آبیاری قطره ای با بطری | راهنمای گام به گام به همراه ویدیو

آبیاری قطره ای با بطری

برخی از گیاهان نیاز به آبیاری مکرر دارند که همه وقت آن را ندارند. اگر با گیاهان تشنه زیادی روبرو هستید و زمان کافی برای آبیاری آنها ندارید، ممکن است بخواهید یک سیستم آبیاری قطره ای راه اندازی کنید. خرید دستگاه های پیش ساخته از فروشگاه می تواند کمی گران تمام شود، اما خوشبختانه آبیاری قطره ای با بطری های پلاستیکی در خانه بسیار ارزان و آسان است. از همه بهتر اینکه، شما با بازیافت بطری های پلاستیکی به محیط زیست کمک خواهید کرد.

روش 1

 

آبیاری قطره ای با بطری با سرعت پایین

1

یک بطری پلاستیکی تهیه کنید. یک بطری 2 لیتری بهترین گزینه است، اما می توانید از یک بطری کوچک تر برای گیاهان کوچک تر استفاده کنید. بطری را کاملاً با آب تمیز کنید و برچسب آن را بردارید.

 

2

4 تا 5 سوراخ روی در بطری ایجاد کنید. در بطری را باز کنید و آن روی یک تکه چوب بگذارید. با استفاده از دریل یا میخ و چکش چندین سوراخ در آن ایجاد کنید. هرچه سوراخ های بیشتری ایجاد کنید، آب سریع تر به بیرون جریان می یابد. پس از اتمام کار، درپوش را روباره روی بطری قرار دهید.

• از ایجاد سوراخ های بیش از حد کوچک خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است این سوراخ ها توسط خاک مسدود شوند. البته می توانید برای رفع این مشکل از یک فیلتر آبیاری قطره ای هم استفاده کنید.

 

3

قسمت پایین بطری را برش دهید. می توانید این کار را با یک چاقوی دندانه دار یا یک قیچی تیز انجام دهید. برش را از فاصله 3 سانتی متری انتهای بطری انجام دهید. اگر بطری شما دارای خطی قالب در قسمت پایین است، می توانید از آن به عنوان راهنما استفاده کنید.

 

4

یک حفره در خاک ایجاد کنید. این حفره باید به اندازه کافی عمیق باشد تا بتوانید بطری خود را تا نیمه داخل آن قرار دهید. سعی کنید حفره ای که ایجاد می کنید، 10 تا 15 سانتی متر از ساقه گیاه فاصله داشته باشد. اگر در حال حفاری در کنار یک گیاه ثابت هستید، مراقب باشید که ریشه ها را قطع نکنید.

 

5

بطری را داخل حفره قرار دهید، در حالتی که درپوش به سمت پایین باشد. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، درپوش را دوباره روی بطری پیچ کنید. بطری را وارونه کرده و در حالیکه درپوش به سمت پایین است، بطری را داخل حفره قرار دهید. به آرامی خاک را در اطراف بطری فشرده کنید.

• می توانید بطری را در عمق بیشتری در خاک قرار دهید، اما حداقل 3 سانتی متر از بطری باید از خاک بیرون بیاید. این کار از ورود خاک به آب جلوگیری می کند.

 

6

بطری را با آب پر کنید و ته بریده شده بطری را روی آن قرار دهید تا از ورود زباله به بطری جلوگیری کند. سیستم آبیاری قطره ای با بطری خود را رها کنید تا کارش را انجام دهد. آبیاری قطره ای با بطری را برای هر گیاه به طور مجزا انجام دهید.

 

روش 2

 

آبیاری قطره ای با بطری با سرعت بالا

1

یک بطری پلاستیکی تهیه کنید. یک بطری 2 لیتری بهترین گزینه است، اما می توانید از یک بطری کوچک تر برای گیاهان کوچک تر استفاده کنید. بطری را کاملاً با آب تمیز کنید و برچسب آن را بردارید.

 

2

اطراف بطری را سوراخ کنید. سوراخ ها در دو سوم پایینی بطری ایجاد کنید. می توانید به تعداد دلخواه سوراخ ایجاد کنید. هرچه تعداد سوراخ ها بیشتر باشد، آب سریع تر جریان پیدا می کند. اگر قصد دارید فقط یک گیاه را آبیاری کنید، سوراخ ها را تنها در یک سمت بطری ایجاد کنید.

• سوراخ ها را با استفاده از یک میخ یا سیخ فلزی ایجاد کنید.

• ممکن است نیاز باشد ابتدا میخ یا سیخ را روی شعله گرم کنید.

 

3

در انتهای بطری سوراخ ایجاد کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا از جمع شدن و راکد شدن آب در قسمت زیرین جلوگیری می کند. اگر بطری شما دارای در قسمت پایین به قسمت های مختلف تقسیم شده است (بیشتر بطری های نوشابه اینچنین هستند)، باید در هر قسمت سوراخ ایجاد کنید.

• ته بیشتر بطری ها معمولاً از پلاستیک ضخیم تری ساخته شده است. بنایراین برای این کار باید از دریل یا میخ داغ استفاده کنید.

 

آبیاری قطره ای با بطری

4

حفره ای را در خاک کنار گیاه حفر کنید. سوراخ باید به اندازه ای عمیق باشد که بطری را در حدود دو سوم یا جایی که دیواره های صاف شروع به خم شدن به شکل گنبد می کنند، وارد کنید.

 

آبیاری قطره ای با بطری

5

بطری را داخل خاک قرار دهید. اگر سوراخ ها را تنها در یک طرف بطری ایجاد کرده اید، بطری را بچرخانید تا سوراخ ها رو به گیاه باشند. به آرامی خاک اطراف بطری را فشرده کنید.

 

آبیاری قطره ای با بطری

6

بطری را با آب پر کنید. ابتدا درپوش بطری را بردارید، سپس از یک شلنگ برای پر کردن بطری با آب استفاده کنید. همچنین می توانید از قیف استفاده کنید تا پر کردن بطری راحت تر شود. درپوش را دوباره روی بطری نبندید، چون در این صورت آب از بطری خارج نخواهد شد.

• اگر آب خیلی سریع خارج می شود، می توانید درپوش را شل روی بطری بگذارید. هرچه درپوش را محکم تر ببندید، سرعت جریان آب کندتر می شود.

 

روش 3

 

آبیاری قطره ای با بطری با قابلیت تنظیم

1

یک سوراخ در کنار بطری خود ایجاد کنید. سوراخ باید به اندازه ای بزرگ باشد که مناسب واشر لاستیکی و لوله انعطاف پذیر آکواریوم باشد. می توانید سوراخ را با استفاده از مته و دریل یا با میخ ایجاد کنید.

• سوراخ باید با فاصله حدود 5 تا 8 سانتی متر از پایین بطری باشد.

• اگر از میخ استفاده می کنید، ابتدا آن را روی شعله گرم کنید، سپس سوراخ را ایجاد کنید.

 

2

یک تکه کوتاه لوله انعطاف پذیر آکواریوم را ببرید. طول لوله فقط باید 5 تا 8 سانتی متر باشد. شما از این قطعه برای وصل کردن اتصالات آکواریوم به بطری استفاده خواهید کرد.

 

3

یک واشر لاستیکی کوچک در اطراف لوله قرار دهید. واشر باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در سوراخ قرار گیرد، اما به اندازه کافی کوچک باشد تا در اطراف لوله قرار گیرد. اگر واشر برای لوله بسیار بزرگ است، می توانید قسمتی از آن را ببرید تا کوچکتر شود، سپس آن را دور لوله بپیچید.

 

4

واشر را داخل سوراخ قرار دهید، سپس لوله را تنظیم کنید. واشر و لوله سر هم شده را به داخل سوراخ فشار دهید. سپس، لوله را به داخل سوراخ فاشر دهید؛ به طوری که حدود 3 از آن داخل بطری باشد. بقیه لوله باید از بطری بیرون بیاید.

 

5

اطراف واشر و لوله را ببندید. یک لوله کوچک سیلانت برای رفع نشتی های آکواریوم و غیره بخرید. یک نوار نازک بین واشر و بطری ایجاد کنید. در صورت نیاز از چوب بستنی یا خلال دندان برای صاف کردن سیلانت استفاده کنید. اجازه دهید سیلانت کارش را انجام دهد.

• ممکن است لازم باشد ناحیه بین واشر و خود لوله را نیز ببندید.

 

آبیاری قطره ای با بطری

6

یک اتصال آکواریوم را در انتهای دیگر لوله قرار دهید. لوازم جانبی آکواریوم را می توانید در فروشگاه های عرضه آکواریوم و یا به صورت آنلاین خریداری کنید. آنها کمی شبیه شیر آب هستند، در هر انتهای آن یک دهانه و در بالای آن یک چرخاننده وجود دارد. یکی از دهانه معمولاً نوک تیز است. باید خواهید دهانه بدون نوک را در لوله وارد کنید.

 

7

در صورت تمایل قسمت بالایی بطری را جدا کنید. مجبور نیستید این کار را انجام دهید، اما انجام آن پر کردن بطری را آسان تر می کند. همچنین می توانید آن را فقط تا حدی ببرید تا همچنان توسط “لولا” به بقیه بطری متصل شود. این کار شما را قادر می کند تا بتوانید کمی دهانه بطری را ببندید.

 

آبیاری قطره ای با بطری

8

چند سوراخ برای آویزان کردن بطری اضافه کنید. 3 تا 4 سوراخ در قسمت بالای لبه بطری ایجاد کنید. سوراخ ها را مستقیماً رو به روی هم ایجاد کنید تا یک مثلث (برای سه سوراخ) یا مربع (برای چهار سوراخ) ایجاد شود.

• اگر می خواهید سیستم آبیاری قطره ای با بطری را روی میز بالای گیاه خود ثابت قرار دهید، پایین بطری را تا 3 سانتی متر یا بیشتر با سنگریزه پر کنید. این کار به ثابت ماندن بطری کمک می کند.

 

9

یک سیم یا رشته محکم را از هر یک از سوراخ ها عبور دهید. 3 تا 4 قطعه بلند سیم نازک یا رشته محکم را برش دهید. سیم را بکشید و به سوراخ ها ببندید. همه سیم ها را با هم جمع کنید، سپس آنها را در انتهای دیگر گره بزنید.

• اگر قصد دارید سیستم آبیاری قطره ای با بطری  را ایستاده نگه دارید، از انجام این مرحله صرف نظر کنید.

 

10

سیستم آبیاری قطره ای با بطری را تنظیم و بطری را با آب پر کنید. سیستم آبیاری قطره ای با بطری را از یک قلاب بالای گیاه آویزان کنید. ابتدا دکمه اتصالات آکواریوم را ببندید تا آب به بیرون نشت نکند. سپس بطری را با آب پر کنید.

• همچنین می توانید سیستم آبیاری قطره ای با بطری را به جای آویزان کردن روی میز یا دیوار بالای گیاه خود قرار دهید.

 

11

در صورت لزوم ، دکمه را باز کرده و هرگونه تنظیم را انجام دهید. اگر آب به گیاه نمی رسد، یک قطعه دیگر لوله آکواریوم را برش دهید. یک سر آن را به سر نوک تیز اتصالات آکواریوم محکم کنید و انتهای دیگر را در بالای خاک درست در کنار گیاه قرار دهید.

• هرچه بیشتر گره را باز کنید، آب سریع تر جریان می یابد.

• هرچه گره را محکم تر ببندید، جریان آب کندتر می شود.

 

 

 

برای مشاوره در مورد آبیاری قطره ای و تهیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز با ما تماس بگیرید

02155212162  

09127337549

آبیاری قطره ای و بارانی

آبیاری قطره ایآبیاری قطره ای با بطری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *