیرا آبیاری دقیق و قطره ای باعث رشد یکنواخت گل و رشد میوه می شود.

اندازه مهم است

سیب های بزرگتر یعنی قیمت بالاتر. با آبیاری صحیح در طول دوره رشد، می توانید مطمئن باشید که سیبهای شما همه آنچه که برای رسیدن به اندازه مطلوب خود لازم دارند را دریافت می کنند.

درختان سیب خود را شاد و خندان نگه دارید

در باغات مدرن معمولاً از پایه های کوتوله برای ایجاد درختان فشرده استفاده می شود. اگرچه این درختان عملکرد بالایی دارند و برداشت آنها آسانتر است، اما مناطق ریشه آنها محدود است. آبیاری قطره ای درخت سیب دقیقاً آب را به همین محدوده کوچک تحویل می دهد و اطمینان حاصل می کند که هیچ اتلاف منابعی انجام نمی شود.

میوه بدون استرس

تنش آبی در روش های آبیاری سنتی نه تنها باعث ریزش درختان می شود، بلکه می تواند باعث بیماری های فیزیولوژیکی نیز باشد که به نوبه خود باعث کاهش انعطاف پذیری سیب در زمان ذخیره سازی می شو

کاهش رطوبت و جلوگیری از بیماری

رطوبت زیاد در باغ سیب شما بلیط یک طرفه برای بیماری های قارچی مانند گال و کپک است. آبیاری قطره ای درخت سیب از رطوبت اضافی جلوگیری می کند و در نهایت نیاز به سمپاشی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید : آبیاری درخت سیب

آبیاری قطره ای درخت خرما

آبیاری قطره ای درخت خرما

درخت خرما قهرمان درختان است. با داشتن سیستم های ریشه ای قوی و مکانیسم های گیاهی منحصر به فرد، درختان خرما می توانند در شرایط دشوار مانند درجه حرارت بالا ، شوری زیاد آب و خاک و حتی دوره های طولانی خشکسالی زنده بمانند. اما وقتی هدف شما داشتن یک تجارت سودآور و پیشرفته است، بقا کافی نیست. برای اطمینان از عملکرد مداوم با کیفیت بالا و تولید زیاد و همچنین باردهی زودرس و طول عمر طولانی باغ و بازگشت سرمایه قوی، آبیاری قطره ای درخت خرما بهترین راهکار است.

صرفه جویی در مصرف آب

آبیاری قطره ای درخت خرما، انتقال بسیار کارآمد آب به ریشه ها را ممکن می کند و باعث می شود که درختان خرما رشد کامل داشته باشند. هنگام رشد درختان در آب و هوای بسیار گرم که تبخیر و تعرق در آن بسیار زیاد است، بازده استفاده از آب بسیار مهم است. در حقیقت، در آبیاری قطره ای درخت خرما، 45٪ آب کمتری در آبیاری نخل خرما استفاده می شود.

کاهش رطوبت و جلوگیری از بیماری

رطوبت زیاد در باغ خرما بلیط یک طرفه برای ایجاد بیماری های قارچی و برگی مانند لکه برگ گرافیولا است. رطوبت بالا همچنین کیفیت میوه را در طی فرآیند بلوغ تحت تأثیر قرار می دهد و میوه ها نرم و چسبناک می شوند. آبیاری قطره ای درخت خرما از ایجاد رطوبت اضافی جلوگیری می کند و در نهایت نیاز به سمپاشی را کاهش می دهد و کیفیت میوه را افزایش می دهد.

ثبات در تولید خرما

میزان محصول به نحوه رفتار روزانه شما با باغ تان بستگی دارد. آبیاری قطره ای درخت خرما، باروری امروز درختان سالم را تضمین و فردا ظرفیت تولید را تثبیت می کند.

رشد موثر، حتی در خاکهای شنی

خرما معمولاً در مناطق شنی کشت می شود. از آنجا که خاک های شنی ظرفیت نگهداری آب کمی دارند ، تنها راه رشد موثر خرما در خاک های شنی استفاده از آبیاری قطره ای درخت خرما است.

سخن آخر

برای مشاوره و پیاده سازی طرح های آبیاری قطره ای در مقیاس های مختلف با ما تماس بگیرید.
02155212162 – 09127337549

سایر

آبیاری درخت انگورآبیاری درخت میوهآبیاری قطره ایآبیاری قطره ای درخت بادامآبیاری قطره ای درخت خرماآبیاری قطره ای درخت گردووآبیاری قطره ای درختانفیلتر دیسکیقطره چکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *